• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bij defect van SSD data meestal verloren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Tegenwoordig wil iedereen SSD's ivm hun veel hogere snelheid. En terecht. Te veel gebruikers houden er echter geen rekening mee dat je je niet moet afvragen of een HDD defect kan raken, maar beter wanneer deze defect zal raken. Dat geeft een betere mind set. Voor een SSD is deze vraag nog urgenter, want kun je vaak je data (en soms alleen tegen hoge kosten) bij een HDD nog redden, bij een SSD weet je vrijwel zeker dat je je data alleen tegen hoge kosten terug kunt krijgen.
Lees volgende artikel maar eens: http://computertotaal.nl/pc/data-herstellen-op-een-ssd-schijf-67168
 
Ik denk dat veel mensen het belang van een backup dan wel een Image onderschatten. Helaas.
 
Het is soms ook best wel lastig om dit georganiseerd te doen. De prijs is soms een verloren trouw reportage of erger (als dat nog kan).
Toch kan een losse USB-drive veel frustratie en verdriet voorkomen.
 
Klopt, beter voorkomen dan genezen geldt tegenwoordig meer dan ooit. Het is altijd verstandig om je data op minstens 2 van elkaar gescheiden media bij te houden. Een externe schijf is hiervoor prima. Maar let wel op: met die SSD's zit je meestal toch nog redelijk beperkt in opslagruimte wegens nog duur in aanschaf. En dan ga je toch selectief te werk en copieert alle data op een externe schijf en begin je op de SSD te wissen/schrappen. En zo kom je terug bij af want dan staan al je foto's, muziek, persoonlijke stuff terug maar op 1 medium (je externe schijf) en als die het begeeft ... Dus, denk goed na als je je organiseert bij het plaatsen van een (kleinere) SSD. Gebruik eventueel extra cloud ruimte om je externe schijf te synchroniseren of werk - zoals ik - met 2 identieke externe schijven. Het klinkt misschien een beetje paranoia maar ik heb meer dan 20 jaar persoonlijke en professionele data die ik echt niet kwijt wil.
Nog een tip: laat nooit je externe schijf permanent aan je pc hangen (toch niet als je er maar 1 hebt). Bij inbraak nemen ze toch alles mee, bij schade heb je veel kans dat alles naar de verdoemenis is. Ik heb twee identieke schijven waarvan eentje in mijn brandkluis (ergens in huis verborgen en verankerd) en een twee die aan mijn pc hangt. Wekelijks worden deze geswitched en gesynchroniseerd.
En nog eentje: vervang tijdig je klassieke HDD door een nieuwer type, aangezien deze onderhevig zijn aan slijtage. Bij mij worden schijven ouder dan 5 jaar sowieso gecloned naar een nieuwe. De oude gaan dan mee in de safe.
Ik had in ander topic al vermeld dat SyncToy van Microsoft een zeer handig en gratis programma is om te synchroniseren (zowel naar externe HDD als naar interne HDD als naar een cloud ruimte): https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155
 
Zelf gebruik ik "AllwaySync". Mijn data staat op twee fysiek gescheiden disks in de pc plus extern op een niet ingeschakelde USB-drive plus nog een USB-drive die ergens anders in huis ligt. Deze laatste sync ik overigens niet zo vaak. Zo elke paar maanden. Op oude HDD's heb ik ook nog het e.e.a. staan. Bij brand ben ik wl alles kwijt. Onlangs nog overwogen wat in de cloud (One drive) te zetten, maar ben daar toch ook niet zo gelukkig mee. Het lukte me overigens niet eens om folders te uploaden. Zal wel aan mij gelegen hebben. Verder is 5 GB gratis opslag tegenwoordig ook niet zo veel. Voldoende voor wat documenten, maar niet voor beeldmateriaal. En ik wil mijn data liever niet bij de Amerikanen hebben staan, al zal ik er niet veel van te vrezen hebben. Mss moet ik het nog eens heroverwegen.
 
Als we het dan toch over methoden hebben, ik doe het als volgt: heb een computer en maak daarvan een Image naar mijn NAS. Hierin zitten zogenaamde RED disks. Dit zijn schijven die speciaal voor de NAS zijn ontwikkeld. Er hangt een externe schijf aan mijn NAS waar de data van de NAS weer naartoe wordt gepompt. Dit alles werkt inmiddels zonder dat ik er zelf nog iets aan hoef te doen.
 
Waar ik wel eens tegen aan loop is dat ik blijkbaar zelf iets fout doe. Als ik dan alles gesynct heb, gaat die fout dus mee en ben ik blij dat ik een extra drive heb waar ik meestal nog iets terug kan vinden. Dit soort dingen ontdek je vaak niet direct. Dat is een bijkomende reden waarom ik die afzonderlijke drive niet ook direct synchroniseer.
Als je alles gekoppeld en ingeschakeld laat loop je wel nog risico bij een flinke netsurge, bv. ten gevolge van blikseminslag in de buurt. Of niet inschakelen, zoals ik doe, hier voldoende bescherming tegen biedt weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel nog een surgeprotector op mijn spanningsslof zitten.
Of dat e.e.a. bij diefstal wordt meegenomen.
Wat betreft die RED disks. Daar zou ik niet te veel betekenis aan hechten. Ik heb het eens proberen uit te zoeken, maar ook dat zijn "maar" gewone HDD's die defect kunnen raken. Reliability van HDD's is tegenwoordig moeilijk te doorgronden omdat er nog maar weinig producenten zijn en je bijna niet kunt achterhalen welke drive door welke opgekochte firma is geproduceerd (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_hard_disk_manufacturers)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk kunnen de RED disks ook defect alleen zijn ze wel specifiek voor de NAS. om 24/7 aan te kunnen staan. Een beetje een zelfde idee als een server.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan