• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC genfecteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

jverhulst

Bekend gezicht
Lid geworden
25 sep 2010
Berichten
162
Waarderingsscore
0
Mijn PC is genfecteerd. Bij het downloaden van een pdf bestand heb ik een fout gemaakt en toestemming gegeven om wijzigingen aan te brengen aan mijn PC. Er staaan nu drie vreemde programmas op mijn PC, twee Chineese en het praogramma Compress. Ik kan ze niet verwijderen. Als ik dat probeer wordt gevraagd om wijzigen te mogen aanbrengen, als ik ja zeg start het programma op. Ik heb mijn PC nu opgestart in de diagnosstische mode waardoor de verbindingen zijn afgesloten en ook windows defender. Ik kon sowieso niet op het internet omdat de webpages werden ovrgenomen door die bestanden. Kan mij iemand helpen. Ik heb een Asus Laptop N752VX-GC084T-BE en draai Windows 10. Ik stuur dit bericht van op een andere laptop, want zoals gezegd kan ik niet op het internet omdat de URL's die ik wil bereiken worden gekaapt door de virussen.
 
Die laptop is nu van het internet af?
Indien ja - prima - indien niet: als nog doen!

Welke Windows versie draait erop?
En heb je soms ook een venster gekregen waarin vermeld wordt, dat je een bitcoin of vijfhonderd euro moet betalen?
 
Windows 10, en nee, geen bitcoin of 500. Ik merk nu ook dat ik online geen mappen meer kan openen, idem met photoshop..
 
Heb jij de beschikking over een externe harddisk om data te redden?
 
Ja, ik heb een harddisk

--- Update ---

een externe
 
OK de linux ISO staat op mijn externe schijf
 
Daar heb je nog niks aan.
Die moet echt gebrand worden op een DVD-rom.

De bedoeling is daarmee jouw stukkende notebook mee op te starten, maar dan moet eerst nog wat veranderd worden in het Uefi-bios.
 
Dat bestand is meer dan 1,5 GB, dan zal ik een DVD rom moeten gaan kopen. Hoe gaat dat branden in zijn werk? Zoals een muziekbestand?

--- Update ---

Welke keuze moet ik maken bij cD burner? Brand iso bestand?
 
Ik heb het al over CD-Burner XP gehad.
Installeer je dat programma, hoef je alleen te dubbelklikken op de ISO en CD-Burner weet wat te doen.
Inderdaad heb je ook een DVD-rom nodig - heb je bij jou in de buurt een zogenaamd onderdelenhuis zitten.
Daar kan je voordelig aan Verbatim DVD-rom komen - perfecte DVD-roms!
 
OK de schijf is gebrand
 
Zorg nu dat jij in jouw stukkende laptop in het bios komt.

In de eerste plaats dien je Secure Boot uit te schakelen.
In de tweede plaats dient de CD-Rom op d eeerste plaats bij boot te komen.

Is dat allemaal gelukt en de Linux DVD zit in de speler, druk dan op de F10 toets en druk op Enter als bevestiging.

Daarna moet Linux Mint booten.

Is Mint opgestart niet op Install Mint klikken.

Klik op Computer en kies de HD waarop jouw documenten staan.
Vermoedelijk is dat de systeem partitie en klik daar dan op Gebruikers - jouw naam en klk dan documenten open.
Wat ik nu wil weten is wat de extenties zijn van de bestanden in Mijn documenten en Mijn Afbeeldingen.
 
Hoe kom ik in het bios?

--- Update ---

Ik zit nu in de bios, en die heeft verschillende tabbladen, in het tabblad 'boot' zie ik geen 'secure boot 'staan

--- Update ---

in het tabblad security zie ik secure boot control staan , ik heb dit geselecteerd en geenterd, be, nu in een blad waaar achter secure boot enabled staat??
 
Dank u. Ik heb het gevonden, maar kan u mij ook uitleggen hoe ik de DVD op eerste plaats bij de boot zet, het is de eerste keer dat ik met de bios werk.
 
In mijn laptop (Lenovo) is omlaag via de min-toets en omhoog via shift+ plustoets.

Dat alles moet ook ter rechterzijde in het scherm staan.
 
Ik heb geen problemen met omhoog en omlaag en select enz..Kan u mij eventueel doorverwijzen naar iemand die ook windows 10 heeft en dezelfde tabbladen ziet als ik? Dank u
http://www.asus.com/nl/support/faq/1013015/

--- Update ---

OK, Linux mint is aan het booten

--- Update ---

blijft in dezelfde positie...

--- Update ---

Beste Abraham, bedankt voor uw hulp, maar doet u verder geen moeite meer. Als u midden in deze procedure niet meer reageert, heb ik daar niet veel aan. U laat mij alles in gang zetten en laat het dan afweten. Ik zoek wel een andere oplossing.
 
Helaas, ik ben ik maar en mens en net zo als jij hier gewoon vrijwillig aanwezig.
Je had SecureBoot toch echt gedeaktiveerd neem ik aan.
Linux Mint heeft geen probleem met Uefi - waar bleef het opstarten steken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan