• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

aanschaf Server XEON of Avoton

Status
Niet open voor verdere reacties.

cougar014

Gevestigd lid
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
255
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik zit al enige tijd voor een NAS/server te kijken.
Nu vind ik bijvoorbeeld de QNAP/synology NASsen nogal aan de prijs, dus was ik van plan om zelf wat te bouwen.
je krijgt dan in ieder geval flink meer CPU power voor de zelfde prijs.

Nu zit ik tussen de volgende 2 opstellingen te kijken:

Een Xeon E3-1230v5 (Quad core + hyperthreading) samen met een Supermicro X11 c236 chipset mobo (kosten ~500euro)
Passmark score: ~9600 punten

of

een ASRock C2750D4I mobo (is inclusief Avoton (Atom) C2750 octa-core cpu) (kosten ~500 euro)
Passmark score: ~3800 punten.

Nou is die XEON natuurlijk een stuk krachtiger, maar ook een stuk minder zuinig.
Maar nu vraag ik me af hoe veel meer stroom verbruikt dit ding in idle?

De XEON heeft een TDP van 80W en de C2750 20W


Nou heb ik 2 websites gevonden die het totale stroomverbruikt meten van een systeem (dus niet alleen de CPU)
Voor de XEON:
http://www.guru3d.com/articles-page...-ecc-and-intel-xeon-e3-1230-v5-review,10.html
Voor de snelle lezer: een ATX moederbord met een GTX780ti en een XEON 1230v5 met een idle verbruikt van 38W

en voor de ATOM:
http://www.anandtech.com/show/7970/...eview-a-storage-motherboard-with-management/4
Voor de snelle lezer: een Mitx moederbord met een GTX770 en een Avoton/Atom C2750 met een idle verbruik van 50W

Beide werden ze getest met een 700 serie Nvidia GPU (770 en 780), dus voor het gemak ga ik er even van uit dat die in idle ongeveer hetzelfde verbruiken aan stroom.

Wat mij dus nu opvalt:
hoe kan een ATX moederbord met een XEON CPU in idle nou in vredesnaam minder stroom verbruiken dan een Atom CPU op een Mitx moederbord?!?!
Het lijkt mij dat het hier ergens fout gaat...........


In de toekomst wil ik 1 van deze systemen gaan gebruiken met 16gb Ram en 4 HDD's. met de mogelijkheid om te upgraden naar 8x HDD's

Nou zou ik dus graag zien dat 1 van deze systemen MET 4x HDD's niet boven de 100 watt gaat verbruiken (liefst nog minder, 60-80W).

Persoonlijk heb ik liever de XEOn processor omdat ik die eventueel zou kunnen splitsen in 2 aparte systemen met een VMware ESXI en denk ik dat de Atom processor hier niet krachtig genoeg voor is.
Maar als de XEON te veel verbruikt dan gaat dat hem niet worden, ik vind het zonde om honderden euros aan extra stroom uit te geven voor iets wat grotendeels als speeltje gebruikt gaat worden (de ATOM is meer dan genoeg om het functionele deel van deze server van kracht te voorzien).

Graag hoor ik wat jullie bevinden en mening is in dit verhaal.

alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intel CPU's zijn veel geavanceerder dan wat AMD op de markt zet.
 
Intel CPU's zijn veel geavanceerder dan wat AMD op de markt zet.

klopt, maar het zijn allebei Intel CPU's....
Alleen de een van het energiezuinige ATOM (in dit geval avoton voor de server markt) en de ander XEON...
 

klopt,
Maar dan nog, stel dat die Atom op idle maximaal verbruikt (wat niet zo is, maar om het aannemelijk te maken).
Het systeem verbruikt 50W in idle, CPU 20 watt (eigenlijk dus nog minder) = 30 watt
Dan verbruikt heel het systeem zonder CPU dus bijna net zo veel als het andere ATX inclusief CPU....

Is dat dan aannemelijk?

In ieder geval wil ik je wel bedanken voor je hulp,
het is niet dat ik de wijsneus uit wil hangen ofzo.
Vind het alleen moeilijk te verklaren dat gezien het formaat en hardware het systeem zo veel energie slurpt.
 
Die Xeon is moderner en beschikt dus over veel betere energieinstellingen dan die Atom, die twee jaar ouder is.
Maar heb je voor een eigenbouw NAS echt wel een serverprocessor nodig.
Ik denk dat een gewone i3 to 15 al ruim voldoende zijn om tot een vlot NAS-systeem te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan