• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

DirectX 8.1 op Windows 8.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NordyWolters

Nieuw lid
Lid geworden
8 aug 2016
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Hallo beste leden van het NCF.

Ik heb een vraag:
Afgelopen weekend ben ik met het opruimen van de kelder het spel Grand Prix 4 van Geoff Crammond tegen gekomen. Dit heeft meteen een hoop jeugdsentiment opgeroepen en ik ben vandaag eens begonnen met de installatie.

Hopeloze zaak natuurlijk! Het installeren lukt prima en na het uitvoeren van alle patches die vereist zijn wilde ik dus vrolijk gaan spelen.

Helaas!

Voor dit spel is DirectX 8.1 dus nodig maar dat is dus (volgens mij) met geen mogelijkheid meer op mijn PC te krijgen. Ik ben dan ook niet zo heel handig met computers maar na 2 uur zoeken op internet ben ik er een beetje suf van geworden.

Graag een beetje advies van een meer deskundige gevraagd!

Met vriendelijke groet,

Nordy Wolters
 
Is dit wat je zoekt of werkt het niet met installeren?
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=10968

--- Update ---

Maar voor welke windows versie wil jij dit gaan gebruiken?

Ondersteund besturingssysteem
Windows 2000
Besturingssysteem: Windows 2000. In Windows XP is DirectX 8.1 reeds inbegrepen. Als u Windows XP gebruikt, hoeft u DirectX 8.1 dus niet meer te installeren.
 
Hallo Aarie25, bedankt voor de snelle reactie.

Ja dat is de DirectX die ik zoek, maar als ik hem installeer en daarna wil openen geeft hij aan dat deze versie van Windows niet ondersteund wordt.

Ik gebruik Windows 8, maar waar ik kan zien welke versie dat precies is zou ik niet weten, mijn laptop is 1 jaar oud.
 
Zoals je in mijn eerste bericht kunt zien werkt dit alleen met xp of windows 2000.
Dus werkt dit niet met windows 8.

--- Update ---

Misschien een idee om een 2de hands computer te zoeken waar xp op zit.
 
Ga naar http://www.chip.de/downloads/DirectX_13002926.html en download DirectX 9.29 (Juni 2010), dat is een heel uitgebreide versie van DirectX 9.

Na downloaden het downloadpakket met adminrechten uitvoeren en dan zal dat gehele pakket in jouw Winduws als runtime genstalleerd gaan worden.
DirectX 8 heb je mijn inziens dan niet meer nodig.

Dit hele pakket kan op dezelfde wijze als in Windows 8, Windows 8.1 ook in Windows 10 genstlleerd worden om bij te dragen enerzijds aan het spelen van games die deze oudere versie nodig hebben, alsmede verbetering ook voor audio en video.
 
Hmm dat zou kunnen, is er ook een mogelijkheid om XP te draaien naast Windows 8?

--- Update ---

Ga naar http://www.chip.de/downloads/DirectX_13002926.html en download DirectX 9.29 (Juni 2010), dat is een heel uitgebreide versie van DirectX 9.

Na downloaden het downloadpakket met adminrechten uitvoeren en dan zal dat gehele pakket in jouw Winduws als runtime genstalleerd gaan worden.
DirectX 8 heb je mijn inziens dan niet meer nodig.

Dit hele pakket kan op dezelfde wijze als in Windows 8, Windows 8.1 ook in Windows 10 genstlleerd worden om bij te dragen enerzijds aan het spelen van games die deze oudere versie nodig hebben, alsmede verbetering ook voor audio en video.

Dank je wel ik ga het nu meteen proberen!
 
je dient voordat je de directX8.1 ga installeren deze aan te klikken met rechts en zodoende deze uit te voeren in de compatibiliteitsmodus XP p3 doe je dit niet dan krijg je zo wie zo de melding dat deze niet geschikt is voor je huidig systeem !
*ik heb deze hier namelijk juist ook geinstalleerd op een virtuele Windows 10 ( als test ) en diende dus de compatibiliteitsmodus XP p3 te gebruiken om deze te kunnen installeren ..

57a8c2f317c1d-Ashampoo_Snap_2016.08.08_19h29m30s_011_.png
 
Emi dank je wel. Nu heb ik het programma genstalleerd, maar nu kan ik hem niet vinden zeg maar.

Als ik met Grand Prix 4 op Play duw geeft die nog steeds de volgende melding:

GP4 probleem.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Staat zeker niet tussen alle programma`s onder -> programma`s en onderdelen?

--- Update ---

Misschien de manier van Abraham proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de manier van Abraham geeft die ook dezelfde melding:
'You must install DirectX8.1 before running the game. '
 
Ik vermoed dat dit een programma uit de DOS-tijd van Windows is.
Dus mogelijk dat de DOS-box ook genstalleerd moet worden.
Want DirectX 8 is is volgens mij de laatste DirectX versie voor Windows 98/ME.

https://www.dosbox.com/
 
Laatst bewerkt:
Yes ik heb hem aan de gang.

Als ik het spel zelf ook aanzet onder compabiliteit met Windows XP doet die het.

Dank jullie wel en case closed!
 
Mooi dat het werkt, kun je mooi even je jeugdsentiment herbeleven!
 
daar zit ik dus ook mee dat ik deze nergens vermeld zie staan !
 
ah ik zie dat het je gelukt is om het spel werkende te krijgen !
mooi zo ..

--- Update ---

ja aarie las het juist ...
 
Oke :smile:
 
daar zit ik dus ook mee dat ik deze nergens vermeld zie staan !

Je doelt op het feit dat de oudere DiretctX-versie niet terug te vinden is?
Dat komt omdat deze oudere versies welwerken maar als runtime zijn genstalleerd.
DxDiag geeft alleen de hoofd versie aan.

Dat gebeurde al in de oude tijd ook.
Stel je had in win 98 DirectX 6, Direct 7 en DirectX 8 zitten, dan DxDiag alleen de hoogste versie aan!
 
ok ...ben weer mee .. bedankt abraham
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan