• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ervaringen met Linux Mint Mate 18 in VirtualBox

Status
Niet open voor verdere reacties.
De firewall in Ubuntu/Linux Mint is enkel echt noodzakelijk indien je Mint ook op andere locaties met het internet laat verbinden.
In de thuissituatie heb je de firewall niet echt nodig, omdat de modem/router ook over een firewall beschikt.
Zit je daarentegen thuis in een thuisnetwerk, dan kan is het inschakelen van de firewall wel te overwegen.
 
Is de situatie met Linux dan anders dan met Windows?
 
Voor Windows geldt eigenlijk hetzelfde, zit in de modem/router een goede firewall dan kan je in Windows eigen zonder.
Maar maakt je computer op andere lokaties contact met netwerken, dan is een firewall onontbeeerlijk!
 
In mijn Linksys-router zit een firewall maar volgens mij laat die, net als de Linux-firewall, alle uitgaande verkeer gewoon door. Is de mogelijkheid om dat uitgaande verkeer te controleren nu juist niet de reden waarom je een goede firewall nodig hebt?
 
Als het goed is, kan de firewall in die router geconfigureerd worden.
Kijk daarvoor in de gebruikershandleiding.
 
De meest uitgebreide handleiding betreffende de firewall van mijn router (Linksys EA3500) die ik, na enig zoekwerk, kon vinden is http://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=140652. Regels omtrent uitgaand verkeer kan ik er niet in vinden.

Als het gaat om de vraag waarom je een firewall nodig hebt is m.i. tegelijkertijd de vraag hoe belangrijk je het vindt om binnenkomend EN uitgaand verkeer te kunnen controleren. Het configureren van de firewall in je router (als dat berhaupt al mogelijk is) lijkt me omslachtiger dan het werken met een makkelijk toegankelijke en duidelijke interface van een firewall in je PC-systeem, zoals nog niet zo lang geleden in Look'n'Stop, een superlichte firewall en tegelijkertijd van hoge kwaliteit, helaas EoL. Het hele aanbod van firewalls die gewoon hun werk doen en niet vol gepropt zijn met zware en overbodige rommel vind ik op 't ogenblik wel wat dunnetjes, wat dat betreft is de Windows10FirewallControl niet eens zo slecht. Op zich lijkt die firewall van Linux me best wel goed maar ik mis er opties in die volgens mij wel belangrijk zijn.
 
Dank voor dat artikel Abe. Het is me nog nooit onder ogen gekomen.
 
Vandaag heb ik die WPS-writer ook eens genstalleerd, n.a.v. een draadje hier. Prachtig!
Nog een vraag: in Windows gebruik ik standaard Total Commander. Nu heb ik in Mint ook al zitten zoeken met de term 'file manager' maar ik krijg dan ontzettend veel opties. Geen idee wat een goeie vervanger van Total Commander is. Of gewoon met de bovenste beginnen?
 
Op een schaal van vijf is het aantal sterretjes een aardige richtlijn. Verder is je persoonlijke voorkeur uiteraard leidend.
 
Ben maar eens begonnen met de 'Double Commander', volgens de tekst leek die erg op Total Commander. Ziet er ook wel aardig uit. Voorafgaand aan de installatie kan je dan weer kiezen voor een versie waar gtk2 bij staat en eentje waar qt bij staat. Als je daar dan vervolgens op gaat googelen kom je weer een hoop andere informatie + afkortingen tegen; wat dat betreft is Linux wel een apart wereldje ;-)
 
Thanks: die site is in zijn geheel wel de moeite waard om even goed te lezen, al stuit ik wel weer op veel dingen die nog onbekend terrein voor me zijn. Is het niet vreemd dat er zoveel bestand beheerders aangeboden worden terwijl die site min of meer aanraadt er niet zomaar eentje te installeren? Geldt dat ook voor die Double Commander die ik erin gezet heb? Zou ik vreemd vinden; het wordt toch gewoon door Linux aangeboden. Als Linux iets aanbiedt dat niet veilig is zou dat toch in tegenspraak zijn met hun eigen claim op juist die veiligheid? Dat geldt trouwens ook een beetje voor bovengenoemde site: ik krijg bijna het gevoel dat het gevrlijk is om Linux te gebruiken. Of gaat het hier om zaken die iedere ervaren Linuxgebruiker allang weet?
 
Niet alles wat Canonical uitbrengt wordt in dank aanvaard (lees de fora).
Om die reden probeer ik nu wat dichter bij Debian te blijven (zie video): puur uit nieuwsgierigheid en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Snap Packages heb ik eerder aangehaald in een topic. Wellicht waarborgt dat meer zekerheid/veiligheid voor de toekomst.

SparkyLinux ben ik nu in VirtualBox aan het testen: met toegevoegd de Budgie desktop omgeving.

Om een indruk te krijgen:

 
De double commander: https://community.linuxmint.com/software/view/doublecmd-common
Heb je die genstalleerd middels bovenstaande link?
Zoja, dan is het veilig, want ik mag aannemen dat jij een wachtwoord voor de root gebruikt?
En Linux onveilig?
Met een Linux internetbankier je veiliger dan met Windows!
Ik heb die Double Commander binnengehaald via menu en dan in softwarebeheer (idd met wachtwoord) zoeken op file manager.
Nieuw in Linux wil ik ook niet beweren dat Linux onveilig is, het enige dat me opviel bij het lezen van de site die EvC aangaf was dat er kennelijk nog zoveel was waarmee je het systeem kon beschadigen, zo komt het althans op mij over.
 
Compleet veilig wat jij gedaan hebt!
persoonlijk vind ik dat je te diep doordenkt.
Linux is geen Windows en daarom kan je ook veel relaxter met het systeem omgaan.
Linux Mint is behalve veiliger dan Windows ook nog eens sneller dan Windows.
Wat wil jij nog meer?
 
Met je eens, Abe. Toch schrok ik een beetje -in de link over veiligheid- van de vermelding van Ubuntu Tweak (code geel), die ik als PPA nogal makkelijk in een distributie installeer.
De neiging bij mij om buiten het softwarecenter te zoeken is hl verleidelijk.

Ccleaner in Windows gebruik ik ook geregeld (wat schrijf ik nu?).
 
Windows en Linux, alle derivaten van Unix, zijn gewoon besturingssystemen om software/ programma's dingen te laten doen die je graag wilt, voor de rest rest is het allemaal spielerij.

Windows is een schijfbesturingssysteem en die unix derivaten een bestands besturingssysteem en dat de ene sneller zou zijn dan de andere is weer gewoon een broodje aap, weer op onwetendheid en zelfoverschatting gebasseerd.

Heb betere ervaringen met Vmware player, zowel in Windows als in Linux, overigens.

Ook maakt het geen drol uit welke Unix derivaat je gebruikt en de grafische schil zoals gnome of kde is persoonlijk, dingen zijn allemaal eigenlijk allemaal hetzelfde.
 
Apart trouwens dat bij SparkyLinux, WPS Office wel met de nieuwste versie in Sypnatic Pakketbeheer beschikbaar is.
Ik kan nog geen screenshot maken omdat ik ben uitgegaan van een minimalistische SparkyLinx versie (ISO) die nog wat uitgebouwd moet worden.
Spelenderwijs raak je gaandeweg vertrouwt (en maak je soms fouten). Maar daar is VirtualBox ook voor: experimenteren.

Overigens heeft de TS wel erg veel info te verwerken. In een eerste Linux ervaring zou het bij mij ook duizelen.

--- Update ---

@LP: VMware komt ook nog aan de beurt om te vergelijken met VirtualBox (beide freeware versies).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan