• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Harde schijf werkt soms wel en soms niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

DylanAerts

Nieuw lid
Lid geworden
25 apr 2013
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Goedenavond iedereen

Ik heb twee weken geleden een PC samengesteld en besteld bij Dragon Computers.
Een aantal jaren geleden heb ik daar ook een PC gekocht en daar was ik zeer tevreden van.

De PC heeft volgende specificaties:

Windows 10 Pro x64
Asus Z170 moederbord
Intel i5 6600K processor
Nvidia Geforce GTX970 grafische kaart
8GB RAM DDR4
Samsung SSD 250 GB
Seagate Barracude HDD 1TB SATA3 7200rpm 32MB

Ik heb Windows en alle games genstalleerd op de SSD.
Films en dergelijke zet ik op de HDD.

Sinds kort, als ik bijvoorbeeld een film kijk, dan staat het beeld opeens stil en maakt de harde schijf een raar, onregelmatig tikkend geluid (dus soms twee tikken, dan weer even niets, weer een tik, ...)
Als ik dan de computer herstart heb ik weer heel even zo'n tikje bij het begin van de opstart.
Wanneer de computer is opgestart staat de schijf niet in mijn verkenner en kan ik dus ook niet aan mijn bestanden.
Hij tikt dan ook niet meer.
Bij apparaatbeheer staat de schijf er wel bij en met de melding: 'Dit apparaat werkt correct.'

Ik heb dit nu al enkele keren meegemaakt, soms verdwijnt het probleem vanzelf na een paar keer herstarten en kan ik de schijf weer enkele dagen zonder problemen gebruiken.

Ik heb al even wat opgezocht hierover en sommige mensen spreken hier over de 'click of death' van de HDD. Dat hij dus aan zijn einde is eigenlijk.
De schijf is twee weken oud en er staat amper 20GB media op?!

Wat denken jullie hierover?
Als dit het geval is stuur ik hem terug om te repareren onder garantie, maar als dit zelf op te lossen is doe ik het liever snel zelf.

Alvast bedankt, en sorry voor de lange tekst.

Met vriendelijke groeten,

Dylan
 
Powercable goed aangesloten? Ligt de HDD wel vlak? Click of Death heeft niet zozeer te maken met een oude HDD te maken, maar gewoon een HDD die stuk is. Als het echt click of death is en hij is pas 2 weken oud zou ik gewoon om een nieuwe vragen.
 
Ik vermoed ook een defecte schijf nav je beschrijving.
Maak allereerst een backup van bestanden die je niet wilt missen. Elke keer opspinnen kan de laastste zijn.
Daarna schijf testen met de diagnosetool van de fabrikant: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287#seagate (SeaTools for Windows)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is inderdaad een (bijna) defecten harde schijf, ik heb zelf pas al mijn harde schijven uitgetest en daar zaten ook een paar met een tick geluid bij, die zijn bijna aan het eind van hun leven. maar deze waren ouder dan 10 jaar ondertussen dus het is best raar dat die van jou al naar 2 weken met dat begint, ik zou Dragon Computers contacteren en kijken of ze het probleem kunnen oplossen.
 
Niet twijfelen en direct laten vervangen in garantie, dit is een schijf die elk moment zijn definitieve click of death zal geven. Als je er niet op kan rekenen, gelijk vervangen want je data wil toch niet kwijt, he. Er kan altijd al eens een fabrieksfoutje inzitten, zelf niet te veel achter zoeken maar inleveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan