• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Schijf heeft GPT-partitiestijl

Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Vaak hier
Lid geworden
21 dec 2009
Berichten
772
Waarderingsscore
2
Hallo,
Ik heb hier een PC van Acer type XC-705. Deze is van mijn vrouw, hier was oorspronkelijk Windows 8.1 64-bit op genstalleerd.
Ondertussen is hij al eens geupgrade naar Windows 10. Omdat er al zoveel rommel op zat dacht ik van de partitie waarop Win 10 staat eens volledig op te kuisen d.m.v. Gparted en daarna via een Win 7 DVD er Win 7 op te zetten en daarna te upgraden.
Opkuisen heb ik dus gedaan, de volledige partitie in NTFS gezet. Daarna de Win 7 DVD gestart, deze gaf na een tijdje de melding: Schijf heeft een GPT-partitiestijl, enz.. . Dus ik kan deze er niet opzetten.
Ondertussen heb ik (overhaast) de Partition Wizard gedownload en op CD gezet. Toen ik deze in de Acer plaatste zag ik dat, als ik van GPT naar MBR wil converteren, dat dan de gehele HD wordt geconverteerd.
Ik heb hier dus wel 5 partities op staan waarvan ik er n had voorbestemd om data op te zetten.
Weet er soms iemand een systeem om deze aparte partitie te kopiren naar een externe HD?
Dan kan ik achteraf alles converteren naar MBR. Of is dit geen goed idee?
 
Ja kunt W10 gewoon schoon installeren na een upgrade, is al geactiveerd ook.
Haal de of ISO op of maak gelijk een DVD of USB stick met de media creation tool.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Let wel op welke uitvoering je nodig hebt en of die 32 of 64 bit moet zijn.

Overigens kun je vanuit W10 een systeemherstelinstallatie doen met behoud van persoonlijke documenten of alles nieuw, tip voor de volgende keer.....
 
Ik heb de ISO op DVD gebrand.
Nu geeft hij de melding: Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.
 
De dvd dient als een uefi bootmedium te woren geboot, dan kan windows die erop staat met een gpt schijf omgaan.
Kijk eens als je via de bbs die optie krijgt, meestal met een F key, F8, F11 of F12, afhankelijk van het merk bios/uefi.

Neem aan dat het een uefi is en zodanig ook wordt gebruik.

--- Update ---

https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html
Staat het bij wat er gebeuren moet.
 
Ik heb de teksten van "Schoonepc" doorgenomen, maar ik versta er niet veel van, althans niet in mijn geval.
Onderstaand heb ik 3 prentjes bijgevoegd i.v.m. de Bios of Uefi, hoe je het ook noemt.
Kan men hier eens kijken wat ik eventueel fout doe?
Op voorhand dank.
 

Bijlagen

  • DSCN0488.JPG
    DSCN0488.JPG
    66,9 KB · Weergaven: 81
  • DSCN0489.JPG
    DSCN0489.JPG
    66,2 KB · Weergaven: 60
  • DSCN0490.JPG
    DSCN0490.JPG
    66,9 KB · Weergaven: 65
Waarom zet de schijf niet even om van GPT naar MBR? Dit kan bijvoorbeeld met de installatie CD dan command propt en diskpart maar dan ben je alles kwijt je kan ook kiezen voor het behoud van alles wat er nu opstaat:


http://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk

Mijn idee zou zijn beginnen met een schone schijf te maken met de install cd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er stond W8.1 op met een UEFI, je dient dat alleen de DVD als een UEFI bootable DVD op te starten.

Waarom al die voorgenomen handelingen met een partition tool en windows 7 ontgaat mij volledig.

Trommel met opstarten F12 in en je ziet vanzelf in het boot menu.
Kan zijn dat die in de bios/uefi uit staat bij een Acer.
http://acer.custhelp.com/app/answer...-boot-menu-to-work-on-my-notebook-or-netbook?

--- Update ---

Een GPT schijf met 5 partities kun je niet omzetten naar een MBR zonder partities te wissen en waarom terug naar een ouderwets systeem ontgaat mij.......
 
Laten we nu eerst afwachten wat de biosafbeeldingen laten zien.
Maar het blijft wel vreemd dat Windows 10 die GPT melding geeft, tenzij het de 32-bit versie is in plaats van de 64-bit?
 
ook indien je een 64 bit versie wilt installeren op een gpt schijf kun je deze melding krijgen indien het systeem dus geen uefi systeem is ..
althans kreeg ik hetzelfde scherm te zien toen ik een virtuele Windows 10 installatie wilde starten op een gpt aangemaakte schijf van 2tig.
5790ee84735f6-Ashampoo_Snap_2016.07.21_09h32m34s_010_.png


--- Update ---

van de gpt schijf werd dus een 140gb voorzien voor de installatie maar deze kon dus niet doorgaan !
 
De harddisk wordt niet vermeld in het bios!

Of een van de kabels (voeding, SATA) is losgeschoten, of de HD is overleden of de HD is niet meer aanwezig.
 
Op welk tabblad moet de HD dan staan?
Nochtans als ik de installatie DVD gebruik, dan ziet deze toch een 5 tal partities.
Partitie 1: Recovery:600MB
Partitie 2: ESP: 300MB
Partitie 3: 128 MB
Partitie 4: 455.3 GB (dit is de C: partitie)
Partitie 5:DATA: 455.3 GB (hierop worden de documenten en afbeeldingen bewaard)
Op deze laatste partitie staat nog een WindowsImageBackup.
Ik heb een herstel CD aangemaakt voor Win 10 64 bit, doch deze krijgt geen toegang!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke instellingen heb je veranderd in de bios?
Want CSM staat aan en de secure boot staat uit, precies verkeerd om voor een GPT schijf en Windows 8.0/8.1 of hoger.
 
Op deze afbeelding
57910f92a465b-DSCN0488.JPG
had ook de HD in het bios moeten staan!

En ook in het bootplaatje
57910f1ef139d-DSCN0490.JPG
staat geen HD vermeld.
 
Bij een GPT schijf en in uefi genstaleerd staat die Windows Boot Manager daarvoor als boot device, bij die Hard Disk Drive Priority staat hij vermoedelijk wel.
 
Het is en blijft een vreemde zaak met die computer.
Indien jouw vermoeden "bij die Hard Disk Drive Priority staat hij vermoedelijk wel." juist is, had de harddisk feitelijk in de opsomming in tab Maine ook vermeld moeten staan!
 
Want CSM staat aan en de secure boot staat uit, precies verkeerd om voor een GPT schijf en Windows 8.0/8.1 of hoger.[/QUOTE]

Ik heb nog wat geklungeld in de BIOS en heb de status van Secure Boot en CSM veranderd.
Waarna ik de installatie DVD van Win 10 heb geplaatst.
Zoals verwacht, althans langs mijn kant, zag hij de DVD niet zitten.
Wat gebeurde er? De PC gaf deze maal de melding dat er iets niet in orde was met het oorspronkelijke O.S.
Waarna ik ontdekte dat er via deze weg een mogelijkheid bestond om de fabrieksinstellingen terug te zetten.
Na een 20 tal minuutjes werd de vraag gesteld om ineens te upgraden naar Win 10, dit heeft dan wel iets langer geduurd.
Daarna heb ik er alle rommel van "Acer" eraf gegooid, dan d.m.v. "PatchMyPC" de meest frequente software genstalleerd.
Met daarna andere noodzakelijke programmaatjes.
Alles loopt nu als een trein.
Hartelijk dank voor al jullie raadgevingen.

Noot: Aan dat GPT gedoe kan ik dus nog altijd niet aan uit hoor. Mogelijk zijn mijn hersenen al wat versleten. Maar ik kan nog altijd niet via die bewuste DVD Windows 10 installeren.

Hierbij nog enkele recente prentjes waarop de HD niet te zien is.

http://www.imgdumper.nl/uploads9/5793049055170/5793049054342-DSCN0508.JPG
http://www.imgdumper.nl/uploads9/579304aadd812/579304aad2748-DSCN0509.JPG
http://www.imgdumper.nl/uploads9/579304c4134ae/579304c4124b0-DSCN0510.JPG
 
Als je met een W10 DVD of USB stick opstart en je gaat naar de bios dan staat er ook een UEFI dvd drive of UEFI USB stick als zodanig bij, zo ook als je via F12 naar de Boot Selector gaat.
Het UEFI Boot Medium dient namelijk al aanwezig te zijn als je de PC start.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan