• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop HDD mirror of normaal backup bij DATA RECOVERY en REPAIR ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy Nova

Just 4 today
Lid geworden
12 aug 2015
Berichten
263
Waarderingsscore
3
Hallo NCF bewoners,

Een vriend van mij heeft mij zijn (oude) ACER Aspire 5315, met daarop Vista, toevertouwd voor reperatie.
Dat maakt van mij een gelukkig mens omdat ik graag pc-problemen oplos en het niet erg vind om daar een beetje (of veel) vrije tijd in te steken. Bovendien: A friend in need is a friend indeed.. toch? Hij blij/Ik blij.

Het probleem:

Vista loopt ontzettend traag. (nieuwe installatie vista of win7x86 en extra ram(?))
Het scherm heeft witte hoekpunten en een dunne witte rand rondom het scherm.(Drivers of hardware?)

Iemand heeft mappen met bestanden gewist en die wil hij graag terug.
(Gewist betekend niet altijd ook weg... zolang de plaats op de hdd niet is overschreven zijn er mogelijkheden las ik ergens.. dus wat ik ook doe: doe het met de juiste tools en vorzichtigheid.)

Plan van aanpak:

Eerst proberen een spiegel van de hardeschijf te maken. Wel een spiegel die bij problemen weer terug te zetten is op de laptop en dan ook nog eens wil booten bij opstarten van laptop. Ook zou ik het liefst de spiegel van de HDD onderwerpen aan een inspectie om de verloren mappen terug te vinden. Weet alleen niet of dat gaat. Vermoed zlef dat de meeste tools slechts bij het mirror proces vista gaan zien. Dat moet dus niet. Kan dat niet dan duik ik de orginele HDD op. Was van plan om HirensBoot-dvd te gebruiken. Heb eerder eens zoiets geflikt met R.I.P.-linux maar dat vond ik behoorlijk onoverzichtelijk. (niet dat die laatste geen optie is!)

Mislukt dit alles::frusty:

Ik heb de orginele drivers, Bios-versie, etc. al gedownload voor een eventuele her-installatie. Dit keer met windows 7 home-premium 32bit. (licentie code had ik nog ergens liggen)

Mijn vraag:

Weet iemand of deze aanpak goed is en of de juiste tools voorhanden zijn voor deze klus?

Iemand ervaring met data-recovery?


Vg. Freddy
 
Hoi Freddy!

Voor dataherstel kun je een programma als Recuva proberen, heb ik goede dingen over gelezen https://www.piriform.com/recuva/download/standard . Hiren'sBootDVD schijnt ook goed te werken. Er zijn heel veel dataherstelprogrmma's. Je moet geoon proberen of iets werkt. En wat betreft RAM: een upgrade van het RAM is nooit verkeerd, maar let op dat een 32bit-computer een maximum aan RAM kan gebruiken, 3,2GB dacht ik maar dat kan ook 2GB zijn. Als je handig genoeg bent, en er tijd in wil steken, kun je overwegen om een 64bit-processor in te bouwen, dan kun je ook veel meer RAM kwijt. Hardware van een laptop upgraden is vaak wel lastiger omdat alles heel compact zit ingebouwd. Windows 7 keys kun je uitwisselen tussen 32 en 64 bit. Je hoeft alleen even een 64bit ISO te zoeken http://www.tresbizz.com/nl/nl/downloads#windows7 (deze werkt). Als de laptop het aankan kun je een upgrade naar Windows 10 overwegen https://www.microsoft.com/nl-nl/accessibility/windows10upgrade. Wat betreft het scherm: zoek de website van de fabrikant eens op en zoek passende drivers voor het scherm en de videokaart. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende genformeerd.
Groet, Jorrit
 
Bedankt Jorrit.

Hirens bootDVD is idd prima.. Verschillende tools en zelfs een micro-xp versie erbij die je simpelweg kunt booten vanaf de DVD. Recuva is ook prima bevallen maar wat echt een dik-minpunt is, is dat zodra ik met Recuva afbeeldingen ga terughalen dat hij ook efbeeldingen zoals systeem-iccontjes, etc terug haalt.
Wel een beetje afhankelelijk waar je gaat zoeken natuurlijk maar toch.

Bedankt dat je me er op atendeerd dat 32bit slechts beperkt RAM ondersteund. (dit stond overigens ook in de handleiding... handig om te weten :) )

Ik ga voor een hardware-upgrade..

Mijn maat wilde er wel vanaf en dan kon ik de laptop over nemen voor een tientje. :)

--- Update ---

Niks aan de hand met de disc... Volgens meerdere tools.

Een meevaller dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan