• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Systeem start niet via nieuwe SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jefesco

Hallo
Lid geworden
2 sep 2006
Berichten
1.105
Waarderingsscore
9
Hallo,

Eerder deze week heb ik een nieuwe SSD gekocht, Samsung 750 EVO (250GB). Met de data migration software van Samsung heb ik alle gegevens van de huidig ingebouwde harde schijf naar de nieuwe overgezet. Dit lijkt gelukt te zijn.

- De nieuwe SSD wordt niet opgestart. Ik krijg de melding dat de schijf 'inaccessible device' is.
- Als ik op de oude schijf het windows systeem opstart wordt de SSD wel in de verkenner weergegeven. Schijfbeheer geeft ook geen problemen.

In de BIOS is de bootvolgorde reeds veranderd. Als ik de nieuwe SSD via boot override wil starten werkt dit ook niet. In de BIO is de instelling van de SATA voor de nieuwe schijf AHCI, kan ook niet gewijzigd worden naar iets anders.

Iemand idee waarom dit niet gewoon werkt zoals verwacht?

NOTE: het gaat om een ASUS R417S
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe had je de schijven dan aan elkaar geknoopt? beide in een PC erbij gehangen of heb je 2 sata aansluitingen in dan notebook?

En de hele schijf gekloont?

Probeer het nog eens met Minitool en kloon de gele schijf, de partities dienen ook gekloond te worden, alle data op de oude schijf dient minder te zijn dan 75% wat op de SSD kan.
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
 
De oude schijf was 30GB, de nieuwe 250.

De overdracht is gedaan d.m.v. een kabel die doorgaans geleverd wordt en, de nieuwe schijf sluit je daarop aan en met USB aan de computer om vervolgens mij de data migratie tool data over te zetten. De gehele schijf is daarmee geklond, en wanneer de schijf in windows verkenner wordt geopend staat alles er ook netjes op.

Er was in de betreffende laptop nog een 'slot' vrij voor een harddisk en is daarop aangesloten. Echter start de schijf niet door naar windows, maar wordt wel herkend als aanwezig.
 
In principe is het dus een Eee-book
Mogelijk dat deze net zo als zijn oorspronkelijke broers een begrenzing van 160GB heeft voor harddisks?
 
De oude schijf was 30GB, de nieuwe 250.

De overdracht is gedaan d.m.v. een kabel die doorgaans geleverd wordt en, de nieuwe schijf sluit je daarop aan en met USB aan de computer om vervolgens mij de data migratie tool data over te zetten. De gehele schijf is daarmee geklond, en wanneer de schijf in windows verkenner wordt geopend staat alles er ook netjes op.

Er was in de betreffende laptop nog een 'slot' vrij voor een harddisk en is daarop aangesloten. Echter start de schijf niet door naar windows, maar wordt wel herkend als aanwezig.

Blijft de vraag, HOE en WAT heb je gekloond.
 
Er wordt nergens een begrenzing aangegeven en kan dit voor dit type ook niet vinden. Wel wordt er aangegeven dat het uit te breiden is met bijv. een SSD, maar geen limiet.

@ Lange Pier
Volgens mij leg ik dat duidelijk uit.

Wat -> alle data, het is namelijk niet zo dat ik met de migratiesoftware een enkele map kan kiezen. Hij kloont de gehele schijf.
Hoe -> met een doorgaans bij geleverde kabel. Dat zal, vermoed ik s-ata heten.

Als jouw vraag anders bedoeld begrijp ik jou niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met wat heb je gecontroleerd wat er op de SSD staat, via diezelfde USB/sata kabel en hoe kom je daaraan?

En indien je in schijfbeheer dan de beide schijven ziet, kun je dan daar een screenshot ervan hier plaatsen via Tinypics b.v.?

Kan ook nergens iets vinden over een limiet qua grootte, is de manual staat zelfs hoe je de schijf kunt wisselen.
 
Afbeelding van het schijfbeheer:
http://i68.tinypic.com/zveozp.jpg

Dat de inhoud erop staat (en welke) kan ik in de windows verkenner zien. De schijf wordt namelijk gewoon herkend en kan via schijfbeheer worden ingezien. Daar zie ik verder dezelfde mappen, mappenstructuur, bestanden als op de originele schijf.

De kabel heb ik van een collega van de IT afdeling.

De laptop wordt niet daar genstalleerd / gewijzigd omdat ik het kabeltje voor prive doeleinden gebruik en niet op de zaak. De kabel is eerder met originele kit voor data overdracht meegekomen.
 
Klonen is niet goed gegaan, zou het overnieuw doen, de partities zijn door elkaar gehusseld vreemd genoeg en nu klopt de BCD info van de partitienummers niet meer.
Gebruik eens Minitool ervoor.
https://www.partitionwizard.com/clone-disk/
Gebruik zelf altijd de live CD maar dat hoeft niet, kan ook op die tut manier.

Snap het nu van de kabel, overigens, thx.

Of omslachtig gaan doen door de BCD aan te passen.
http://sevenbits.nl/howto/bcdedit_gebruiken.html
 
Ter info, heb nochtans ook al de bijgeleverde software van Samsung gebruikt, werkte probleemloos, andere "crucial" heb ik ook met Minitool uitgevoerd.
 
@Lange Pier
Volgens mij ben ik een stap verder. Als ik via Boot Override in de bios de samsung SSD kies krijg ik een scherm met 'repair' of doorgaan naar windows 10. Als ik voor Windows 10 kies start het systeem op. Echter weet ik niet of hij opstart via de nieuwe SSD, of via de schijf van 30GB (die er reeds in zat).

Verander ik de bootmenu en zet ik de Samsung SSD op 1 dan krijg ik wederom de melding dat de schijf niet toegankelijk is.

Afbeelding van schijfbeheer op dit moment:
http://i66.tinypic.com/2qa03ys.jpg

@Fredjeh; ik had verwacht dat de software van Samsung die juist voor deze SSD is, gewoon zou werken. Het is ervoor gemaakt en je kan er zelf maar weinig aan fout doen.

--- Update ---

Aanvulling: In de tool van PartitionWizard heb ik nu de knop 'Copy' gewijzigd. Is het niet logischer om in de linkermenu 'migrate' te pakken?

Stel dat de schijf dan nog niet boot, kan ik dan windows herinstalleren? F9 voor recovery lijkt tot zover niet te werken.
 
Dat opstarten via wim klopt niet, dat is het image bestand waar de installatiebestanden in staan en ik kan ook niet zien welke partitie(s) aktief zijn.
Hoe dat zo is ontstaan snap ik niet, kan dat niet reproduceren.
Ook de uefi en herstel partitie veschillen van groote tov de originele.

Hoe je het doet weet ik nu maar wat je doet niet.
Nogmaals, doe het eens met die Minitool.
 
Ik ga volledig mee met Lange Pier bericht #12: ik heb al vele SSD's gecloned en al vele keren loopt die Samsung Data Migration niet echt goed. Ik werk steeds met Acronis True Image of met Minitool. Zeker die laatste loopt bij mij steeds perfect.
Waarom laat je die "oude" erin zitten? Ik zou sowieso bij een eerste start enkel de clone erin pluggen.
 
Ik zou eerst met Mini tool de SSD leegmaken, partities verwijderen, daarna met migrate de HD clonen naar de SSD, is dit gebeurt, pc afsluiten, oude HD eruit (zoals artstudiog zegt) en SSD in de plaats, en pc terug opstarten, zou moeten lukken.
 
Iedereen bedankt! Het probleem is uiteindelijk opgelost.

Na diverse pogingen heb ik Windows geprobeerd opnieuw te installeren. Ook dit lukte maar niet maar niet zoals ik wilde op de manier zoals ik het 'altijd' doe. NA wat zoeken en instellingen veranderen is het gelukt en werkt alles nu zoals het moet.

Online heb ik gezocht hoe ik een USB kon opstarten. Normaliter lukt dit gewoon meteen, maar de BIOS zag mijn USB niet. Online vond ik een pagina waarop aangegeven werd dat ik Secure Boot Control moest uitzetten en Launch CSM aan. Dit werkte. Toen kon ik eindelijk Windows installeren vanaf mijn USB.

De SSD schijf heb ik geconvert van GPT naar MBR. Met de instellingen in de BIOS en deze wijziging werd de SSD gezien, kan hij opgestart worden en is Windows succesvol genstalleerd. Als ik de instellingen terug draai verdwijnt de SSD weer en kan die niet gestart worden, dus de instellingen laat ik zoals ze nu zijn!

Heb ook veel gevonden over problemen met met de Samsung Data Migration i.c.. Windows 10. Ondanks alles, iedereen die gereageerd heeft, en voornamelijk Lange Pier erg bedankt voor het meedenken en adviseren!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan