• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Setup kan geen vasteschijfstations vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

WinXPsp3

Junior lid
Lid geworden
1 nov 2016
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Ik heb een IBM-PC en die is stuk en ik weet niet hoe ik dit oplos. Ik ben bekend met PC's en het type van die pc is ''6578-tbg''
 
Wederom: dit los je op met zoutzuur...
Zolang je totaal geen informatie geeft over wat het apparaat wel of niet doet en wat je zelf al geprobeerd hebt en welke foutmeldingen je krijgt blijft het voor iedereen glazenbollenwerk wat de problemen zijn....
 
Er is eerder door jou iets over gemeld dacht ik. Gaat het echt om HD's of om de oude diskettes de verre voorlopers van de harde schijven?
 
Gezien de titel van dit topic (Setup kan geen vasteschijfstations vinden) ga ik er voor het gemak van uit dat de vraagsteller probeert om Windows XP opnieuw te installeren op zijn antieke pc, waarvan hier de specificaties staan: https://www.cnet.com/products/ibm-netvista-a40-6578-pentium-iii-933-mhz-128-mb-20-gb-6578reu/specs/
Ja, dit is een oudje. Ik schat het bouwjaar op 1999.
De vraagsteller moet erg gehecht zijn aan deze computer, want hij heeft hem in augustus nog laten repareren: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=130031
Wat is er toen aan gerepareerd? Wat is er vervangen?

Zelf zou ik absoluut geen geld meer investeren in zo'n oude machine, maar misschien is het een hobby-project voor WinXPsp3.
Je kunt tijdens de installatie van Windows XP de melding "Setup kan geen vasteschijfstations vinden" krijgen wanneer er geen ouderwetse IDe harde schijf meer in die computer zit, maar een modernere SATA harde schijf.
Dan kun je, wanneer je die melding krijgt, op F6 drukken en de driver voor de SATA controller via een diskette installeren.

Vraagsteller schrijft echter: "Ik heb 2 diskettes eentje is stuk en de andere is beveiligd."
Dan zul je wat nieuwe onbeschreven diskettes moeten aanschaffen. Die zijn nog steeds te koop: klik!

Klik ook eens op de volgende link: https://www.schoonepc.nl/instal/setup.html
Dat hele verhaal gaat over de installatie van Windows XP. Scrol op die pagina omlaag totdat je komt bij het omkaderde gedeelte met het kopje Wordt de harde schijf niet herkend; lees dat gedeelte en vooral ook de tip die daar staat.
 
Porrelaar,

Dan zal je wel een pc moeten hebben waarmee je de driver op de diskette kan installeren.
 
Link was al gegeven, bril zeker stuk?
En sata bestond toen nog niet, schijf kan wel stuk zijn.
 
@Lange Pier: ik gaf inderdaad dezelfde link naar de specificaties als jij. Mijn bril is niet stuk, maar ik was bezig met een en ander nazoeken en jij reageerde intussen. Zoiets kan voorkomen.
Lange Pier zei:
En sata bestond toen nog niet
De vraagsteller schreef elders: "De PC was in augustus gerepareerd."
Wie weet was er toen wel een ander moederbord en SATA harde schijf in gezet. Daarom vroeg ik ook: "Wat is er toen aan gerepareerd? Wat is er vervangen?"

Maar laten we nu eerst maar een reactie van WinXPsp3 afwachten.
 
Ik vermoed dat het een IDE-schijf is, en met dat die PC in augustus is gerepareerd bedoel ik dat de reparatie toen was voltooid en in juli ofzo de reparatie is begonnen. Ik wist niet wat er gerepareerd/vervangen is, omdat ik er niet bij was.

--- Update ---

Totale onzin.

--- Update ---

De PC is stuk, een keer deed Firefox het niet (ik ga zelden met die PC op het internet), systeemherstel uitgevoerd, Firefox verwijderd, op een andere PC een CD met Firefox-setup gebrand, cd in die IBM-PC gezet, toen liep hij vast, met aan/uit-knop uitgezet, aangezet en toen kwam de melding ''1962 No operating system found. Press F1 to repeat boot sequence.''
 
''Totale onzin'' had ik eigenlijk tegen iemand anders
 
Het probleem is nu nog groter geworden. Ik kreeg een 301 Keyboard Error. Ik kan niks doen met het toetsenbord. Alle 3 lampjes op het toetsenbord waren toen ik die error kreeg de hele tijd aan. Zelfs als de PC uit is. De titel van die error is ''POST Startup Error'' dus moet ik een nieuw moederbord of toetsenbord kopen?
 
Wil je per se deze computer blijven gebruiken? Dit soort apparaten kun je gewoon gratis krijgen. Voor een mooie goedwerkende P4 betaal je hoogtuit een keer 25 euro. Voor 50 euro koop je kant en klare, veel nieuwere systemen, vaak met legitieme windows en office erbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het goed is van 1999 of 2000
 
Antiek en technisch versleten.
Economisch gezien is deze computer al tien jaar versleten.
 
De 301 Keyboard Error is opgelost. Alvast bedankt voor de informatie die ik nu heb!
 
Nu is het probleem erger: als ik op de aan/uit knop druk, doet hij niks. Hij start helemaal niet op, terwijl hij is aangesloten. Ik ben ook zelf aam het kijken etc. om hem te repareren. Is het moederbord kapot of de HDD?
 
Ik schatte het bouwjaar op 1999 en jij gaf later aan dat zoiets wel kon kloppen. Alleen wanneer deze pc nog emotionele waarde heeft (bijv. als hij van je grootvader is geweest), moet je er nog tijd en geld in stoppen. Pc's van die leeftijd worden namelijk meestal gratis ter overname aangeboden. Een winkel in tweedehands artikelen zou hem waarschijnlijk niet eens voor niets aan willen nemen.
Als enkel de HDD kapot is, zou je waarschijnlijk nog wel een melding krijgen: "no operating system found", of iets dergelijks. Misschien is het moederbord kapot, misschien de voeding. Ik zou enkel nog gaan sleutelen met tweedehands onderdelen die je gratis kunt krijgen. En anders afscheid nemen van dit trouwe apparaat.
 
*UPDATE Ik heb gecheckt of hij was aangesloten, en hij was niet aangesloten. Daarna heb ik hem opnieuw aangesloten. Nu start hij wel op, maar ook al is het scherm aan, staat er niets.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan