• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ervaringen met Linux Mint Mate 18 in VirtualBox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
926
Waarderingsscore
37
Deze week heb ik Linux Mint Mate versie 18 genstalleerd in VirtualBox (VB) en ik moet zeggen dat het me in zeer positieve zin verrast heeft. Als je je er nooit in verdiept heeft Linux nog altijd zoiets van 'moeilijk', 'iets voor de nerds' enz. Maar eenmaal genstalleerd zit je tegen een compleet, soepel en licht lopend systeem aan te kijken, compleet in die zin dat zo'n beetje alle software, die je standaard nodig hebt, er al inzit terwijl de interface heel gebruiksvriendelijk is. Bij dit alles heb je het dan over zo'n 6 GB...kom daar bij Windows eens om. Handig vond ik ook dat je de ISO van Mate gewoon vanaf je fysieke HD kan gebruiken bij het installeren in VB, loopt allemaal lekker vlot.

Vr de installatie liep ik wel tegen wat vragen aan, ik ben nieuwsgierig te horen hoe jullie daarmee omgaan:
- als eerste installeerde ik Mint Cinnamon maar die gaf al gauw de melding 'running in software rendering mode'. Een rondje googelen leerde me dat dit verband hield met de grafische kaart. Het advies was om in dat geval Mate of Xfce te installeren omdat die lichter waren. Dat gedaan en inderdaad, geen melding meer. Toch vraag ik me af hoe dat nu precies zit: aangezien ik niets met gamen doe heb ik geen grafische kaart maar gebruik de grafische chip van m'n mobo (Gigabyte Z97-D3H). In W10 gaat dat probleemloos, waarom dan niet in Cinnamon, te meer daar Linux in principe lichter is dan Windows? Betekent het dat je voor Cinnamon een relatief zware kaart nodig hebt of is het meer een bug in Cinnamon zelf?

- Voordat je Mint installeert in VB moet je wat keuzes maken: hoe groot moet de virtuele harde schijf zijn, hoeveel RAM ken je toe aan het systeem, hoeveel cores van je processor, hoeveel videogeheugen voor het beeldscherm? Gewend aan W10 koos ik voor 40GB voor de HD, 2 cores voor de CPU en 128MB voor het videogeheugen. Bij nader inzien bleek 40GB voor de HD veel te ruim, Zijn er wat betreft die andere twee keuzes een soort standaard-waardes of is het een kwestie van maar gewoon uitproberen?

- Ik had wat moeite om USB 3.0 herkend te krijgen. Na weer wat googelen bleek dat je daar eerst het 'Oracle VM VirtualBox Extension Pack' voor moest installeren. Daarna geen probleem meer.

- Versleuteling heb ik nagelaten, lijkt me in eerste instantie niet zo nodig in een virtuele omgeving op een desktop die gewoon thuis staat. Is het in andere gevallen raadzaam om die wel versleuteling in te schakelen? Linux is op zichzelf toch al goed beveiligd?

- Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met Wine? Vertraagt dat de werking van Windows-software in Linux of loopt dat dan ook vlot. Photoshop is n van m'n meest gebruikte programma's, vandaar de vraag.

Alles bij elkaar kan ik een installatie van Mint of een andere een Linux versie (distro) in VB zeer aanraden, al was het alleen maar om de rust die het vergeleken bij Windows uitstraalt. En nogmaals: de gebruiksvriendelijkheid viel mij ontzettend mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wine maakt jouw Linux vatbaar voor virussen omdat je met Wine, een Windows omgeving creert
 
Had ik ook al gelezen: https://sites.google.com/site/computertip/wine
Dat Windows vatbaar is voor virussen weten we allang, waarom is dat punt opeens zo alarmerend belangrijk als het om Linux gaat? Je kan er bij gebruik, zoals je in Windows altijd al doet, toch gewoon rekening mee houden?
 
Prachtig dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Is het je ook gelukt om Linux Mint full-screen te krijgen?
Gaandeweg dit topic zal ik pogen wat meer op je vragen in te gaan. Het zijn er teveel om in n post te verwerken.
Normaal gesproken werkt dit besturingssysteem out of the box probleemloos. Welke processor heeft je systeem?

-Ed
 
Mint draait idd full-screen, ook dat was een aangename verrassing. In mijn W10-systeem draait een Intel Core i5 4690 CPU (met 4 cores dus).
 
Linux Mint Cinnamon en KDE zijn de luxe versies die grafisch iets meer nodig hebben.
Cinnamon baseert op Gnome3 maar is een Mint ontwikkeling.
Had je de Cinnamon versie als dualboot genstalleerd, was er waarschijnlijk geen enkel probleem geweest.
 
Had ik ook al gelezen: https://sites.google.com/site/computertip/wine
Dat Windows vatbaar is voor virussen weten we allang, waarom is dat punt opeens zo alarmerend belangrijk als het om Linux gaat? Je kan er bij gebruik, zoals je in Windows altijd al doet, toch gewoon rekening mee houden?

Normaal gesproken heb je in Linux geen antivirussoftware nodig maar als je met Wine gaat werken is het wel verstandig er een antivirus op te zetten, dus geen paniekerige reactie maar een een praktische tip waar je zelf misschien niet aan gedacht had
 
Normaal gesproken heb je in Linux geen antivirussoftware nodig maar als je met Wine gaat werken is het wel verstandig er een antivirus op te zetten, dus geen paniekerige reactie maar een een praktische tip waar je zelf misschien niet aan gedacht had
Dank je, Poppe, het is zeker iets om rekening mee te houden en dat zal ik dan ook doen. Het was niet mijn bedoeling onbeleefd te zijn; mijn reactie was meer gericht op dat artikel waarvan ik de link gaf, de toon daarin vond ik wat belerend.

--- Update ---

Had je de Cinnamon versie als dualboot genstalleerd, was er waarschijnlijk geen enkel probleem geweest.
Heeft dat dan weer te maken met het videogeheugen dat je in VirtualBox moet instellen, voorafgaand aan de installie? Dat heb ik op z'n maximum gezet, 128MB. Vergeleken bij de instap GPU's van tegenwoordig is dat al niet veel, maar waarom is dat in VB dan het maximum? Of zit de moeilijkheid ergens anders?
 
Grappig dat men binnen Linux meteen gaat zoeken naar mogelijkheden voor Windows software.
Die mogelijkheden zijn best aanwezig met Wine (Wine Is Not an Emulator). Het wordt je nog makkelijker gemaakt met de grafische omgeving van PlayOnLinux.
Bij mij is Linux mijn host en Windows de guest en ben daarom soms genoodzaakt (of noem het gemakzucht) om van Wine gebruik te maken.
In jouw geval is het absoluut niet noodzakelijk want je hebt Windows.
 
In jouw geval is het absoluut niet noodzakelijk want je hebt Windows.

Of de TS onderzoekt nu hoe over te stappen op Linux.....
Dat is nu eenmaal een proces, wat vaker voorkomt bij Windows gebruikers.

Zodra ik echt met pensioen ga, dan ga ik geheel over Linux, dan houdt niets meer mij vast aan Windows.
Echter voor het zo ver is, is er weer heel wat water uit de Rijn de Noordzee ingevloeid.
 
@Abraham en EvC: het is inderdaad zeker niet uitgesloten dat ik op termijn overstap op Linux. Zoals ik schreef is Photoshop n van de programma's die ik, als hobby-fotograaf, het meest (en ook het liefst) van alle programma's gebruik. Natuurlijk heb je The Gimp voor Linux, ook goed, maar in de loop der jaren ben ik Photoshop wat beter leren kennen en in principe hou ik me daar liever bij dan dat ik weer helemaal in Gimp moet duiken. Al sinds enige tijd heb ik voor een tientje p/m een abo op Photoshop en Lightroom, updates worden vanuit de cloud bijgehouden, heel handig. Dat is alles bij elkaar gewoon de praktische reden waarom ik nu al wil weten hoe dat loopt in Linux.
 
Wat Photoshop kan je dan beter de optie nemen die EvC ook gebruikt - Windows virtueel in Linux.
Maar niet gaan rommelen met PlayOnLinux/Wine - want daarmee verniel je als het ware de veiligheid in Linux en moet je vaak genoegen nemen met verminderde prestaties van de Windows software.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben drie jaar geleden overgestapt naar Linux met Windows in VirtualBox met de intentie om ooit enkel linux te gebruiken.
Door deze methode krijg je steeds meer stimulansen om Linux equivalenten voor Windows applicaties te zoeken (en leren gebruiken).
Stapje voor stapje kom ik steeds meer in die richting. Nieuwsgierigheid en plezier zijn wel mijn drijfveren.

Wat betreft Gimp heb je wel een uitdaging (in de Windows versie kun je ook oefenen).

--- Update ---

Misschien heb al geprobeerd om te kijken of een USB stickje o.i.d. gezien wordt.

Als je gebruik wilt maken van USB devices, moet je jezelf eerst toevoegen als vboxuser van VirtualBox.

 
Als je gebruik wilt maken van USB devices, moet je jezelf eerst toevoegen als vboxuser van VirtualBox.
Zoals ik In mijn openingsberichtje al schreef had ik idd het probleem met m'n USB 3.0 stickie maar dat is opgelost:
Ik had wat moeite om USB 3.0 herkend te krijgen. Na weer wat googelen bleek dat je daar eerst het 'Oracle VM VirtualBox Extension Pack' voor moest installeren. Daarna geen probleem meer.
Komt deze werkwijze op hetzelfde neer als die van het filmpje of ligt het toch anders?
 
Wellicht is het Extension Pack in Linux Mint beter georganiseerd dan in mijn Xubuntu distributie.
Ik moest Guest Editions toevoegen om full-screen te kunnen werken. Bij Mint blijkt dat automatisch te gaan.
USB devices zijn bij jou prima zichtbaar en bruikbaar begrijp ik.
 
Ja, dat klopt. Net nog even voor de zekerheid gecheckt: m'n USB-stickie wordt herkend en is bruikbaar (ik kan er data vanaf halen en opslaan in Mint), ook met m'n Canon all-in-one met een (bedrade) USB 3.0 verbinding kan ik in Mint probleemloos scannen en printen (dat alles natuurlijk binnen VirtualBox).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fantastisch, Linux Mint is out of the box voor iedereen geschikt.:cool:

-Ed
 
Twee dingen die me vandaag opvielen:

- er zit wel een firewall in Mate maar die staat standaard uitgeschakeld. Vond ik toch wat vreemd, dus via de opdrachtregel 'sudo ufw enable' ingeschakeld. Waarom staat dat ding standaard niet aan?
- voorzover ik kan zien is het niet mogelijk een shortcut te maken voor Firefox in de zandbak, dat moet, na installatie van Firejail, per keer via de opdrachtregel 'firejail firefox' in het terminalvenster. Beetje omslachtig, of kan het ook anders?

Verder staan er 83329 pakketten in 'softwarebeheer'...je hoeft je dus niet te vervelen :cool:
 
Je kunt je eens verdiepen dit topic.

Je Firefox vraag kan ik niet beantwoorden.

Buiten de pakketten in softwarebeheer zijn er ook legio mogelijkheden met PPA's (maar dan voor eigen risico: mits de bron algemeen betrouwbaar is).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@EvC: interessant topic, maar ook moeilijk. Het hele gebied dat met firewalls te maken heeft vind ik moeilijk; alleen al het begrip 'open poort' of 'gesloten poort' vraagt de nodige kennis van zaken (de naam 'poort' is in digitaal opzicht nogal misleidend)). Daarbij is het mijn ervaring (en dat bedoel ik absoluut niet denigrerend) dat mensen in het algemeen geen flauw idee hebben wat een firewall in feite is, laat staan hoe hij werkt en wat hij wel en niet kan. Daarom is het maar goed, zou je kunnen zeggen, dat bijvoorbeeld de firewall in Windows best aardig is en volledig automatisch zijn werk doet, want zodra een firewall aan de gemiddelde gebruiker vraagt of hij toestemming geeft voor een outbound connectie weet hij het niet en drukt maar op OK. Dus wordt standaard alle inkomend verkeer geblokkeerd en alle uitgaand verkeer toegestaan.

Het handmatig configureren van een firewall vraagt om specifieke kennis en lang niet iedereen heeft die. Wat de gebruiker, die zich er iets verder in verdiept, op z'n minst kan vragen van een firewall is dat hij een makkelijk toegankelijke interface biedt waarin je zeggenschap hebt over het inkomend en vooral over het uitgaand verkeer. Als ik in Mint de configuratie voor de firewall open zie ik alleen maar een leeg schermpje waarin ik zelf regels kan aanmaken, zoals in het topic dat jij aangeeft ter sprake komt (zie de regels van een zekere PeteAsdf), maar dat vind ik al behoorlijk 'hogere school werk'. Wat is er tegen een interface waarin je duidelijk ziet wat er gebeurt en waarin je zelf kunt aangeven wat naar buiten mag? Voorzover ik kan zien bestaat zoiets niet voor de firewall van Mint (of Linux in het algemeen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan