• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop upgraden met RAM of SSD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbie

Vaak hier
Lid geworden
2 sep 2004
Berichten
873
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik wil graag mijn laptop upgraden.
Het is een Asus x550cc, Windows 8, i5 processor, 4GB RAM, Geforce gt720M.
Heb een HD erin van 500GB in 2 partities, 1e voor Win. + standaard programma's en 2e voor films en games.

Ik heb het idee dat een SSD de beste investering gaat zijn voor mijn laptop en niet 8GB RAM.
Als dit niet zo is hoor ik het graag natuurlijk :p

Ik denk dat ik een SSD er in wil laten zetten door een bedrijf en alles over laat zetten, dit riskeer ik liever niet zelf.
Om het niet te duur te maken wil ik geen dure SSD laten plaatsen (tussen 400GB en 500GB is qua grootte prima). Eventueel kan ik ook wat bestanden overplaatsen naar mijn externe HDD en een nog kleinere aanschaffen. Ik heb altijd veel ruimte vrij op mijn huidige HDD.

Iemand een idee welke SSD ik dan het beste aan zou kunnen schaffen?
Ik woon in Zuid-oost Brabant, 20km van Eindhoven, als iemand nog een goede en goedkope zaak weet die dit voor mij kan doen hoor ik het ook graag, thanks!

--- Update ---

https://tweakers.net/pricewatch/355087/asus-x550cc-xx043h/specificaties/

Dit is mijn laptop, 750GB HDD zie ik nu ;D

Ik zie nu wel dat RAM geheugen een stuk goedkoper zou zijn (rond 40,-).
Ik heb maar 1 slot, dus daar zou 1x 8GB in kunnen.
Huidige geheugen is DDR3, kan ik daar dan een DDR4 in stoppen? Deze bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/437095/kingston-hyperx-fury-hx421c14fb-8/specificaties/

--- Update ---

Misschien kan ik het RAM geheugen met een eenvoudige handleiding ook nog wel zelf vervangen?

--- Update ---

Misschien nog handig te vermelden, ik wil het vooral doen voor:
Een game (PoE)
Fotobewerking, Lighroom + Photoshop

--- Update ---

Nog even rondgekeken en ik denk dat ik mijn RAM sowieso moet vervangen. Echt een stuk goedkoper dan een SSD.
Ook al gegoogled op DDR3 --> DDR4 en dat kan schijnbaar niet.
Er zit nu DDR3 in en er zou wel DDR3L in moeten kunnen dan, dit lijkt mij dan de beste bang for my buck:
https://tweakers.net/pricewatch/311155/crucial-ct102464bf160b.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier heb je een aantal SSD's 4 gb RAM is denk ik voldoende. Tegen, wat veel mensen denken, in wordt een pc niet sneller van meer RAM geheugen. Je kan met behulp van een handleiding en zeker ook Youtube denk ik zeer gemakkelijk de handelingen zelf uitvoeren.
 
http://eu.crucial.com/eur/en/scanview/D6596BB631D926C3

Indien er niet wordt geswapt of je hebt een 32bit OS, weet niet wat je gebruikt, heeft meer geheugen geen zin, rendeer je dan heeft het wel nut maar heb je een 64bit OS nodig.

Een SSD werkt voor een notebook geweldig, alles start sneller op en de verwerking van de data gaat ook stukken sneller.
 
http://eu.crucial.com/eur/en/scanview/D6596BB631D926C3

Indien er niet wordt geswapt of je hebt een 32bit OS, weet niet wat je gebruikt, heeft meer geheugen geen zin, rendeer je dan heeft het wel nut maar heb je een 64bit OS nodig.

Een SSD werkt voor een notebook geweldig, alles start sneller op en de verwerking van de data gaat ook stukken sneller.

Het is een 64bit OS, ik denk dat met Lightroom en Photoshop tegelijk het RAM geheugen snel vol zit? Denk dat het daarvoor misschien zelfs meer nut heeft dan een SSD?

Heb iig het 8gb werkgeheugen besteld, voor 38,- ben ik klaar dus daarvoor kan ik het echt niet laten :p
 
Het is erg afhankelijk van de grootte van de bestanden. Hoe groter de afbeeldingen in photoshop/lightroom, hoe ingewikkelder de bewerkingen, hoe meer geheugen je effectief kunt gebruiken. Maar gaat het om vakantiekiekjes op een gemiddelde resolutie, met wat eenvoudige bewerkingen, dan maakt het niks uit. Je kunt er eens op letten hoe groot je pagefile wordt.
 
Het is erg afhankelijk van de grootte van de bestanden. Hoe groter de afbeeldingen in photoshop/lightroom, hoe ingewikkelder de bewerkingen, hoe meer geheugen je effectief kunt gebruiken. Maar gaat het om vakantiekiekjes op een gemiddelde resolutie, met wat eenvoudige bewerkingen, dan maakt het niks uit. Je kunt er eens op letten hoe groot je pagefile wordt.

Heb het werkgeheugen binnen, vnv even plaatsen.
Ik werk altijd met grote RAW bestanden en merkte dat na veel bewerkingen op 1 foto de computer steeds trager begon te worden, volgens mij gaat extra RAM hier vooral bij helpen.
SSD is voor Lightroom vooral sneller als je de library gaat benaderen en als je door je foto's wilt bladeren heb ik gelezen. Vnv even kijken wat het extra geheugen gaat doen voor het spel dat ik speel.
 
Als de geheugengebruik zo hoog wordt, dat je gaat swappen naar de schijf, dan gaat meer geheugen inderdaad helpen. Maar een ssd ook, omdat het swappen sneller gaat. We zullen zien.
 
Als de geheugengebruik zo hoog wordt, dat je gaat swappen naar de schijf, dan gaat meer geheugen inderdaad helpen. Maar een ssd ook, omdat het swappen sneller gaat. We zullen zien.

Yep :)

Vreemd, ik heb de bank er net in gedaan. Kon de bestaande 4gb er niet uithalen, is dat altijd onboard ofzo? Ik heb nu iig 12gb volgens windows, dit had ik niet verwacht! Ik dacht dat hij maar 8gb kon hebben. Misschien dat ze daarmee bedoelen 8gb extra?
 
Het is niet ongewoon dat geheugen in een laptop vastgesoldeerd zit. Komt ook wel eens voor in all-in-ones. Soms is er zelfs gewoon niks te vervangen of uit te breiden.

8GB zou de maximale modulegrootte kunnen zijn? Als windows het herkent, hoef je je nergens druk over te maken.
 
Het is niet ongewoon dat geheugen in een laptop vastgesoldeerd zit. Komt ook wel eens voor in all-in-ones. Soms is er zelfs gewoon niks te vervangen of uit te breiden.

8GB zou de maximale modulegrootte kunnen zijn? Als windows het herkent, hoef je je nergens druk over te maken.

Oke prima!

Net even getest en het spel draait al een stuk soepeler, ondertussen browsen op internet en switchen tussen programma's gaat echt retesnel nu...
Toch een groot verschil! 38,- wel waard :D
SSD wordt dan de volgende upgrade, maar kan hier wel even mee vooruit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan