• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ubuntu en .deb packages

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvC

Nieuwsgierig Aagje
Lid geworden
9 aug 2016
Berichten
1.225
Waarderingsscore
13
Is Ubuntu moving away from .deb packages?

Citaat:
Snap works natively on Arch, Debian, and Fedora, in addition to Ubuntu-based distros like Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu GNOME, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Unity, and Xubuntu. It is now being validated on CentOS, Elementary, Gentoo, Mint, openSUSE, RHEL, and OpenWrt.

Bron

In elementary OS Loki bijvoorbeeld gaat dat toegepast worden. Loki Beta is beschikbaar

De gedachte is om de meest recente packages aan te kunnen bieden en het daardoor veiliger wordt.

Op fora zijn de meningen nogal verdeeld.

-Ed
 
Kan zijn, ook in de Linux wereld zijn er veel opinies.
Ik zelf weet het zeker, ik blijf bij Linux Mint.
Overigens zijn het het allemaal debian gebaseerde distributies.
Linux Mint is het meest gebruikt daarvan.
 
Wat is volgens jullie het allergrootste voordeel van Linux?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zelf weet het zeker, ik blijf bij Linux Mint.
Ik werk graag met een dock (Plank genaamd) zoals ongeveer bij mac OS X. In Mint ziet dat er niet uit.
In Xubuntu is het een plaatje.

Screenshot:
2ljkort.png


-Ed
 
Wat is volgens jullie het allergrootste voordeel van Linux?
Ongeveer 90% gebruikt Windows, 7% gebruikt mac OS X, 3% gebruikt Linux.
Twee van de drie zijn gesloten (betalen dus) en n is open source (gratis en in veel varianten).
Veiligheid en rust vind ik in Linux. Fragmentatie is er weinig. Out of the box werken steeds meer distributies op een beginners niveau.
In een notedop mijn beweegredenen om Linux als main-OS te gebruiken en aan te bevelen (met Windows in VirtualBox).

Maar laten we het onderwerp van dit topic niet vergeten. Het is n van de redenen geweest om over te stappen naar Xubuntu.
Daarin is snap (nog) niet verwerkt.

Overigens ben ik niet honkvast qua OS en kan het zomaar veranderen. Snap packages volg ik voorlopig vanaf de zijlijn.:smile:

-Ed
 
Linux fragmenteert nauwelijks omdat elk bestand aan voor- en achterkant extra ruimte krijgt.
En het grootste voordeel voor thuisgebruikers is inderdaad veiligheid.
Ik heb eigenlijk op het punt gestaan om ook helemaal over te gaan op Linux met Windows in Virtual Box.
Alleen - ik wil mijn besturingssysteem op een SSD hebben en dan is VirtualBox en ook Slaapstand uit den boze, vanwege de vele schrijfmomenten, waardoor de SSD sneller zal "slijten".
Ik heb Linux Mint nu op een 32GB USB-3 stick staan met 200MB leessnelheid.
Het opstarten gaat niet zo snel als wanneer Mint op de SSD zou staan, want dan is het opstarten phenominaal - daar kan geen Windows tegen op.
Maar is Mint eenmaal opgestart van de SSD, ook dan is Mint sneller dan Windows.
Ik hoop later dit jaar over te gaan op een 1TB SSD en dan wordt mijn notebook weer een dualboot.
 
Ik heb eigenlijk op het punt gestaan om ook helemaal over te gaan op Linux met Windows in Virtual Box.
Alleen - ik wil mijn besturingssysteem op een SSD hebben en dan is VirtualBox en ook Slaapstand uit den boze, vanwege de vele schrijfmomenten, waardoor de SSD sneller zal "slijten".
Indexeren zoals Windows dat doet komt in Linux toch niet voor? Gebruik zelf ook een SSD: en eerlijk gezegd moet ik me daar wat meer in verdiepen.

Met deze informatie bijvoorbeeld.
 
Interessant ga denk ik als ik tot een nieuwe pc kom ook maar eens bij Linux kijken. (ken het verder al wel hoor.)
 
Interessant ga denk ik als ik tot een nieuwe pc kom ook maar eens bij Linux kijken. (ken het verder al wel hoor.)

jammer dat je bijna geen computers zonder besturing, lees Windows, kunt kopen dan zouden de computers dan een heel stuk goedkoper zijn en je had ook niet die bloatware die je nu meegeleverd krijgt
 
Voor de genteresseerden die durven is er altijd een weg en bovendien is de site waar jij een link naar gaf een geweldige ondersteuningsgids.
Voor die Opa was een dualboot geen optie, had hij in zijn Windows XP ransomware binnengehaald.
De harddisk is ook maar 40 Gb groot en Opa kan nu in zijn mail als leek mails openen zonder dat er wat gebeuren zal.
Dat is nu eenmaal het mooie van Linux.

Er zijn paniekschoppers, die vinden dat Linux thuisgebruikers een antivirusprogramma moeten gebruiken, maar dat is onzin.
Dat gegeven geldt echter wel voor de wereld van Linux servers.
 
Zowel mijn laptop als desktop draaien op Ubuntu 16.04, beide op ssd. Voorheen ook andere distributies gehad. Windows gebruik ik al jaren niet meer.
Toch heeft Windows een standaard gemaakt. Neem bijvoorbeeld een behoorlijk pittig .doc bestand. Geen enkel Linux alternatief kan daar volledig goed mee om gaan (lees: er ontstaan altijd verschillen).

WPS office voor Linux komt wel heel dicht in de buurt!

En zo zijn er wellicht wel meer dingen op te noemen.

-Ed
 
met USB Mint weer opgestart en de Microcode van Intel verwijderd.
Sarah start weer op.

Black Glass is het thema.

57ab44d14512b-Schermafdruk_van_2016-08-10_17-03-34.png



Nu moet Mint nog weer aangepast gaan worden aan de SSD en Firefox idem dito.
Maar dat klusje ga ik of vanavond of morgen uitvoeren.
 
Black Glass is het thema.
Thema's zijn erg persoonlijk. Vind het zelf een beetje somber en druk.
Maar mooi dat het werkt!

Een Linux Mint versie met de Budgie desktop zou ook wel gaaf zijn. Het is gemaakt voor Solus en ik zie het ook in andere distro's verschijnen.
Solus is jong en heeft nog veel beperkingen, maar de trend naar simpele en strakke desktops juich ik helemaal toe.

Budgie
 
Toch heeft Windows een standaard gemaakt. Neem bijvoorbeeld een behoorlijk pittig .doc bestand. Geen enkel Linux alternatief kan daar volledig goed mee om gaan (lees: er ontstaan altijd verschillen).

WPS office voor Linux komt wel heel dicht in de buurt!

En zo zijn er wellicht wel meer dingen op te noemen.

-Ed

Het openen van .doc bestanden gaat wel via LibreOffice. Zelf sla ik documenten op als .odt (voor eigen gebruik) of als .pdf (zakelijk).
 
@gouwepeer: ja, je kunt Microsoft Word bestanden openen met LibreOffice. Een eenvoudig briefje in Word geeft geen problemen. Ik kan echter beamen dat de weergave bij ingewikkelder Word bestanden vaak niet klopt. Ik heb een paar jaar redigeerwerk gedaan. Ik kreeg de te redigeren artikelen aangeleverd als Word bestand en merkte dat bij een Word bestand dat geopend werd in OpenOffice of LibreOffice soms sprake was van een verkeerde weergave. Een Word artikel van 5 pagina's werd in OpenOffice een artikel van 6 pagina's waarbij bijv. pagina 5 blanco was. Of een afbeelding die in Word netjes binnen de marges bleef, liep in OpenOffice over de rechter margelijn heen. Dat zijn maar enkele voorbeelden. Ik heb toen toch ook maar Microsoft Office aangeschaft. Ik werkte toen overigens niet met Linux, maar met Windows XP of Vista. In de afgelopen jaren heeft LibreOffice vorderingen gemaakt. Misschien komen zulke verschillen nu minder voor met de nieuwste versie van LibreOffice.
 
Het openen van .doc bestanden gaat wel via LibreOffice.
Met je eens als het over simpele bestandjes gaat. Het wordt echter anders als het bijvoorbeeld over deze pittige .doc bestanden gaat.
Mijn ervaring is dat het dan volledig misgaat. MS Office (2013) is dan mijn enige redding.
Zoals gezegd is WPS Office Linux een zeer goede benadering, maar geeft wel verschilletjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan