• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

phishing-mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.197
Waarderingsscore
50
Ook weer zo'n mail. En toch twijfelde ik heel even. Hier komt een deel van de tekst:
***
KPN stapt over op nieuwe servers

Geachte relatie,

Wellicht bent u er al van op de hoogte, KPN gaat enkele wijzigingen doorvoeren. KPN stapt tevens over op nieuwe servers, om de service en snelheid die u van ons gewend bent, te kunnen blijven leveren.

Wat verandert er voor onze klanten?
De services die wij u nu aanbieden, blijven hetzelfde. KPN Internet, Televisie en Bellen blijven aangeboden worden. Voor zowel zakelijke klanten, als particuliere klanten. Indien u graag gebruik wilt blijven maken van onze diensten, vragen wij u op tijd uw gegevens betaalgegevens bij te werken. KPN kan anders vanaf Oktober 2016 geen geen facturen meer van uw rekening incasseren. Klik op onderstaande knop, u wordt automatisch doorverwezen naar onze website.

Let op: Als u uw diensten van KPN wilt blijven behouden, verzoeken wij u binnen twee weken in te loggen via bovenstaande button.
Met vriendelijke groet,
KPN Nederland
Afdeling klant communicatie
******************
einde citaat
(die button is uiteraard niet meegelift hier...)
 
Hallo Frans, in welk e-mail programma open jij jouw e-mails?
En wat is het e-mailadres van die bewuste KPN-e-mail - als daar iets anders staat dan kpn.nl of anders gezegd een adres waarin mogelijk het woord kpn niet eens voorkomt - dan kan je die e-mail zonder meer als phising kwantificeren.

Ook kan je die knop met rechts aanklikken en dan kiezen voor link kopiren.
Plak die dan ik kladblok en je zal zien dat het adres hoogstwaarschijnlijk niets met KPN te maken heeft.
 
F.F. is mijn eerste browser (en I.E. # 2). Hier een printscreentje van (bovenste deel van de geopende) mail:
xm1nrk.jpg

kopiren en plakken van email.kpnmail.nl@kpnmail.nl (!!) in notepad levert niets speciaals op.
 
Is zo te zien dus een volkomen legitieme e-mail.
In dit geval hoef jij je nergens zorgen over te maken.
 
Dat zal wel, maar zojuist kreeg ik ook een legitieme maandrekening van KPN, en daar is mijn naam (en niet alleen wat in mijn emailadres vermeld staat) gewoon bekend.Ook kreeg ik n.a.v. een contact met de helpdesk 08000402 een normale mail met een soort enquete. Ook daar is mijn naam die ik al 83 jaar lang heb bekend.
En wat betreft dat gedoe van "veranderen van server", waar slaat dat dan op? Heeft iedereen die bij KPN is of planet.nl zo'n bericht ontvangen? Dat betwijfel ik.
 
Ik zal dit topic verplaatsen, zodat ook anderen op jouw vragen kunnen reageren.
Ik ben als sinds 2001 weg bij KPN!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt mij ook niet een echte mail, vooral om deze zin -> Indien u graag gebruik wilt blijven maken van onze diensten, vragen wij u op tijd uw gegevens betaalgegevens bij te werken.
 
IK zit zelf bij KPN en heb deze mail niet ontvangen.
Ik ben het eens met Korrigan: dit is een phishing mail.
Ik weet niet of je die mail al hebt weggegooid, anders zou je er nog eens naar kunnen kijken.
In die mail stond: "Klik op onderstaande knop, u wordt automatisch doorverwezen naar onze website."
Natuurlijk niet op die knop klikken, maar wel je muisaanwijzer erop zetten. Dan krijg je links onderaan te zien waar die link je zou brengen als je werkelijk op die knop zou klikken. En dat is zeer waarschijnlijk geen website van KPN.

Volgens mij wordt deze phishing mail hier genoemd: https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/valse-email.htm
 
Zelfde link als ik al gepost heb.

En ik heb mij dus eerder vergist, het is inderdaad een phishingmail.
 
Ik denk dat er toch genoeg mensen op de button klikken en hun gegevens invoeren.
 
Maar in dat topic van DutchDefender2 dat jij noemt, is het nog de vraag of de ouders van DutchDefender2 hebben geklikt op een link in een van die e-mails. Als ze dat niet hebben gedaan en ook niet een eventuele bijlage hebben geopend, is er niets aan de hand. Die info mis ik in dat topic. En de TS reageert niet meer in dat topic...
 
Klopt op zich, maar de gegeven info zegt mijn inziens niet alles.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan