• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows live mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ferna

Vaak hier
Lid geworden
3 nov 2008
Berichten
629
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik gebruik sinds jaren tot volle tevredenheid Windows Live Mail.
Nu heb ik begrepen dat de ondersteuning van dit programma medio januari wordt beindigd.
Wat zijn de mogelijke consequenties als ik WLM toch blijf door gebruiken ??

Vast dank voor reactie(s)

Vriendelijke groet,

Ferna
 
In ieder besturingssysteem (lees: versie van Windows) zitten gaten in de beveiliging. Zodra die gaten bekend worden, zal Microsoft daar een beveiligingsupdate voor uitbrengen. Die updates worden patches (= pleisters) genoemd. Microsoft plakt de gaten dus dicht, zodat er geen misbruik meer gemaakt kan worden van die gaten in de beveiliging.
Hetzelfde geldt voor Windows Live Mail. Ook daarin zullen in de toekomst nieuwe gaten in de beveiliging worden gevonden. Microsoft zal daarvoor echter vanaf half januari 2017 geen beveiligingsupdates meer uitbrengen. Kwaadaardige lieden zullen dan gebruik kunnen maken van die gaten in de beveiliging. Kortom: vanaf half januari wordt het steeds minder veilig om Windows Live Mail te blijven gebruiken.
 
Bedankt Porrelaar voor je deskundige informatie.
Die kwaadaardige gaten, waar je het over hebt, zijn die niet beschermd door mijn Norton Internet security, en Firewall ??

Ik ben op het ogenblik aan het experimenteren met de de webmail van mijn provider (Telenet)
Lijkt me wel wat als alternatief voor WLM

Vriendelijke groet,

Ferna
 
Kijk ook eens naar Mozilla Thunderbird.
Wereldwijd een van de meest gebruikte e-mailprogramma's en dat volledig gratis, inclusief agenda.
 
Gaten in de software worden niet gedicht door jou Norton. De beveiligingssoftware die jij gebruikt controleert of dat er geen kwaadaardige software op je pc staat. Echter is het zo dat niet alles door je virusscanner als kwaadaardig wordt aangemerkt. Zo kan het ook zijn met de software die kwaadwillende via een lek in Windows Live mail op je pc zetten om zo zaken van jou computer te stelen.

Daarnaast is het zo dat er niet altijd software nodig is om via zo'n lek informatie te stelen. Via complexe routes kan het "criminelen" ook lukken zonder software op je pc te installeren. Daar merkt je virusscanner niets van maar ook jij zal dat, niet altijd, in de gaten hebben.
 
Als je met Telenet-accounts werkt, kan je deze best omzetten van POP naar IMAP. In dat geval kan je je mail in eender welk programma gebruiken, je gaat immers je mail on-line beheren en niet meer op je pc. Je kan dan ook makkelijk het mailprogramma van Windows 10 gaan gebruiken of gewoon Live-mail blijven gebruiken. Microsoft stopt de ondersteuning van live-mail enkel voor Microsoft mail gebruikers (Hotmail, live, outlook, enz).
 
@artstudio:

Dat was het bericht van midden 2016, maar er is er nog een:
http://www.seniorweb-leek.nl/ja/64-cursus-info-algemeen/563-doek-valt-voor-windows-live-mail
Er even van uitgaande dat hun info correct is.
Het is dus echt einde oefening met WLM

Klopt als een bus, Veng. WLM blijft nog bruikbaar, in dezelfde stijl als dat je nu Windows XP ook nog kan gebruiken, maar ik ben sowieso geen fan van Windows Live Mail. De mail app van windows 10 vind ik daarentegen wel goed voor IMAP/Exchange gebruikers. Zelf heb ik Office 365 dus gebruik ik ook al jaren Outlook als mail/agenda.
 
@artstudio: Zelf ben ik een heel tevreden gebruiker van WML, maar als Microsoft mogelijke gaten niet meer dicht stap ik er af. Een poosje geleden heb ik daarom Thunderbird al genstalleerd en die gisteren definitief als default ingesteld. Thunderbird biedt wel veel meer mogelijkheden, maar eigenlijk heb ik die niet nodig (ik mis zelfs Outlook Express nog een beetje). Ik vind het alleen vervelend om weer te switchen en te moeten leren waar alles staat en hoe je dat toegankelijk maakt. Bv. om een back-up te maken. Blijkbaar echter volgt Thunderbird een beetje de zelfde gedachtegang als Office: Alles in n grote file die je zo kunt verplaatsen. In elk geval werkt alles naar mijn zin.
 
En ik was juist geen tevreden gebruiker van WLM. Daarom ben ik een paar jaar geleden al overgestapt op Thunderbird. Overstappen betekent wennen aan een nieuw programma en het uiterlijk van dat nieuwe programma naar je zin inrichten. Dat kan een paar dagen duren.
Ik zou nu nooit meer terug willen naar WLM. Een jaar geleden heb ik Windows opnieuw genstalleerd vanwege de aanschaf van een SSD. Van tevoren had ik met het programma MozBackup back-ups gemaakt van zowel Firefox als Thunderbird. Nadat Windows op de SSD was genstalleerd en bijgewerkt, installeerde ik MozBackup en zette ik de met dat programma eerder gemaakte back-ups terug. Dat ging zo snel en gemakkelijk dat ik warempel even dacht dat er nog niets gebeurd was, maar Thunderbird was al weer helemaal zoals ik hem wenste met alle eerder gemaakte instellingen en al mijn mails.
 
@porrelaar: Dan ga ik die MozBackup ook eens goed bekijken. NU de kogel door de kerk is kan ik ook maar beter van de nood een deugd maken:biggrin:.
 
Ik had hem gevonden ja. Win10 staat er echter nog niet bij, al is er geen reden aan te nemen dat hij dan niet zou werken.
Ik lees echter:
"MozBackup is not being developed anymore. There are known issues and there is no time on my side to fix all issues and develop new features. Use MozBackup only on your risk. Thanks for understanding. Source code is available on GitHub."
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor deze aanvulling, Veng. Ik had MozBackup gebruikt onder Windows 7. Nog niet onder Windows 10.
 
Ik gebruik geen Mozbackup.

Indien ik Windows opnieuw installeer heb ik de mappen Mozilla Thunderbird uit ProgramFiles (x86), AppData/Local en AppData/Roaming gekopieerd naar een veilige locatie.
 
Ik herinstalleer nooit. Ik gebruik altijd een image. Maar mijn pc is nu een jaartje of 4-5 oud, dus houd ik rekening met het ergste (mobo defect bv.) Ik maak wel wekelijks een kopie van mijn favorieten/bladwijzers. De rest staat op een andere schijf, welke ik ook met vaste regelmaat back-up.
 
Ik draai tegenwoordig een ander soort backup van een bepaalde pc. Het is een pc voor huis tuin keuken gebruik. Ik pak de map mijn documenten en kopieer die gewoon in zijn geheel naar extern. crasht de pc dan installeer ik deze opnieuw en kan ik de bestanden zo teruglezen.

Intensiever gebruikte pc's krijgen wel een backup (bijvoorbeeld die van mij met VM's e.d.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan