• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Uefi bios traag...

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvv

Noep
Lid geworden
22 feb 2015
Berichten
151
Waarderingsscore
3
Startte mijn pc op en die bleef zwart. 2e keer bios geopend en die ging traag open. Was ook niet te bedienen met de muis of toetsen. Ik zag wel dat mijn cpu kloksnelheid 800 was ipv 4000 en nog wat rare waarden.
Nou heb ik even gegoogled en daar was een tip om alle stekkers eruit te halen en de startknop in te drukken. En ja alles was weer in orde. Er wordt alleen geen os meer gevonden. Bleek dat mijn raid instelling weg is. Alles weer default dus. Hoe kan dit?
Asus maximus hero2
Msi 970 gaming kaart
4790k processor
 
Mogelijk een lege bios batterij?
 
Hmm zou kunnen. Mb heeft wel een aantal maanden in de doos gelegen voordat ik het ging gebruiken. Heeft dat batterijtje ook invloed dan als er toch netspanning op staat.
 
Ja die batterij zorgt er voor dat je pc bepaalde instellingen onthoud zoals tijd datum bios instellingen enz..
Dus als je de pc van de netspanning afhaalt zijn je instellingen er nog.
Het is zelfs zo dat als je de batterij eruit haalt je de bios reset.
 
Ok een nieuwe batterij dus.
Als ik de raid instellingen dan weer herstel is er dan kans dat ie het besturingssysteem weer ziet als ik de pc start of is alles weg?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de lege batterij het probleem is, zou naar opnieuw instellen in principe alles weer in orde moeten zijn. Weet alleen niet 100% zeker of dat wel goed gaat met het opnieuw aanmaken van de raid set. Maar dat zal toch moeten, dus wordt het gewoon proberen. Je hebt blijkbaar geen backup?
 
Heb je al gekeken wat je bios versie is en of daar een update voor is?
 
Nooit updaten als het niet strikt noodzakelijk is.
 
De laatste update was van begin dit jaar.
 
Het gaat meestal ook wel goed. Maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Je zal echt de eerste niet zijn, die met een dood moederbord komt te zitten. Dus doe je updates in principe alleen, als ze een probleem voor je oplossen. Daarbij zijn bios updates vrijwel altijd voor vrij obscure problemen, die maar zelden optreden. Waar de gemiddelde gebruiker vrijwel nooit mee te maken krijgt.
 
Nee nog niet. Ben net terug van mijn werk.
 
Het gaat meestal ook wel goed. Maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Je zal echt de eerste niet zijn, die met een dood moederbord komt te zitten. Dus doe je updates in principe alleen, als ze een probleem voor je oplossen. Daarbij zijn bios updates vrijwel altijd voor vrij obscure problemen, die maar zelden optreden. Waar de gemiddelde gebruiker vrijwel nooit mee te maken krijgt.

Je hebt gelijk het is een vrij "gevaarlijke actie" Dus is het een risico.

@dvv,

Nu lees ik dat jij de schijven van je computer in een RAID hebt staan. Waarschijnlijk heb jij gekozen voor een softwarematige RAID. Het risico hiervan is dat, wanneer er iets mis is met de schijven, je ook direct je RAID configuratie kwijt bent. Daarom is het misschien verstandiger een losse RAID controller in je pc te bouwen, die ook al gaat het mis de configuratie vasthoudt.
 
Nouja ik heb gewoon via het bios die configutatie gedaan. Lijkt me prima toch.
 
Dan is hij softwarematig en ben je dus op dit soort momenten de configuratie kwijt. Er is nog wel een kans dat wanneer de BIOS weer goed werkt en je de configuratie terugzet je gewoon weer kan opstarten en verder werken.

(Het is ook maar een tip.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ok, ik laat het weten wanner hij het weer doet. Niet echt goedkoop die losse raid controllers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, dat is ook zo. Maar het bouwt wel weer een stukje extra veiligheid in.

Heb je overigens al een werkende oplossing voor je BIOS probleem kunnen vinden?
 
Ik ga nu eerst even een knoopcel halen en als ik een beetje zin heb zet ik hem er vandaag nog in.
 
Mooi, ben wel benieuwd naar het resultaat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan