• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wise disk cleaner

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikkwav

Vaak hier
Lid geworden
17 jan 2008
Berichten
787
Waarderingsscore
6
Ik gebruik een PC met windows 10 (64 bit) + alle benodige laatste updates, dus ook de jubileum update.

Twee weken geleden heb ik Wise Disk cleaner genstalleerd en niets aan de bestaande vinkes gewijzigd.
Ik gebruikte alleen "common cleaner" en "advanced cleaner".
Afgelopen woensdag hij bleef de PC steken bij "welkom".

De PC door een PC zaak weer aan de praat gebracht (kosten 50,00). Hij heeft een opstart usb stick gebruikt voor windows 10 en een herstelpunt aangesproken. Hij rade mij aan om ook een opstart usb stick te maken wat ik ook gedaan heb.
Voorts vertelde hij mij dat ik voor windows 10 af moest blijven van zgn. cleaners.

Ik heb dit gepost als waarschuwing. Ik heb mijn lesje inmiddels geleerd.

NB. Wellicht dat ccleaner een uitzondering mag/kan zijn.
 
Goede morgen Abraham54.

Ik weet niet of ik al de Redstone uitvoering heb, maar mijn Windows versie is 1607, 14393.82.

Verder gebruik ik Malwarebytes welke ik dagelijks laat scannen.
Anti Ransomware en Panda Free laatste editie.
Ik gebruik bij browser Google ABP plus en Ghostery.

Ik krijg heel weinig e-mailtjes en wat ik niet vertrouw verwijder ik zonder het te lezen. Mijn surfgedrag is beperkt en ik bezoek geen "gevaarlijke sites".

Maar voorlopig gaat het met deze PC prima en met mijn Laptop met dezelfde software zoals hierboven beschreven gaat het ook prima.

Ik geloof best dat wise disk cleaner een goed en betrouwbaar product is, maat ik gebruik het maar liever niet.

Ik volg het advies van die PC boer maar op, want hij zei dat cleaners voor windows 10 niet nodig is.
 
Als jouw Windows op termijn trager wordt - wijt dat dan niet aan windows maar weet dat de vele gigabytes aan troep die Windows mee moet torsen daarvoor bepalend is.

Ik weet niet waar jouw PC-boer die broodjes aap vandaan haalt; maar geloof je hem, even goede vrienden.
 
Ik heb in beide Pc's een SSD schijf.

Via schijfbeheer doe ik periodiek a. Optimaliseren
b. Schijfruimte vrijmaken.

Ik denk dat dat voldoende is om de Pc's schoon te maken.

Overigens ik wil wel goede vrienden blijven, want jouw adviezen lees ik graag en voor mij zeer leerzaam.
 
Ik heb in beide Pc's een SSD schijf.

Via schijfbeheer doe ik periodiek a. Optimaliseren
b. Schijfruimte vrijmaken.

Ik denk dat dat voldoende is om de Pc's schoon te maken.

Overigens ik wil wel goede vrienden blijven, want jouw adviezen lees ik graag en voor mij zeer leerzaam.

Je bent altijd welkom.

Windows Schijfbeheer laat het meeste achter in de tempmappen.
Voor het geval Windows een van die documenten daarin ooit nodig zal hebben.

Dat laatste is complete onzin en eenmaal gemaakt, kijkt Windows nooit meer om naar die documenten, maar die hopen zich dan wel op!

Hoe groot heb jij de systeempartities in beide PC's op de SSD gemaakt?
 
Op beide pc's 98 gig
 
Netjes, mijn Windows 8.1 prof heeft 125 Gb op de SSD.
Het is inderdaad heel belangrijk dat Windows op SSD in een ruime jas zit.
Dat heeft ook te maken met de techniek van de SSD zelf.
Want een te klein gekozen systeempartitie kan op termijn verantwoordelijk zijn voor een teruglopend tempo van de SSD.
 
Netjes, mijn Windows 8.1 prof heeft 125 Gb op de SSD.
Het is inderdaad heel belangrijk dat Windows op SSD in een ruime jas zit.
Dat heeft ook te maken met de techniek van de SSD zelf.
Want een te klein gekozen systeempartitie kan op termijn verantwoordelijk zijn voor een teruglopend tempo van de SSD.

Hoeveel Gb hoort minimaal over te zijn?
Mijn laptop met 8.1 heeft van de 125 Gb heeft nog 33 Gb over, mijn desktop met 120 Gb nog 42 Gb.
 
Zitten al jouw persoonlijke documenten soms nog op de systeempartie?
Bij mij niet, daardoor is 90.6GB nog over.
Maar ja, mijn notebook bevat in totaal 3TB opslag.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg het advies van die PC boer maar op, want hij zei dat cleaners voor windows 10 niet nodig is.
De goede man heeft gelijk, ook voor andere windows versies is het overbodig of je moet problemen hebben met de schijfruimte.
 
Jij mag vinden wat die PC-boer zegt, voor mij is en blijft het een broodje aap.
 
Zitten al jouw persoonlijke documenten soms nog op de systeempartie?
Bij mij niet, daardoor is 90.6GB nog over.
Maar ja, mijn notebook bevat in totaal 3TB opslag.
Nee, deze staan keurig op een andere partitie, maar er staan nogal wat zware programma's genstalleerd (Photoshop, InDesign, Premiere Pro, kortom: een heleboel Creative Cloud-programma's).
Overigens draait Windows prima. Ik wilde alleen weten hoeveel Gb er absoluut over moet blijven.
 
Cleaners zijn dus totaal niet meer nodig en zeer zeker al niet binnen windows 10.
Men mag het hier een broodje aap vinden, ieder zijn mening, maar ik blijf bij het verhaal dat als je bij een dikke boom steeds een laagje ervan afhaalt , ook die dikke boom omgaat vallen.

Binnen internet explorer ga naar extra, dan naar internetopties.
Bij het tabje algemeen zet vinkje bij browse geschiedenis verwijderen bij afsluiten, en bij de instellingen kan je aangeven wat je wilt bewaren en wat er steeds verwijderd mag worden.

Als je je zo druk maakt op het opschonen van je register, kan je je beter afvragen wat je pc of laptop uitspookt.
Bij "normaal " gebruik hoef je nooit je register op te schonen.
Amen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ooit een Windows XP onderhanden gehad in HijackThis.
De machine was ontzettende traag en draaide al vanaf 2005.
Het onderhanden nemen gebeurde in 2013 en gaf het fix-bericht van OTL aan dat er 54 GB aan rommel was verwijderd.
De melding erbij van de gebruiker: het lijkt alsof Windows weer nieuw is, zo snel.
 
Ik heb ooit een Windows XP onderhanden gehad in HijackThis.
De machine was ontzettende traag en draaide al vanaf 2005.
Het onderhanden nemen gebeurde in 2013 en gaf het fix-bericht van OTL aan dat er 54 GB aan rommel was verwijderd.
De melding erbij van de gebruiker: het lijkt alsof Windows weer nieuw is, zo snel.

Tja zo kan ik ook vertellen dat ik een laptop onderhanden heb gehad, die plat gezegd, totaal verneukt was door gebruik van een cleaner en speedtool
 
Het artikel in www.schoonepc.nl heb ik nog nooit gelezen, maar komt zeer geloofwaardig over. In de tijd van windows XP en de toenmalige HDD is een ccleaner b.v. een uitkomst. Ik weet dat niet. Maar de huidige SSD schijven behoeven geen cleaner tool lijkt mij. Ik denk dat dat zelf nadelig is voor de levensduur van de SSD schijf, ten minste dat heb ik ergens gelezen, het precieze weet ik niet.
 
Proefondervindelijk regelmatig de grootte van de systeempartitie bekijken of er groei aanwezig is.
Want indien Windows niks verwijst naar de controller om definitief via Trim te verwijderen, zal de systeempartitie mijn inziens steeds meer bezit van de SSD innemen, tot het moment aanbreekt dat door de volheid van die partitie de boel langzamer gaat worden.
 
Ccleaner gebruik ik al jarenlang op de SSD, geen problemen ervaren.
Wat nu wel prettig is dat je via gereedschap en programma"s deinstalleren makkelijk de ongewenste apps in W10 kunt verwijderen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan