• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Doet Firefox je SSD harder slijten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
926
Waarderingsscore
37
Valt dit nou onder hardware of software problemen? Hoe dan ook, laatst kwam ik dit bericht tegen in Webwereld:

Als je wat verder gaat googelen op 'firefox and ssd' lijkt het toch wel een bekende issue met FF te zijn. Nog erger met Google Chrome trouwens.
En van de oplossingen is om in about:config bij browser.sessionstore.interval de interval waarop back-ups gemaakt worden aan te passen, van 15 seconden tot bijvoorbeeld een half uur. Ik heb dat maar eens gedaan.

Zou dit nou echt iets uitmaken voor wat betreft de levensduur van je SSD of gaat dat proces van slijtage zo langzaam dat je allang aan een nieuwe PC toe bent tegen de tijd je er berhaupt iets van gaat merken? Je hoort n.l. wel meer over de beperkte hoeveelheid data die je kunt wegschrijven op een SSD maar in de praktijk schijnt dat dan weer reuze mee te vallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmm nooit over gedacht of gezocht, maar de meesten mensen met een pc (desktop, geen laptop) hebben een tweede HDD voor opslag, als je daar firefox op installeerd dan heb je er geen last van :p
 
Ja, Abraham, die site staat ook al in m'n bladwijzers van FF, was er nog niet aan toegekomen om er werk van te maken, ga er vanavond verder naar kijken :))

--- Update ---

hmm nooit over gedacht of gezocht, maar de meesten mensen met een pc (desktop, geen laptop) hebben een tweede HDD voor opslag, als je daar firefox op installeerd dan heb je er geen last van :p

Is denk ik nog een betere, en ook nog eenvoudiger oplossing. Veel laptops hebben trouwens ook nog wel een HD, naast de SSD.
 
Hoe groot is het verschil tussen de eerste generatie ssd's en de huidige, wat slijtage betreft? Ik heb wel eens gelezen dat de nieuwere ssd's hier minder gevoelig voor zijn.
 
Hoe groot is het verschil tussen de eerste generatie ssd's en de huidige, wat slijtage betreft? Ik heb wel eens gelezen dat de nieuwere ssd's hier minder gevoelig voor zijn.

Onafhankelijk daarvan wil je toch zo min mogelijk onnodige schrijfacties laten uitvoeren en datzelfde geldt voor de slaapstand, welke enorm veel schrijfbewerkingen pleegt.
 
Zou dit niet ook een goed alternatief zijn:http://webwereld.nl/software/94435-firefox-en-chrome-vreten-je-ssd-op
"De oplossing is volgens Bobik om die interval te vergroten. Hij raadt aan om hem in te stellen op 30 minuten. Je kunt de waarde aanpassen in about:config achter de parameter browser.sessionstore.interval."

Scheelt een factor 120 aan wegschrijven.
Dan heb je in elk geval niet het probleem van vertraging.
 
Alles wat betreft mijn Firefox draait in het werkgeheugen, daarom ook dat de browser zelf ook sneller is.
 
Paar dagen geleden dit bericht ook gelezen. Volgens Samsung Magician schrijf ik met mijn 840pro 3,5 jaar lang met een totaal op 5,97 TB dus een gemiddelde van 4,6 GB per dag.

Even ook veranderd naar ram om te kijken of hieruit verschil maakt in snelheid en schrijf grootte op de SSD.
 
Wat bij mij hard gaat is als ik een image terugzet: Telkens 34 GB. Ik zit nu op 8.8 TB sinds dec. 2015
Mss wel veel harder dan FF
 
Laatst bewerkt door een moderator:
about:cache in de adresregel:


57ee560722ce8-Firefox.png
 
Bij mij deze getallen, maar eerlijk gezegd zeggen ze mij niet zo veel. Zeker niet of het verstandig is er iets mee te doen.
(Ik heb wel afgelopen middag de tijdsinterval voor wegschrijven aangepast)
cache.png
 
Bij jouw loopt ook alles via het werkgeheugen, netjes dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan