• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ervaringen met Linux Mint Mate 18 in VirtualBox

Status
Niet open voor verdere reacties.
Spelenderwijs raak je gaandeweg vertrouwt (en maak je soms fouten). Maar daar is VirtualBox ook voor: experimenteren.
Precies, EvC. Alles bij elkaar heb ik een heel positief gevoel over Mint maar al doende loop ik tegen dingen aan die me verbazen of vragen bij me oproepen, daar maak ik hier dan melding van. Dankzij VirtualBox kan dat, voor mij althans, op een heel relaxte manier. Zo viel me gisteren op dat ik, hier in Mint, niet eventjes Firefox kan verlaten om een ander programma te raadplegen: op dit moment zit ik dit te typen in Mint/Firefox, als ik nu switch naar bijvoorbeeld Double Commander en daarna terugkeer naar Firefox dan staat dit forum er nog wel maar mijn berichtje, dat nog maar half klaar is, is verdwenen. Vervelend, want ik kan overnieuw beginnen. In Windows is dat geen enkel probleem. Zoiets vind ik dan vreemd.
 
Wat jij nu meld over Firefox heb ik nog niet meegemaakt in Linux Mint.
Toegeven, aan DoubleCommander heb ik nooit behoefte gehad.
Ik vind de eigen explorer van Mint bijzonder aangenaam, waarbij je nieuwe venster in een nieuwe tab kan openen.
Kom daar maar eens om in Windows Explorer, dan moet je weer een extra venster openen.

Firefox in Mint is mijn inziens op alle fronten ook sneller in Mint dan in Windows.
 
Over Firefox gesproken. In Xubuntu laat ik het toppanel intelligent verdwijnen bij browserpagina's en heb ik de add-on Hide Caption Titlebar Plus toegevoegd.
Op een 14-inch notebook is de grootte dan maximaal (of ik kan volledig scherm in FF inschakelen).

57c5214ae3a88-Schermafdruk_2016-08-30_07-57-31.png
 
Ik heb Firefox voorzien van het nieuwste Australis thema, dat installeert zich als standaard thema en daardoor is het internetscherm nog groter dan met de add-on Caption Titlebar Plus.

57c530c1ea84a-Firefox_australis.png
 
Wat jij nu meld over Firefox heb ik nog niet meegemaakt in Linux Mint.
Toegeven, aan DoubleCommander heb ik nooit behoefte gehad.
Double Commander was ook maar een willekeurig voorbeeld, had net zo goed een andere applicatie kunnen zijn. Waar het om gaat is dat het gebeurt zoals ik beschreef en dat ik niet weet of dat nou aan Firefox of aan Linux Mint ligt. Nog sterker: als ik in Firefox bezig ben en even naar het bureaublad wil dan schakelt Firefox zichzelf helemaal uit. Daarmee bedoel ik dat ie zich niet geminimaliseerd in de taakbalk terugtrekt maar hij is echt weg; ik moet 'm opnieuw opstarten, en dat terwijl er toch bij het bureaublad staat: 'klik hier om alle vensters te verbergen en het bureaublad te tonen'. Er staat niet: 'klik hier om alle andere vensters af te sluiten'.
 
Ook dat heb ik zelf nog niet meegemaakt in Mint.
Toegegeven, Mint Sarah heb ik heel even gebruikt en op mijn USB3 stick staat nog Mint Cinnamon 17.3 (x64).
 
:wall: goed, zo zit het dus: als ik, terwijl ik bezig ben in Firefox, op het bureaublad-icoontje linksonder in de taakbalk klik verschijnt het bureaublad, FF verdwijnt uiteraard, wanneer ik daarna weer op het icoontje van FF in de taakbalk klik start een geheel nieuwe FF zichzelf op maar als ik de muis hou boven dat bureaublad-icoontje linksonder in de taakbalk verschijnt de tekst: 'klik hier om verborgen vensters te herstellen'. Doe je dat dan verschijnt FF weer zoals je 'm achtergelaten hebt. In Windows klik je gewoon weer op het icoontje van FF dat zich geminimaliseerd heeft in de taakbalk, dat deed ik dus gewoontegetrouw ook in Mint...kleinigheidje.

--- Update ---

Iets anders dan maar: in Windows gebruik ik al jaren Thunderbird, het leek me daarom prettig om die met dezelfde configuratie in Mint te gebruiken. Ik weet niet of hier speciale tools voor zijn of dat jullie het anders doen, ik heb het op de volgende manier gedaan: de hele profielmap van TB in W10 gekopierd en op het bureaublad van Mint gezet. Vervolgens heb ik alles in de profielmap van TB in Mint verwijderd en de inhoud van de profielmap van W10 daar voor in de plaats geplakt. Simpel maar het bleek te werken: toen ik TB in Mint opstartte kreeg ik de configuratie van vandaag voor m'n neus, compleet met alle mails, adressen enz. Dat zit dan weer mee ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is letterlijk een kruisbestuiving met resultaat. Makkelijk h, twee besturingssystemen die gelijktijdig werken.:cool:

De eigenaardigheden van Firefox herken ik niet. Wellicht komt dat omdat ik een dock heb geinstalleerd waarin ik applicaties kan vastpinnen.

--- Update ---

Ik heb Firefox voorzien van het nieuwste Australis thema, dat installeert zich als standaard thema en daardoor is het internetscherm nog groter dan met de add-on Hide Caption Titlebar Plus.
Is dat zo, Abe?
Met de add-on verdwijnt je blauwe topic titel balk. De minimize, maximize, close knoppen zakken naar de balk daaronder.

In feite heb ik hetzelfde beeld gecreerd dat in Firefox Windows te zien is.
 
Bezig zijn met iets nieuws kost tijd. In Windows gebruik ik al jaren het superhandige programmaatje CoverXP om printable CD-labels van tekst of afbeeldingen te voorzien. Zoiets vinden voor Linux vergt (voor de beginner) het nodige zoekwerk. Wat me opvalt is dat je, als je zoekt in Firefox Mint, weer andere resultaten krijgt dan wanneer je zoekt in Firefox Windows, terwijl de zoeksleutel toch hetzelfde is. In Windows kreeg ik deze nuttige site, aan de hand waarvan ik gLabels in Mint installeerde. Lijkt me na een korte verkenning wel bruikbaar, hoewel het uitzoeken van het gewenste lettertype handiger kan. Maar het bracht me ook op het verschil tussen Gnome en KDE: de desktop van Mint is, als ik het goed begrijp, op KDE gebaseerd terwijl gLabels weer op Gnome gebaseerd is. In het gebruik schijnt dat weer niets uit te maken, terwijl er toch uitgesproken voorstanders zijn voor Gnome f voor KDE. Is daar nog iets feitelijks over te zeggen of komt het, zoals zo vaak, gewoon neer op persoonlijke voorkeur?
 
Standaard installeer ik Microsoft TrueType Core fonts. Maar wellicht is dat in Mint al aanwezig (dat zie je dan ook in de terminal).

Let op bij Do you accept the UELA license terms? via de pijltjestoetsen naar Yes te manoeuvreren.

Of het nu GNOME, KDE, Pantheon, Budgie, Mate, Cinnamon, XFCE, LXQt, of andere desktop omgevingen zijn, zijn er applicaties die resultaten soms net iets anders weergeven.
De verschillen verbazen me soms ook en echt verklaren kan ik het nog niet.

Gaandeweg ga je selecteren bij welke desktop omgeving je het beste thuis voelt.
Zo zul je ook ontdekken dat alle distro's wel dingetjes hebben die niet altijd even prettig zijn.

Nu ben ik nu Ubuntu GNOME aan het testen (GNOME3). Ben benieuwd als ik daar een dock installeer hoe mooi of lelijk het uit zal pakken.
Soms komen er pareltjes uit en soms gedrochten.

Zo zijn er ook distributies waarbinnen je ook een andere desktop kunt installeren. Bij het opstarten kun je dan een keuze maken.

Je merkt wel dat er veel tijd in gaat zitten: maar ook leerzaam en boeiend.

-Ed
 
Dank je, EvC, voor je andermaal informatieve berichtje.

Allereerst even een paar opmerkingen over de sticky 'Handige links voor beginnende ubuntu linux gebruikers'. Inmiddels is dat al zo'n 9 jaar oud. In hoeverre de info zelf daarin achterhaald is kan ik als beginnend Linux-gebruiker niet beoordelen, wel valt me op dat een behoorlijk aantal links niet meer verwijzen naar de desbetreffende site. Ik heb ze even nagelopen:
- TV interview met Mark 'Ubuntu' Shuttleworth.(Founder of Ubuntu.)
- Een complete lijst met nederlandstalige informatie.
- Installeren van Ubuntu.
- Werken in Ubuntu.
- Hoe krijg ik Multimedia aan de praat.
- Vind je het nog moeilijk. Er is een site waar je videohulp kunt krijgen.
- Veel gestelde vragen
- Ubuntu forums Knowledge Bas- Voor wie gek is op Mac OSX: Hoe Ubuntu eruit laten zien als een Mac OSX
- eerste link onder Beryl Eye candy
- tweede link onder Games voor Ubuntu
Misschien kan zo'n sticky weer wat meer up-to-date gemaakt worden; er is, lijkt me, genoeg belangstelling voor Linux.

Dan die labelling software, een wat algemene term, iets meer toegespitst: CoverXP gebruik ik altijd voor het printen van de achterkant van CD-covers; het programmaatje geeft exact aan waar de lijnen lopen van de randen, bij het snijden erg handig. Voorzover ik kan zien is een dergelijke template niet aanwezig in gLabel, ondanks het grote aantal andere keuzes, maar ik zal nog eens wat andere programmaatjes proberen.

Dan de ronde labels van de CD (of DVD) zelf: mijn Canon MG7550 biedt de optie om printable-CD's direct af te drukken via een lade die je in de printer schuift. Daar heb je dan wel weer software voor nodig die die functie herkenbaar maakt voor de printer en dat is met Linux toch wat lastig, Canon biedt sowieso geen drivers aan voor Linux. Op zich geeft zo'n programmaatje als gLabel dus genoeg mogelijkheden maar naar ik nu kan zien zijn die weer minder bruikbaar met een Canon all-in-one.

Tot nu toe krijg ik de indruk dat Linux meer dan prima is voor algemene werkzaamheden op de computer maar dat Windows wat meer mogelijkheden biedt als het gaat om echt heel specifieke software, zoals werken in 3D, videobewerking en andere, meer technische zaken, correct me if I'm wrong :)
 
Tot nu toe krijg ik de indruk dat Linux meer dan prima is voor algemene werkzaamheden op de computer maar dat Windows wat meer mogelijkheden biedt als het gaat om echt heel specifieke software, zoals werken in 3D, videobewerking en andere, meer technische zaken, correct me if I'm wrong :)
Het is ook logisch dat met gesloten betaalsoftware ontwikkelen, mensen harder lopen (of beter gezegd met een andere motivatie werken) om specifieke applicaties uit te brengen.
Anderzijds verbaast het me hoe snel het Linux wereldje zich aanpast aan tegenwoordige behoeftes.

Overigens kijk ik vanaf de zijlijn wel met uiterste verbazing naar het aantal Windows gerelateerde probleemgevallen.
En je mag best weten, soms ook een beetje gniffelend als ik de ellenlange logjes in dit forum voorbij zie vliegen.

Wat zou ik jullie graag mee willen trekken richting Linux (al zijn het er maar een paar)!

 
OK, mijn laatste opmerking was wat voorbarig. Komt misschien omdat ik zo af en toe toch te maken heb met dingen die gewoon niet lukken, zoals met m'n Canon all-in-one. Verder: In plaats van gLabel heb ik Kover genstalleerd maar zoals het, na het nodige zoekwerk, op me afkomt zijn de opties daarin erg beperkt. Daarna heb ik cdlabelgen genstalleerd maar dat programmaatje kan ik nergens terugvinden. In de beschrijving staat dat het een command-line tool is. Als kersverse Linux-gebruiker ga ik dan zitten googelen om erachter te komen hoe ik daarmee om moet gaan maar vind niets bruikbaars. Dat stoort me dan enigszins. Leuk filmpje trouwens, had het al eens gezien :))

--- Update ---

Overigens kijk ik vanaf de zijlijn wel met uiterste verbazing naar het aantal Windows gerelateerde probleemgevallen.
En je mag best weten, soms ook een beetje gniffelend als ik de ellenlange logjes in dit forum voorbij zie vliegen.

Wat zou ik jullie graag mee willen trekken richting Linux (al zijn het er maar een paar)!
Het is algemeen bekend dat slechts een heel klein percentage van alle mensen Linux gebruikt. Interessanter lijkt mij de vraag wat voor soort mensen Linux gebruiken. Zijn dat niet in de eerste plaats de professionals: programmeurs, systeemontwikkelaars, netwerkbeheerders e.d.? (ik hoorde eens een programmeur van een groot bedrijf wat neerbuigend zeggen: 'alleen de secretaresses hier gebruiken Windows'). Daarnaast: is het niet zo dat juist 'gewone' gebruikers, die al iets afweten van computersystemen en een tijd met Windows zijn bezig geweest, zich aangetrokken voelen tot Linux? Die mensen gaan sowieso anders om met systemen, met veel meer kennis van zaken dan de gemiddelde computergebruiker. Dat valt me ook op dit forum weer op.

Het is zeker zo dat je, net als Mum, direct aan de slag kunt met een distro als Mint, zolang je je beperkt tot de meegeleverde software. Het verhaal wordt al anders als het om de drivers van bepaalde hardware gaat. Ook krijg je al gauw te maken met opdrachtregels in het terminalvenster zodra je specifieke software zoekt. Op zich niet erg maar je moet er tijd in willen investeren en welke modale Windows-gebruiker heeft daar anno 2016 zin in, een tijd waarin alles snel en efficint moet? Als het om computers gaat geldt voor de meeste mensen: als ik 'm aanzet moet ie het doen en voor de rest maakt het me niet uit. Ik vind dat een volstrekt legitieme benadering; tenslotte is de computer niet meer dan een gebruiksdingetje.

Wat zou er gebeuren als al die op onmiddelijk resultaat gerichte en verder ongenteresseerde Windowsgebruikers massaal op Linux zouden overstappen en daarmee aan de gang zouden gaan precies zoals ze gewend zijn in Windows? Ik denk dat je dan een reler beeld zou krijgen van de veiligheid en toegankelijkheid van Linux, ongeacht welke distro. Anders wordt het al gauw appels met peren vergelijken.
 
Wat zou er gebeuren als al die op onmiddelijk resultaat gerichte en verder ongenteresseerde Windowsgebruikers massaal op Linux zouden overstappen en daarmee aan de gang zouden gaan precies zoals ze gewend zijn in Windows? Ik denk dat je dan een reler beeld zou krijgen van de veiligheid en toegankelijkheid van Linux, ongeacht welke distro. Anders wordt het al gauw appels met peren vergelijken.
Heel simpel, dan stap ik over naar toekomstige open besturingssystemen waar de massa en alles wat daar commercieel omheen draait geen of nauwelijks grip op hebben.
Met andere woorden, ik ben blij dat Linux een flinke minderheid heeft t.o.v. Windows. Op deze manier blijft het uit de wind van aasgieren.
Een niche gebruikersgroep blijft mijn streven. Degenen die daar in mee willen gaan zijn in mijn beleving dan spekkopers.:cool:

-Ed
 
Wat zou er gebeuren als al die op onmiddelijk resultaat gerichte en verder ongenteresseerde Windowsgebruikers massaal op Linux zouden overstappen en daarmee aan de gang zouden gaan precies zoals ze gewend zijn in Windows? Ik denk dat je dan een reler beeld zou krijgen van de veiligheid en toegankelijkheid van Linux, ongeacht welke distro. Anders wordt het al gauw appels met peren vergelijken.

Een mooi voorbeeld hiervan: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=129040
 
Inderdaad, het is ook precies wat ik bedoel met:

Het is zeker zo dat je, net als Mum, direct aan de slag kunt met een distro als Mint, zolang je je beperkt tot de meegeleverde software.
 
De prioriteit kun je ook verleggen als je Linux als host gaat gebruiken en Windows als guest. Van beide kun je profiteren, maar de veiligheid krijgt voorrang.
Met deze methode ga je veel meer ontdekken dan wat je nu weet van Linux.
Ik wil graag met je sparren als het niet je doel is om Windows-minded te blijven.
 
Dank je, EvC. Ik weet zeker nog niet veel van Linux, bijna niks zelfs, dit draadje gaat dan ook over de eerste ervaringen met Mint, en VirtualBox leek me een goede omgeving om daarmee te beginnen, of zoals je zelf in een vorig bericht al schreef: 'Spelenderwijs raak je gaandeweg vertrouwt (en maak je soms fouten). Maar daar is VirtualBox ook voor: experimenteren'. Tot nu toe bevalt Mint me goed maar bij dat experimenteren loop ik ook tegen dingen aan die me voorzichtig maken, zoals de ondersteuning voor hardware die in Linux toch wat minder is dan in Windows, met dank aan de fabrikanten. Met zo'n programmaatje als cdlabelgen ben ik ondertussen wat verder maar ook dat doet de vraag rijzen hoe belangrijk het is om te leren omgaan met opdrachtregels in het terminal venster en daarmee de vraag hoeveel tijd daarin gaat zitten en wat de toegevoegde waarde daarvan is t.o.v. een simpele klik op een pictogram. Puur praktische zaken.

Een andere kwestie die je noemt is veiligheid. Ik geloof best dat Linux van zichzelf veiliger is dan Windows maar tegelijkertijd valt me op dat mensen die een beetje weten waar ze mee bezig zijn aan een minimale beveiliging genoeg hebben om vrijwel nooit last te hebben van allerlei soorten ellende, terwijl je de PC's van mensen die maar wat doen vol kunt plempen met beveiligings-software om er een tijdje later achter te komen dat het weer een rotzooitje is. Digitaal gezien is niets zo relatief als veiligheid....my two cents.

Een keuze voor Linux of Windows draait voor mij dus in de eerste plaats om puur praktisch zaken. Mijn eerste indruk na zo'n twee weken is: Linux is rustiger, gewoon een nuchter OS zonder overbodig gedoe, super degelijk en betrouwbaar, vergeleken daarbij is Windows meer een kermis, maar daarmee ook wat vrolijker. Voorlopig ga ik dus door met 'experimenteren' in VB en zie dan wel :))
 
Update: al een tijdje ben ik nu bezig een Linux-vervanger te vinden voor het Windows-programmaatje CoverXP, in de eerste plaats om de achterkant van CD-covers te printen. Via de site die ik eerder genoemd heb: https://www.linux.com/news/three-applications-making-disc-labels ben ik op gLabels en Kover gekomen die niet datgene boden wat ik nodig had. Toen ik vervolgens cdlabelgen genstalleerd had was dat programmaatje in eerste instantie totaal onvindbaar, een opdrachtregel 'cdlabelgen' in het terminal venster leverde alleen een screendump op waar ik niets mee kon.

Op internet vond ik een GUI voor cdlabelgen, genaamd gtkcdlabel. Gedownload en uitgepakt, kwam een map 'usr' te voorschijn, daarin weer twee mappen: 'bin' en 'share'. Na wat dingen uitproberen bleek dat er een GUI te voorschijn kwam als ik dubbelklikte op 'gtkcdlabel.py'. Maar wat ik ook probeer, het lukt me niet om daar de achterkant van een CD-cover mee te maken, terwijl het toch moet kunnen, zoals blijkt uit de plaatjes die ik op internet vond. Goed, verder gegoogeld op 'manual gtkcdlabel', geen bruikbaar resultaat, wel een enkeling die er ook niet uitkwam en op een Linux-forum evenmin een bruikbaar antwoord kreeg. Zelf een berichtje geplaatst op een Linux Mint-forum, met de mededeling dat ik gLabels en Kover al uitgeprobeerd had, kreeg het advies om 'het makkelijke programmaatje gLabels' te gebruiken. Tsja, daar heb je nog eens wat aan.

Dit soort dingen moedigen me nu niet bepaald aan om Windows te verruilen voor Linux: zo'n programmaatje als CoverXP is in een paar seconden gedownload, binnen een halve minuut in Windows genstalleerd en dan kun je aan de gang. In Linux zoek je je een slag in de rondte en dan heb je nog niks. Het zal allemaal wel kunnen maar waarom moet het zo moeilijk?
 
Ik denk dat het CD-tijdperk voorbij is en alles zowat gedigitaliseerd is naar MP3, AAC, WAV(E), FLAC enz.
De moeite om nog tijd in dit soort projectjes te steken blijkt nihil te zijn.
Zo is dit ook bij mij: alles is FLAC.

Maar even terug naar cdlabelgen. Heb je die binnengehaald met Synaptic Package Manager?

Dit zie ik: 46 nieuwe pakketten (401MB)

57d6e9c3c46e0-Schermafdruk_2016-09-12_19-32-21.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan