• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Optimaliseren laptop voor nieuw academiejaar Windows 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals het log aangeeft, zowel Java als ook Adobe Reader zijn beveiligingsrisico's.


Java
Download eerst Java SE Runtime Environment 8 8 Update 101 Windows Offline (32-bits) bestandsgrootte: 52,63 MB

Echter nog niet de nieuwe versie installeren!

Ga daarna eerst naar het Configuratiescherm
  • Software - Windows 2000/Windows XP
  • Programma's en onderdelen - Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10
en verwijder daar Java 8 Update 40


Belangrijk: start nu eerst uw PC of notebook opnieuw op, zodat de oude Java instellingen verwijderd worden.
Nadat de computer opnieuw is opgestart, mag de nieuwste Java versie genstalleerd worden.


Adobe Acrobat Reader DC
Adobe Acrobat Reader DC is uit - deze is veiliger dan de voorgaande Readers, doordat deze versie in een virtuele omgeving opstart.
En vanaf nu is deze toepassing ook verbonden met Adobe Document Cloud zodat u eenvoudiger dan ooit met de toepassing kunt werken op computers en op mobiele apparaten.

Dus: verwijder eerst de huidige Adobe Reader en ga dan naar http://get.adobe.com/nl/reader/ om de nieuwste Adobe Reader XI (11.0) te verkrijgen!
Vink wel eerst de meeliftende software van Google of McAfee uit, indien je die niet erbij wil hebben!

Als veel beter alternatief kan je Adobe inwisselen voor een andere PDF-reader, dan ben je AdobeReader met zijn telkens opduikende veiligheidsproblemen kwijt.
PDF-XChange Editor van Tracker Software is wat de gratis Readers betreft de favoriete software.
http://www.chip.de/downloads/PDF-XChange-Editor_65384876.html

Je zal merken dat deze het minstens net zo goed doet en bovendien veel sneller opstart.


De Google updater is slordig geweest
Download
5287c19f42019-OldChromeRemover-web.png
OldChromeRemover

OldChromeRemover-0.5.exe opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op OldChromeRemover-0.5.exe.
  • Windows Vista, Windows 7 en Windows 8: via rechtsklik op OldChromeRemover-0.5.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

OldChromeRemover is een simpel opdrachtpromptprogramma ("zwart scherm"), dat onderzoekt of er nog achtergebleven versies van Google Chrome aanwezig zijn,
welke dus niet zijn opgeruimd door de Google update.
Dit "Consoleprogramma" zal snel alles verwijderen, behalve de nieuwste versie van Chrome, waardoor er weer ruimte wordt vrijgegeven op de harddisk.

Ook controleert het tool op aanwezige "Canary builds" van Chrome en verwijdert deze ook.
 
@Wildchild_Laiho
Heb je al gekeken of het updaten weer werkt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net bovenstaande acties uitgevoerd. Aangezien ik ervan uit ga dat het updaten wel enkele uren in beslag zal nemen omdat dat zo lang geleden is zal ik deze vanavond opstarten en 's nachts laten uitvoeren.
 
Ik ben benieuwd op het nu lukt.
Zal het morgen wel vernemen :biggrin:
 
Na deze nacht bleek er maar een heel klein deel van de updates gelukt te zijn. Het waren er in totaal iets van een 120 als ik me niet vergis en hooguit een stuk of 20 die gelukt waren. Maar ik ben nu bezig met de updates alsnog beetje bij beetje te installeren en dan opnieuw opstarten en dit een aantal keer herhalen in de hoop ze toch genstalleerd te krijgen. Tot hiertoe blijkt dat wel te werken :)
 
Oke dat is een voor uitgang, dus heeft het toch te maken met al die virussen en adware.
Laat anders weten als de updates er helemaal opstaan, hou ook de tweede dinsdag van de maand september na
19:00 in de gaten of ze nu wel worden geinstalleerd. (kan ook pas de volgende dag zijn, of handmatig zoeken)
 
Soms willen de updates er niet allemaal in een keer door omdat er eerst een bewerking van het register, en dus herstarten, noodzakelijk is. Ik kies dan meestal de strategie om 25 updates tegelijk te doen.
 
op 1 belangrijke en 3 optionele updates na zijn alle updates genstalleerd.
De belangrijke update is een "definitie-update voor windows defender". Ik gebruik windows defender niet dus ik denk dat het daardoor komt dat deze update niet werkt.
 
Download
522adc2487fb5-SecurityCheck_cannednieuw.jpg
Security Check
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden of anders naar het bureaublad verplaatsen!
SecurityCheck.exe opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op SecurityCheck.exe.
  • Windows Vista, Windows 7[/color, Windows 8: en Windows 10: rechtsklik op SecurityCheck.exe en kies "Als Administrator uitvoeren".
    [*]Let op de instrukties in het zwarte venster.
    [*]Een Kladblok document genaamd checkup.txt dient automatisch open te gaan; sluit dit document via opslaan op het bureaublad.
    [*]Indien een van je veiligheidstools rapporteert, dat DIG.EXE het internet op wil, sta dit dan toe.

Post de inhoud van checkup.txt in jouw volgende post
 
Zet Windows defender dan toch even aan om voor de zekerheid de update binnen te halen.
 
Goed om te horen dat bijna alle 120 updates er nu op staan.
Ik zou het wel in de gaten blijven houden, zodat je een veiliger laptop hebt voor school.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan