• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Alleen de systeempartitie /C met W7 naar nieuwe SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
926
Waarderingsscore
37
De HDD in de PC van mijn broer is opgedeeld in 4 partities, op de C staat uiteraard het systeem, W7. Probleem is dat deze partitie steeds volloopt. Ik heb de C-partitie al eens groter gemaakt met EaseUS maar nu is er toch maar weer 18GB over. Lijkt me een goed idee om er maar eens een SSD van 500GB in te zetten, voorlopig ruimschoots voldoende en ook nog eens sneller.

Onlangs heeft hij met Acronis True Image een image gemaakt van het systeem op C en dat image staat nu op de F-partitie. Is het nu mogelijk om, nadat er een nieuwe SSD in de PC genstalleerd is, m.b.v. de opstart-CD van Acronis dat image op F simpelweg over te zetten naar de SSD, waarbij de hele SSD systeemschijf C wordt en de C-partitie van de HDD geformatteerd en hernoemd kan worden? Of is dat te simpel gedacht en loop ik dan tegen allerlei problemen aan, los van zaken als alignment en het verder wat aanpassen van de SSD (TRIM b.v.)?
 
Zo'n schermafbeelding kan ik op 't moment niet maken want ik zit in het Westen des lands achter m'n eigen PC en mijn broer woont in het Oosten des lands. Ben er pas komend weekend weer. Is er niet een algemene richtlijn of werkwijze? Ik heb er al het n en ander over gelezen maar dat ging allemaal over het klonen van de hele HDD.
 
jij wilt dus indien ik je goed begrepen een SSD voorzien van besturingssysteem ...
doch wil jij enkel de door het systeem gereserveerde partitie en de C (welke de letter F draagt in de opgeslagen image) op de ssd zetten ..
dit kan dus nooit indien je dus in de aangemaakte image de eerdere 4 partities werden opgenomen !
*gebruik je de acronis opstart cd dan zal de gehele image naar de SSD gezet worden ...

***jij dient Macrium Reflect Free te gebruiken wil jij dus enkel de partitie voor de C en de C zelf op de SSD krijgen .
 
Een goed antwoord over het klonen kan mijn inziens pas duidelijk gemaakt worden indien we over de afbeelding van Schijfbeheer beschikken.

Overigens kan jouw broer toch deze afbeelding maken en naar jou opsturen; zodat jij een en ander hier kan posten?
 
ik heb er ooit eens een filmpje van aangemaakt ..

 
Laatst bewerkt door een moderator:
jij wilt dus indien ik je goed begrepen een SSD voorzien van besturingssysteem ...
doch wil jij enkel de door het systeem gereserveerde partitie en de C (welke de letter F draagt in de opgeslagen image) op de ssd zetten ..
dit kan dus nooit indien je dus in de aangemaakte image de eerdere 4 partities werden opgenomen !
*gebruik je de acronis opstart cd dan zal de gehele image naar de SSD gezet worden ...

***jij dient Macrium Reflect Free te gebruiken wil jij dus enkel de partitie voor de C en de C zelf op de SSD krijgen .
Sorry, Emi, ik kan je niet helemaal volgen: dat image op zichzelf draagt geen letter, het is gewoon een image van het besturingssysteem in zijn geheel dat vanuit Acronis op de F-partitie geplaatst is. In dat image zit ook geen informatie of inhoud van andere partities, whatsoever.

Je laatste zin 'gebruik je de acronis opstart cd dan zal de gehele image naar de SSD gezet worden' geeft precies weer wat nou juist de bedoeling is: de image van het OS overzetten naar de SSD. Het maakt toch niet uit of je dat nu van een externe HD, een USB-stick of vanaf een andere partitie in de PC doet? Of is dat te simpel gedacht, komen er allerlei complicaties bij waar je vraf rekening mee moet houden?

Wat mist Acronis waardoor ik Macrium Reflect Free moet gebruiken? Ik lees juist hier en daar dat Acronis bij uitstek geschikt is voor deze taak, correct me if I'm wrong.
 
Zorg nu eerst dat er een afbeelding komt van de actuele stsand der zaken die Schijfbeheer aangeeft.
Waarom: ik vraag mij af of enkel de C-partitie klonen de juiste weg is om via de SSD Windows weer te kunnen opstarten.

Bovendien geldt voor SSD's, dat een schone installatie van Windows meer snelheid brengt dan een gekloonde Windows.
 
Screenshot van schijfbeheer wordt sowieso later dan komend weekend, broer zit in 't buitenland.
Ja, een clean install is natuurlijk beter maar om verschillende redenen zit dat er niet in met deze PC.
Enfin, ik zal een geheel nieuwe PC (desktop) met SSD en uiteraard W10 nog eens aanraden, ondertussen zoek ik ook nog wel even verder.
 
Dat bedoel ik niet, legale installatie-DVD van W7 is er, maar mijn broer is een verwoed speler van treinenprogramma's, ik heb er zelf totaal geen verstand van, maar alleen het systeem is al meer dan 140GB groot terwijl hij buiten die treinen niets bijzonders doet. Kan je W7 wel schoon erop zetten, moet je eerst weer alle downloads binnenhalen en vervolgens die hele zooi treinensoftware opnieuw installeren. En dan zit je nog met W7 op een SSD. Dan maar gelijk een nieuwe PC met SSD en W10. Althans, dat probeer ik er (bij nader inzien) door te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik begrijp je betreffende dat spel ... ook al verplaatst hij de gehele map van het spel naar een 2de partitie zodat het spel zelf bewaard blijft dan nog blijft er een register melding betreffende het spel achter ...in de 1ste partitie welke de C voorstelt en ga je een verse installatie doen verdwijnt deze register melding natuurlijk ook bijgevolg dat het spel niet meer op te starten is..

op de SSD zou je eender wel ook direct de Windows 10 kunnen installeren aangezien je dus wel over de legale licentie beschikt van de Win7..
de iso kun je op halen via het tool in de eerder vermelde link of via het media creation tool ...


je kan dus indien mogelijk als er een desktop gebruikt word een SSD inbouwen en er de Windows 10 op plaatsen geactiveerd met de Win7 licentie en er gelijktijdig de HDD er in laten zitten met de Windows 7 ( zoals deze nu is )
***immers kan er maar van 1 media gestart worden of wel de SSD(Win10) ofwel van de HDD(Win7)
 
De meeste games zetten niks in het Windows register, World of War ook niet.

Ik heb twee jaar geleden die gehele WOW-map weer in de nieuwe Windows teruggezet en de game deed het weer als vanouds vanaf het moment dat mijn zus gestopt was.
 
ah dit wist ik dus niet omdat ik gene gamer ben speel ik dus ook geen spelen !
dus m.a.w. de broer van de TS zou best de gehele map betreffende het spel zelf over kunnen zetten naar de 2de partitie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan