• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoeveel GB heeft W10 nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PoppeSchuitema

Gewaardeerd
Lid geworden
29 jul 2013
Berichten
1.705
Waarderingsscore
0
Goedendag allen,
Ik wilde gisteravond de jubileumupdate installeren maar het hij gaf aan dat er geen ruimte genoeg op de schijf is want er is ca. 20 GB ruimte voor nodig
Nu heb ik W.10 op de C-partitie staan welke 59 GB groot is en daar staat verder niets meer bij op.
Hoeveel ruimte neemt die W.10 in vredesnaam wel niet in?
 
in feite is het vrijwel een geheel nieuwe Windows, en soms zie je niet alles terug zoals het was. En dan blijft de "Windows old" van zo'n 15 GB ook nog in je C-schijf zitten. Bij de ene pc duurde het tamelijk kort; bij een andere (wat oudere) soms uren, en je moet er toch bij blijven om door te kunnen gaan. Hoe noodzakelijk het allemaal is? Je was al vroeg op zag ik.
 
als er een vermelding komt dat er geen ruimte genoeg aanwezig is dan kun je ook een lege naar NTFS geformateerde usb stick aansluiten van 32gb en deze dient dan om de tijdelijke installatie bestanden op te vangen ...zodoende dat de upgrade wel door kan gaan .
*de upgrade procedure zal hierdoor aanvankelijk ook veel langer duren indien je een usb2 stick neemt .. kan je pc een usb3 aan dan is het ook aanbevolen om een usb3 te gebruiken ..
**nadat de upgrade gedaan is verkrijg je de Windows.old afhankelijk van de nog aanwezige vrije ruimte op je te kleine schijf kan deze Windows.old ook op de usb stick komen te staan !
***echter bij mij kwam de Windows.old op de C te staan en hier door had ik op de virtuele schijf van 30gb nog maar een 4 gb vrij ..
daarop heb ik dan de schijfopruiming gestart en zowel het vorige Windowsbesturingssysteem als ook de Windows tijdelijke installatie bestanden verwijderd waardoor zomaar liefst 11gb vrije ruimte verkregen werd .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
op mijnLenovo (ook jou bekend) zie ik dan na opruimen Windows old:
2n28td.jpg
 
Inclusief wisselbestand zal Windows 10 na een schone installatie al een 20 Gb gebruiken.
Game ke niet met Windows 10 dan is een 100 GB grote systeempartitie aangemeten; game je ook met Windows 10, denk dan aan een 250 - 300 GB.
Windows zelf heeft graag een ruime jas, geen bekrompen jas - dat veroorzaakt op termijn vertraging in Windows.
 
Bij mij is er 31.4 GB in gebruik (Ik heb er wel Office op staan, verder geen data)
Behalve je huidige Windows zelf krijg je ook eerst nog de installatiebestanden zelf. Dat is ook nog eens rond de 4 GB.
Je hebt dan dus:
1) de nieuwe installatie bestanden
2) je huidige windows versie (welke later wordt omgezet in windows.old
3) ruimte voor je nieuwe windows versie
 
Grappig - mijn Windows 8.1 is momenteel 31,3 GB groot op een systeempartitie van 121 GB.

Mijn Windows is mede slank, omdat ik WiseDiskCleaner gebruik - deze reiniger kan ook genstalleerde updates verijderen.
Vergis je niet - in een 64-bit Windows kan het hierbij om vele GB's gaan!


Wise Disk Cleaner is een perfect tool om Windows te reinigen.
Deze reiniger heeft drie opties om Windows op te ruimen.


Reinigingsoptie 1 - het Standaard opstartscherm

56b08b9359692-Wise_Disk_Cleaner_1.png



Indien u de Wise Disk Cleaner voor het eerst opgestart hebt, klikt u eerst op Instelling en haal de vinkjes weg totdat het er zo uitziet:

56b08c718c276-Wise_Disk_Cleaner_4.png


Sluit vervolgens het Instellingengvenster en klik op de knop Start Scan; is de scan gedaan klik dan op de knop Start opruimen.


Reinigingsoptie 2 - Uitgebreide Cleaner

De Uitgebreide Cleaner - desnoods kiest u eerst voor de C-partitie.
Deze reiningsfunctie zoekt zeer diep in Windows, klikt na de scan op Start opruimen, dan zal u na het opruimen de melding krijgen,
dat Windows opnieuw opgestart dient te worden, om de reiniging te voltooien.

56b08dd376340-Wise_Disk_Cleaner_2.png



Reinigingsoptie 3 - Systeem Afslanken

Deze reiniging kan o.a. de Windows Update reinigen en andere onderdelen binnen Windows die u niet gebruikt, ook opruimen.

56b08e932d2ae-Wise_Disk_Cleaner_3.png

Standaard zijn al opties aangevenkt en een begeleidende tekst helpt u erbij om extra vinkjes te zetten.

Klik vervolgens op de knop Aslanken.


Wat betreft het updaten van het tool: is er een nieuwe versie van de Wise Disk Cleaner uitygebracht, dan krijgt u na opstarten van het tool een melding of ou het prograamma wil updaten.
Klik dan op Ja.
De update wordt dan gedownload, Wise Disk Cleaner wordt afgesloten en opnieuw genstalleerd en start daarna automatisch weer op, zodat u kan gaan reinigen.
Alternatief kunt u zelf ook controleren of u de laatse versie gebruikt, daartoe klikt onderaan get Wise venster op Update Controle

Ikzelf gebruik de Wise Disk Cleaner dagelijks met de standaard reiniging.
De overige reinigingsmogelijkheden gebruik ik onregelmatig - Systeem Afslanken is vooral na de Windows Update ronde aan te bevelen.


Download: Wise Disk Cleaner

Bij installatie: klik op de knop decline om de meeliftende software (Spyhunter) niet te laten installeren!
 
ik kan wel degelijk bevestigen dat het installeren (upgraden ) naar de Windows 10 build14393.10 op een schijfje van 30Gb gelukt is ...
en dit met het aansluiten van een lege naar NTFS geformateerde usb stick die dan tijdelijk dienst doet als tijdelijke opslag ...
de Windows.old map komt evenzeer op de C te staan en bijgevolg dien je schijfopruiming te starten om deze te verwijderen ...

*ik heb van de gehele procedure een filmpje gemaakt ...
eerste deel ..

tweede deel

** deze upgrade duurde in het totaal 4 uur en het filmpje heb ik dus ferm ingekort ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het wel garanderen - dat kan ik ook.
Maar ik wil het niet adviseren, want 30Gb in de 64 bit versie is op termijn gewoon volgelopen met updates.
Want je moet er wel van uitgaan dat jij als expert gebruiker daar raad mee weet, maar een standaard gebruiker niet!
 
Daar zit inderdaad het probleem, als fabrikanten om geld te besparen naar Microsoft wijzen!
Voor snel onderweg ben ik van plan een Asus EEEbook aan te schaffen met jawel een 32GB SSD.

Maar Windows 8 gaat er finaal vanaf en dan komt er Linux Mint 18 Sarah Cinnamon x64 in!
In plaats van een 20GB aan Windoows alleen dan een eerste begin van ik denk nog geen 2GB!
En Mint op SSD is veel sneller dan Windows, ook het opstarten gaat in minder dan de helft van de tijd.
Als ik jou was zou ik Mint virtueel maar eens gaan proberen.
 
de vraagsteller is op dit moment niet bereikbaar voor commentaar; laten we daar even op wachten?
 
Inclusief wisselbestand zal Windows 10 na een schone installatie al een 20 Gb gebruiken.
Game ke niet met Windows 10 dan is een 100 GB grote systeempartitie aangemeten; game je ook met Windows 10, denk dan aan een 250 - 300 GB.
Windows zelf heeft graag een ruime jas, geen bekrompen jas - dat veroorzaakt op termijn vertraging in Windows.
ik heb ook nog ruimte genoeg over.
ufo2wdotnefhn.png
 
Flink wat overkill maar wel een superruime jas voor Windows.
Mijn Windows draait op een systeempartitie van 120GB.
 
In VirtualBox had ik 30 GB toegewezen voor Windows 10. De verjaardag update kon daardoor niet geinstalleerd worden (want te weinig ruimte).
Was de methode met de Windows Refresh Tool (toen nog niet beschikbaar) in dat geval voor nu een uitkomst zijn geweest?
In mijn geval heb ik de oude Windows 10 verwijderd en de anniversary update ISO compleet schoon geinstalleerd.
Gevolg was dat ik wel opnieuw telefonisch moest activeren: want wordt als nieuwe PC gezien (retail licentie).

Windows en fragmentatie...

-Ed
 
ik heb hier op een 30gb virtuele schijf in VMware de laatste build 14393.00 geinstalleerd van af een virtuele opgeladen is Windows 10 build 14393.00 zonder dat ik een licentie code ingaf ..deze werd vervolgens ook geactiveerd en draait hier nog steeds ..
**deze werd vervolgens geupgraded naar de build 14393.51
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb hier op een 30gb virtuele schijf in VMware de laatste build 14393.00 geinstalleerd van af een virtuele opgeladen is Windows 10 build 14393.00 zonder dat ik een licentie code ingaf ..deze werd vervolgens ook geactiveerd en draait hier nog steeds ..
**deze werd vervolgens geupgraded naar de build 14393.51

Ed heeft het dan ook ook over een retail versie - en dat is mij ook niet geheel duidelijk.
 
ik heb hier op een 30gb virtuele schijf in VMware de laatste build 14393.00 geinstalleerd van af een virtuele opgeladen is Windows 10 build 14393.00 zonder dat ik een licentie code ingaf ..deze werd vervolgens ook geactiveerd en draait hier nog steeds ..
**deze werd vervolgens geupgraded naar de build 14393.51
Ik volg je niet helemaal. Had je de oude Windows eerst verwijderd?
Mocht je de installatie helemaal schoon hebben gedaan, zag je dan ook meteen dat het geactiveerd was, of zien de activatie-servers dat pas de volgende dag (of zo)?
 
deze is hier ook Retail ...
57ade3977a838-Ashampoo_Snap_2016.08.12_16h51m55s_004_.png


--- Update ---

nee ED direct een verse installatie

--- Update ---

en hij was ook direct geactiveerd
 
Ed heeft het dan ook ook over een retail versie - en dat is mij ook niet geheel duidelijk.
In VirtualBox wordt een nieuwe installatie als een nieuwe PC gezien. Met een OEM licentie kun je dat niet doen: lees, het hoort alleen bij de hardware van die computer.
Meenemen naar een andere PC is niet mogelijk.
Dat is de reden waarom ik vorig jaar een retail licentie heb gekocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan