• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

hallo allemaal, wie kent dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rotterdammert

Nieuw lid
Lid geworden
26 jun 2016
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Beste medeforum gebruikers;

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik met een vraag zit; en ik niet weet hoe ik er mee om kan gaan.

Ik heb een melding gekregen via google dat er via een onbekende pc is ingelogd op mijn account; de locatie is onbekend. Het gaat om in ieder geval 1 adres, en mogelijk 2. (een linux ook)

Ik voel mij hierdoor aangetast in mijn privacy en ondanks dat ik geen gevoelige informatie heb te verbergen wil ik weten wat de locatie is. Aangezien dat ik antikraak woon, zou ik het graag willen weten indien het bijvoorbeeld iemand is uit de locatie waar ik woon.

Is er iemand die mij hierbij zou kunnen adviseren?

Met vriendelijke groet

Rotterdammert
 
Het eerste wat je nu moet doen is het wachtwoord van je Google account wijzigen.
Lees hier hoe je dat doet: https://support.google.com/mail/answer/41078?hl=nl

Je kreeg een mail van Google dat er is ingelogd op jouw Google account vanaf een onbekende pc.
De exacte locatie van die pc is door jou niet te achterhalen, wel het IP-adres van die pc.
Open daarvoor Gmail; scroll helemaal naar onderen en klik rechts onderaan onder Laatste accountactiviteit op Details:

5770360990fd4-Gmail_accountactiviteit.png


Je krijgt dan een lijst te zien met locaties (IP-adressen) van waar is ingelogd op jouw Google account.
Kopieer het IP-adres dat jou onbekend voorkomt; ga dan naar deze website: http://whatismyipaddress.com/ip-lookup
Plak het IP-adres in het zoekvak en klik dan op Lookup IP Address

Het resultaat kan verschillen. Soms krijg je dan de vestigingsplaats te zien van de provider die bij dat IP-adres hoort; soms de werkelijke woonplaats die bij dat IP-adres hoort. En misschien kom je tot de ontdekking dat jij het zelf bent geweest toen je vanaf een andere locatie inlogde op Gmail. Bijvoorbeeld toen je bij een vriend of vriendin was...
 
kijk ook eens naar jou beveiliging van het modem en pc, want als iemand in jou account kan komen zit er ergens een zwak punt.
Of log jij ook in op jou google account op een openbaar netwerk?
 
Het eerste wat je nu moet doen is het wachtwoord van je Google account wijzigen.
Lees hier hoe je dat doet: https://support.google.com/mail/answer/41078?hl=nl

Je kreeg een mail van Google dat er is ingelogd op jouw Google account vanaf een onbekende pc.
De exacte locatie van die pc is door jou niet te achterhalen, wel het IP-adres van die pc.
Open daarvoor Gmail; scroll helemaal naar onderen en klik rechts onderaan onder Laatste accountactiviteit op Details:
Bijvoorbeeld toen je bij een vriend of vriendin was...



Beste porrelaar,

Bedankt door de snelle reactie! nu ik naar de laatste accountactiviteit kijk; zie ik dat het net te laat is kennelijk. De inlog, ( ik was het zelf niet, want ik was onderweg het was om 3 uur smiddags, en bovendien was het een Linux :biggrin:) was op 24 juni en ik kan niet verder dan tot 25 juni terug kijken. Betekend dit dat ik definitief te laat ben, en alleen op juridische gronden over de informatie van 24 juni kan gaan beschikken? zie deze quote van google
(/ qoute Het kan voorkomen dat je op zoek bent naar meer informatie dan beschikbaar is in het gedeelte Laatste accountactiviteit. In dergelijke situaties is het beleid van Google alleen informatie aan derden te verstrekken als dit voortvloeit uit een gerechtelijk bevel of een andere toepasselijke wettelijke procedure. end Quote)
 
Een klik op Details laat de laatste 10 activiteiten (inlogs) zien.
En onder dat lijstje staat als service aan de gebruiker het externe IP-adres van de computer waarmee je op dat moment de controle uitvoert : "Deze computer gebruikt IP-adres xx.xx.xxx.xxx. (Nederland)".

Ik kan nog terug tot 23 juni. Jij slechts tot 25 juni. Ergo, jij logt vaker in op Gmail dan ik...
Heb je intussen al het wachtwoord van je Google account gewijzigd?
Het lijkt er namelijk op dat iemand dat wachtwoord kent of geraden heeft.

Wat kun je verder doen? Controleer regelmatig je accountactiviteit. Wanneer opnieuw vanaf een onbekende lokatie wordt ingelogd, maak je daar als bewijs een printscreen van. Voordat je die printscreen maakt, klik je in de lijst met activiteiten bij de verdachte activiteit op Details weergeven, zodat ook zichtbaar wordt welke browser en welk besturingssysteem die persoon gebruikt. Hoe meer gegevens je van die persoon hebt, des te beter.
Controleer je e-mail. Kijk in je Inbox. Staan daar mails bij die als Gelezen worden weergegeven, terwijl jij die mails zelf nog niet gelezen had? Dan heeft iemand anders ze al gelezen.
Controleer ook Verzonden items. Staan daar mails die niet door jou verzonden zijn?
Overigens vind je daar niets wanneer een beetje slim persoon daar bezig is geweest. Die heeft de door hem/haar gelezen mails dan weer gemarkeerd als ongelezen. En door hem/haar verzonden berichten weer gewist uit de map Verzonden items en daarna ook uit de Prullenbak verwijderd.

Kun je nog verdere stappen ondernemen?
Google geeft alleen informatie na een gerechtelijk bevel of een andere toepasselijke wettelijke procedure.
Je kunt naar de politie gaan en aangifte doen. Die zal jou vragen welk strafbaar feit gepleegd is. Tja, iemand heeft zich toegang verschaft tot jouw Google account, maar is er verder nog schade aangericht? Je zult bewijzen moeten leveren en die heb jij op dit moment niet.
Ik vrees dat de politie niet heel erg hard zijn best gaat doen, wanneer er verder geen schade is aangericht. Vergelijk het met iemand die in jouw huis is geweest (dat zie je omdat sommige voorwerpen op een andere plek liggen), maar niets heeft weggenomen. De politie zal je dan waarschijnlijk adviseren om betere sloten te nemen.
En in jouw geval zal de politie misschien adviseren om je wachtwoord te wijzigen en daarbij te kiezen voor een sterk wachtwoord. Eventueel kun je nog kiezen voor authenticatie in twee stappen. Dan heb je niet alleen je wachtwoord nodig om in te loggen, maar krijg je ook een sms'je met een verificatiecode. Wanneer iemand het wachtwoord voor je Google account kent, dan kan hij toch niet inloggen, want hij heeft dan ook de verificatiecode nodig en die krijg jij via dat sms'je binnen op jouw mobieltje.

Pas wanneer de politie van mening is dat het om een ernstige zaak gaat (en jij het IP-adres van de inbreker kent) zal de politie bereid zijn om er werk van te maken. De politie kan dan bij de provider van de inbreker een verzoek indienen tot het verstrekken van de NAW gegevens van die persoon. Op een verzoek van een individueel persoon zoals jij of ik zal de provider niet ingaan.
 
Een klik op Details laat de laatste 10 activiteiten (inlogs) zien.
En onder dat lijstje staat als service aan de gebruiker het externe IP-adres van de computer waarmee je op dat moment de controle uitvoert : "Deze computer gebruikt IP-adres xx.xx.xxx.xxx. (Nederland)".

Ik kan nog terug tot 23 juni. Jij slechts tot 25 juni. Ergo, jij logt vaker in op Gmail dan ik...
Heb je intussen al het wachtwoord van je Google account gewijzigd?
Het lijkt er namelijk op dat iemand dat wachtwoord kent of geraden heeft.

Kun je nog verdere stappen ondernemen?
Google geeft alleen informatie na een gerechtelijk bevel of een andere toepasselijke wettelijke procedure.
Je kunt naar de politie gaan en aangifte doen. Die zal jou vragen welk strafbaar feit gepleegd is. Tja, iemand heeft zich toegang verschaft tot jouw Google account, maar is er verder nog schade aangericht? Je zult bewijzen moeten leveren en die heb jij op dit moment niet.
Ik vrees dat de politie niet heel erg hard zijn best gaat doen, wanneer er verder geen schade is aangericht. Vergelijk het met iemand die in jouw huis is geweest (dat zie je omdat sommige voorwerpen op een andere plek liggen), maar niets heeft weggenomen. De politie zal je dan waarschijnlijk adviseren om betere sloten te nemen.
En in jouw geval zal de politie misschien adviseren om je wachtwoord te wijzigen en daarbij te kiezen voor een sterk wachtwoord. Eventueel kun je nog kiezen voor authenticatie in twee stappen. Dan heb je niet alleen je wachtwoord nodig om in te loggen, maar krijg je ook een sms'je met een verificatiecode. Wanneer iemand het wachtwoord voor je Google account kent, dan kan hij toch niet inloggen, want hij heeft dan ook de verificatiecode nodig en die krijg jij via dat sms'je binnen op jouw mobieltje.

Pas wanneer de politie van mening is dat het om een ernstige zaak gaat (en jij het IP-adres van de inbreker kent) zal de politie bereid zijn om er werk van te maken. De politie kan dan bij de provider van de inbreker een verzoek indienen tot het verstrekken van de NAW gegevens van die persoon. Op een verzoek van een individueel persoon zoals jij of ik zal de provider niet ingaan.

Beste porrelaar,

Bedankt,

Ik zal alert zijn inderdaad; en overige zaken nalopen. Mogelijk zal google het ip adres geven n.a.v. een aangifte; dit lijkt me demoeite van het proberen waard.

heel erg bedankt voor de tips, jammer voor mij dat me niet eerder tot dit forum heb gewend; dan zou ik nu waarschijnlijk al over het ip adres beschikken. ;)

groetjes,

Rotterdammert

--- Update ---

oh wacht, nu ik de mail van google nogmaals check zie ik dat er wel gewoon een ip adres bij staat, maar de locatie alleen wordt niet weergegeven

--- Update ---

het is kennelijk in haarlem , geen idee hoe dit kan
 
Heb je enig idee hoe ze in jou account konden komen?
Of had je niet zo`n sterk wachtwoord?
 
Kan ook zijn (omdat er linux staat) dat het een Android phone is en als het op het mobiele netwerk is, klopt er vaak niet veel van de locatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan