• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Elementary OS Loki Countdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvC

Nieuwsgierig Aagje
Lid geworden
9 aug 2016
Berichten
1.225
Waarderingsscore
13
COUNTDOWN TIMER

Elementary OS Loki Release Candidate wordt 9-september verwacht.

Velen hebben de Beta release al kunnen testen (in een virtuele machine bijvoorbeeld).
Het is gebaseerd op Ubuntu 16.04 LTS (april dit jaar uitgebracht). LTS=Long Term Support
Het relatief kleine team ontwikkelt zelf de prachtige Pantheon desktop omgeving.
Deze in populariteit snel stijgende Linux distributie is vooral voor beginners bijzonder aantrekkelijk.
Wonderwel is er een tendens dat gamers dit besturingssysteem ook zien zitten (met Steam).

-Ed
 
Het is riskant van het ontwikkelteam om uitsluitend snap packages toe te staan in het software center (.deb pakketten zijn een no-go).
Blijkbaar heeft men er veel vertrouwen in en wordt er vastgehouden aan het elementaire concept van deze distributie.
Maximale veiligheid en niet meer buiten het potje plassen heeft ook wel wat. :)

Ik ga de fora met volle belangstelling volgen hoe de gebruikers deze strategie op zullen pakken en of er dringende verzoeken worden gedaan om veel meer software om te zetten naar snap formaat.
In dat geval overweeg ik graag om weer terug te gaan naar de mooiste distributie die er is (voor mij).
 
Een goed en objectief geschreven artikel, Abe.
Vooral het belichten van x11 en veiligheid is voor mij nieuw en interessant.
De auteur bracht me ook naar zijn artikel over Thunderbird. Het linkje heb ik elders geplaatst bij e-mail clients.

--- Update ---

Beetje bij beetje begin ik het idee achter snap packages te begrijpen. Het maakt me zelfs enthousiaster.
Deze video had ik ook in het topic Ubuntu en .deb packages kunnen plaatsen.
Aangezien elementary OS Loki n van de eerste distributies is waarbij dit concept wordt toegepast, lijkt het me hier beter.

 
En de download is beschikbaar.

Vul boven het vakje Koop elementary OS bij Aangepast '0' in en het is vrij te downloaden.

Volgens deze site zijn er 413 snaps beschikbaar.

Ik ga elementary OS Loki in VirtualBox installeren en dan kijken hoeveel snap pakketten er in het software center beschikbaar zijn.

-Ed

--- Update ---

De ontwikkelfases van deze distributie is al maandenlang te volgen op de site van launchpad.net.
Klik je op de huidige loki-rc1 status dan zie je welke bugs en blueprints er nog open staan.
 
Tweakers besteedt aardig wat aandacht met een artikel.

Met geen woord wordt er gesproken over snap packages en de matige hoeveelheid beschikbare software (ook niet in de commentaren).
Eigenlijk had ik al de mening dat het voor mij daardoor helemaal niet interessant meer zou zijn.
Toch moet ik daar op terugkomen omdat in het software center Synaptic pakketbeheer is te downloaden en ook werkelijk functioneert.
Daarmee is men totaal niet meer afhankelijk van alleen maar snap packages.
Wat overblijft is het niet kunnen installeren van .deb pakketten zoals bijvoorbeeld WPS Office en PPA's.
Ook kan men geen Apps meer in de systemtray plaatsen.
 
Debian paketten (.deb) zijn ook te installeren met Gdebi.
In het Applicatie centrum is het te downloaden maar dan functioneert het niet: men dient het als root in de terminal te installeren met de volgende opdrachtregel:

Code:
sudo apt-get install gdebi

Bijvoorbeeld WPS Office is hierdoor moeiteloos te installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan