• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

maken en terugzetten van een image ? van een partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

olikade

Junior lid
Lid geworden
17 mei 2009
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Systeem

Win 10 genstallleerd op een Samsung SSD 850 256 GB

Probleem: er staan teveel partiries op de SSD


Doel : herpartioneren van SSD en de win 10 partitie er terug op plaatsen (zonder win 10 te moeten installeren)
Ik heb een freeware disktool

Welke stappen doe ik ?


Bedankt
 
Maak eerst een afbeelding van schijfbeheer en plaats die op het forum.
Hoe plaats ik een afbeelding op het forum:

Om een afbeelding die op jouw pc staat, op het forum te plaatsen kun je gebruik maken van deze website: www.imgdumper.nl.
Op die website klik je in de groene balk op de knop Bladeren
Een klein venster van de Verkenner komt dan in beeld. In dat venster navigeer je naar de plek waar je afbeelding staat. Als je de afbeelding gevonden hebt, dan dubbelklik je op die afbeelding. Klik daarna op de knop Upload (die knop staat ook in de groene balk).
Even later zie je aan de linkerkant jouw afbeelding staan. Daaronder staan 7 links. Klik met de rechter muisknop op de bovenste link en kies dan Kopiren. Die link komt daardoor op je klembord te staan.
Dan ga je naar de website van het NCF. Misschien heb je die al open staan. Prima. Je klikt daar met de rechter muisknop in het vak waar jij je reactie schrijft en je kiest dan Plakken. De link naar je afbeelding is daarmee geplakt in dat vak.
Wil je controleren hoe dat er op het forum uit komt te zien, dan klik je onderaan dat tekstvak op de knop Uitgebreide editor.
 
Maak eerst een afbeelding van schijfbeheer en plaats die op het forum.
Hoe plaats ik een afbeelding op het forum:

Om een afbeelding die op jouw pc staat, op het forum te plaatsen kun je gebruik maken van deze website: www.imgdumper.nl.
Op die website klik je in de groene balk op de knop Bladeren
Een klein venster van de Verkenner komt dan in beeld. In dat venster navigeer je naar de plek waar je afbeelding staat. Als je de afbeelding gevonden hebt, dan dubbelklik je op die afbeelding. Klik daarna op de knop Upload (die knop staat ook in de groene balk).
Even later zie je aan de linkerkant jouw afbeelding staan. Daaronder staan 7 links. Klik met de rechter muisknop op de bovenste link en kies dan Kopiren. Die link komt daardoor op je klembord te staan.
Dan ga je naar de website van het NCF. Misschien heb je die al open staan. Prima. Je klikt daar met de rechter muisknop in het vak waar jij je reactie schrijft en je kiest dan Plakken. De link naar je afbeelding is daarmee geplakt in dat vak.
Wil je controleren hoe dat er op het forum uit komt te zien, dan klik je onderaan dat tekstvak op de knop Uitgebreide editor.

57a5844e0ea4f-2016-08-06.png
 
"Ik wens u interessante tijden", zeggen Chinezen tegen iemand aan wie ze een hekel hebben... En de indeling van schijf 1 (de Samsung SSD 850 256 GB) ziet er zeker interessant uit. :biggrin:

Naast die SSD heb je zo te zien ook nog twee gewone harde schijven ingebouwd, elk met een opslagcapaciteit van 320 GB, die in Windows altijd als wat kleiner (298 GB) wordt weergegeven. Interessant dat op schijf 0 ook nog een versie van Windows 10 staat, maar daar zonder schijfletter.

Jij hebt op dit moment echter alleen een vraag over schijf 1: de SSD.
Zelf zou ik ervoor kiezen om alle persoonlijke data die nu op de SSD staan te kopiren naar een externe harde schijf. Denk daarbij ook aan je e-mail, installatiebestanden van gekochte programma's (+ de bijbehorende licentiesleutels) die nu mogelijk in de map Downloads staan. Daarna Windows 10 vers installeren op die SSD, waarbij je wanneer je de vraag krijgt waar Windows genstalleerd moet worden, eerst alle partities wist. Windows 10 zal daarna zelf de nodige partities aanmaken. Tijdens de installatie geef je geen productcode op wanneer daarom gevraagd wordt. Je klikt dan op Overslaan. En om te voorkomen dat er wat mis gaat, zou je eerst de beide gewone harde schijven van 320 GB los kunnen koppelen, voordat je aan de verse installatie van Windows 10 op de SSD begint.

Jij wilt Windows 10 echter per se niet opnieuw installeren, heb jij aangegeven. Dan moet je inderdaad met een partitioneringstool aan de gang. Toch zou ik zeker zorgen voor die back-up van al je persoonlijke bestanden naar een externe harde schijf, want er kan altijd wat mis gaan.

Let op: de 100 MB (EFI) en de 450 MB (Herstelpartitie) mogen niet verwijderd worden!

1. Verwijder COPY OF I. Dat wordt dan niet-toegewezen ruimte.
2. Verplaats 100 MB (EFI) helemaal naar links.
3. Tussen 100 MB (EFI) en SSD Windows 10 staat dan (447 + 16 =) 469 MB niet-toegewezen ruimte. Klik met de rechter muisknop op SSD Windows 10 en kies dan Uitbreiden (of Vergroten; ik weet niet welk gratis partitioneringstool jij gaat gebruiken). Pak dan die niet-toegewezen ruimte van 443 MB erbij.
4. Verwijder Data (G). Achter SSD Windows 10 staat dan een niet-toegewezen ruimte van (4,99 + 18,62 =) 23,61 GB. Geef ook die ruimte aan C:
Klik na iedere stap op Apply of Toepassen. Bij diverse partitioneringstools is het ook voldoende om alleen na de laatste stap op Apply/Toepassen te klikken. De gewenste wijzigingen worden dan een voor een uitgevoerd.

----
Voordat je bovenstaande gaat uitvoeren kun je best nog even wachten op reacties van andere forumleden. Mogelijk is er een betere of makkelijker manier om te bereiken wat jij wilt.
 
Porrelaar zei:
Let op: de 100 MB (EFI) en de 450 MB (Herstelpartitie) mogen niet verwijderd worden!

de 100Mb dient men te laten staan maar de herstelpartitie kan men gerust verwijderen ...het beste zou zijn dat men dus nadat men de bestanden overgezet heeft die men wilt bewaren de gehele SDD leeg maakt behalve dus de 100Mb partitie de rest dient een niet toegewezen ruimte te worden ...
nmaal men de niet toegewezen ruimte heeft dan dient men zelf niets meer te doen dan gewoon de installatie Windows 10 te starten bijgevolg maakt deze zelf de nodige partities aan ja ook dus de 350Mb door het systeem gereserveerde partitie als ook de 450Mb herstel partitie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De afbeelding Schijfbeheer is mijn inziens een beetje verkeerd genterpreteerd.

Op de SSD staat alleen Windows, de vrij partitie heeftr een zwarte balk en is dus niet geformateerd.
Dat is de tweede HD in die machine ook niet.

Bijgevolg kan de SSD via de Setup van Windows 10 bij een schone installatie alle partities op de SSD verwijderen.
 
"Ik wens u interessante tijden", zeggen Chinezen tegen iemand aan wie ze een hekel hebben... En de indeling van schijf 1 (de Samsung SSD 850 256 GB) ziet er zeker interessant uit. :biggrin:

Naast die SSD heb je zo te zien ook nog twee gewone harde schijven ingebouwd, elk met een opslagcapaciteit van 320 GB, die in Windows altijd als wat kleiner (298 GB) wordt weergegeven. Interessant dat op schijf 0 ook nog een versie van Windows 10 staat, maar daar zonder schijfletter.

Jij hebt op dit moment echter alleen een vraag over schijf 1: de SSD.
Zelf zou ik ervoor kiezen om alle persoonlijke data die nu op de SSD staan te kopiren naar een externe harde schijf. Denk daarbij ook aan je e-mail, installatiebestanden van gekochte programma's (+ de bijbehorende licentiesleutels) die nu mogelijk in de map Downloads staan. Daarna Windows 10 vers installeren op die SSD, waarbij je wanneer je de vraag krijgt waar Windows genstalleerd moet worden, eerst alle partities wist. Windows 10 zal daarna zelf de nodige partities aanmaken. Tijdens de installatie geef je geen productcode op wanneer daarom gevraagd wordt. Je klikt dan op Overslaan. En om te voorkomen dat er wat mis gaat, zou je eerst de beide gewone harde schijven van 320 GB los kunnen koppelen, voordat je aan de verse installatie van Windows 10 op de SSD begint.

Jij wilt Windows 10 echter per se niet opnieuw installeren, heb jij aangegeven. Dan moet je inderdaad met een partitioneringstool aan de gang. Toch zou ik zeker zorgen voor die back-up van al je persoonlijke bestanden naar een externe harde schijf, want er kan altijd wat mis gaan.

Let op: de 100 MB (EFI) en de 450 MB (Herstelpartitie) mogen niet verwijderd worden!

1. Verwijder COPY OF I. Dat wordt dan niet-toegewezen ruimte.
2. Verplaats 100 MB (EFI) helemaal naar links.
3. Tussen 100 MB (EFI) en SSD Windows 10 staat dan (447 + 16 =) 469 MB niet-toegewezen ruimte. Klik met de rechter muisknop op SSD Windows 10 en kies dan Uitbreiden (of Vergroten; ik weet niet welk gratis partitioneringstool jij gaat gebruiken). Pak dan die niet-toegewezen ruimte van 443 MB erbij.
4. Verwijder Data (G). Achter SSD Windows 10 staat dan een niet-toegewezen ruimte van (4,99 + 18,62 =) 23,61 GB. Geef ook die ruimte aan C:
Klik na iedere stap op Apply of Toepassen. Bij diverse partitioneringstools is het ook voldoende om alleen na de laatste stap op Apply/Toepassen te klikken. De gewenste wijzigingen worden dan een voor een uitgevoerd.

----
Voordat je bovenstaande gaat uitvoeren kun je best nog even wachten op reacties van andere forumleden. Mogelijk is er een betere of makkelijker manier om te bereiken wat jij wilt.


Het lijkt inderdaad op een Chinees bordspel qua partities
Bedankt voor uw glasheldere tips

Wat mij weerhoudt om win 10 opnieuw te installeren is de vele stappen. Ik had indertijd een Windows 8.00 pro upgrade aangeschaft aan promotieprijs
Later dus een gratis upgrade naar Win 10
Ik vermoed dat ik dan terug eerst Win 8.0 moet installeren via de link en dan verder upgraden naar 8.1 en 10 ?:mellow:

Ik heb de "minitool partition" en "EasUS partition master 11.0" staan.

--- Update ---

Ik heb inderdaad een copie laten zetten van Win10 op mijn HDD. Bedoeling was van daar vtreug op te starten en zo de SSD te benaderen om te herpartitioneren en dan terug een kopie HD -SSD te verrichten

Probleem is dat indien ik het systeem laat booten via de HDD het scherm van windows duizelingswekkend aan het "springen" is net alsof de video instellingen niet juist staan. Ik kan door het flikkeren geen enkel icoon benaderen
 
Die unallocated space bij de G: trekken, eventueel de C: verkleinen en die ruimte ook bij de G: trekken al hoeft dat niet en de rest zo laten, zijn een paar kleine partities waar je verder geen last van hebt.
 
@Lange Pier: Toch niet te snel alles bij elkaar trekken:smile: Hij heeft een Samsung SSD. Dan heeft hij ook (toegang tot) Samsung Magician.
Kijk in Magician even welke ruimte je eventueel hebt gereserveerd voor "over provisioning". Dat zal wel n van de twee niet toegewezen gebieden zijn. Je kunt dat gebied zo laten of toch beide gebieden bij andere partities trekken en later je "over provisioning" weer opnieuw instellen.
Of zit ik er naast:worship:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Lange Pier: Toch niet te snel alles bij elkaar trekken:smile: Hij heeft een Samsung SSD. Dan heeft hij ook (toegang tot) Samsung Magician.
Kijk in Magician even welke ruimte je eventueel hebt gereserveerd voor "over provisioning". Dat zal wel n van de twee niet toegewezen gebieden zijn. Je kunt dat gebied zo laten of toch beide gebieden bij andere partities trekken en later je "over provisioning" weer opnieuw instellen.
Of zit ik er naast:worship:

OK



Nu bij het toebedelen van de 23.61 Gb aan de c partitie is er een fout bij het booten failed to load disk drive NTFS file error
 
Om je niet in verwarring te brengen laat ik het even hierbij. Lange Pier en Abraham54 zijn hier ook kundiger in dan ik :worship:
 
OK



Nu bij het toebedelen van de 23.61 Gb aan de c partitie is er een fout bij het booten failed to load disk drive NTFS file error


Nu nieuwe toestand na move en resize
57a700bd99785-2016-08-07.png
 
Nu graag een afbeelding van Windows eigen Schijfbeheer.
 
Nu graag een afbeelding van Windows eigen Schijfbeheer.


57a706ec660e0-2016-08-07_%282%29.png





Ben eigenlijk tevreden met dit resultaat of is er nog iets te verbeteren ? :)
De 23 Gb is mij OP die ik heringesteld heb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan