• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Mijn Dell Precision M6400

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Mijn Dell Dell Precision M6400 heeft in maart 2008 de Dell Fabriek verlaten en heb ik in 2011 overgenomen.
Uitgerust met een Intel Quadcore Extreme op 4x 2,53 GHz en een L2 cache van 12 MB, verder is er 16 GB DDR3 werkgeheugen aanwezig.

Ik heb twee Crucial 512 GB SSD's in Raid 0 geconfigureerd en Windows 8.1 Professional 64-bit genstalleerd.
Nadat de internetverbinding actief was, is Windows geactiveerd geworden.

Tot zover ging alles goed, toen moest Windows 8 dus geupdate worden en uren later was dit nog steeds zonder resultaat.

Ik had al een update voor de Windows Update gevonden: Windows8-RT-KB2937636-x64.msu - maar deze geeft aan niet voor mijn Windows te zijn.

Ook heb ik het WindowsUpdateDiagnostic.diagcab gebruikt en het Dism command.

Gisteravond laat door nogmaals Gegoogeld te hebben op Fresh Windows 8.1 will not update vond ik nog weer een update voor de Windows Update - namelijk Windows8.1-KB3112336-x64.msu - na installatie hiervan en aansluitende reboot werkte de Windows Update nu wel.

Inmiddels is er een enorme hoeveelheid aan updates genstalleerd, inclusief de December, 2016 Security and Quality Rollup for .NET Framework 3.5, 4.5.2, 4.6, 4.6.1, 4.6.2 on Windows 8.1 and Windows Server 2012 R2 for x64 (KB3205404).

Na de installatie van Office zijn er daarvoor ook nog eens een 2,8 GB aan updates binnengehaald.

Maar voor Windows zelf mis ik o.a alle rollup updates en wie weet wat nog meer, want de Windows Update laat weten dat er geen updates meer zijn.
 
Hallo Lange Pier - dank voor jouw bericht, maar ik constateer nu weer wat ik een tijdje geleden ook constateerde met Windows 7 in deze machine: de update geldt niet voor uw machine.

Dat heb ik met iedere update op de link van alle vermelde updates.
 
De temperatuur van de machine is weer genormaliseerd na het uitschakelen van de Windows Update.
 
Update: Windows 8.1 Professional - geen updates, zelfde verhaal weer voor Windows 7.

Om te onderzoeken in hoeverre Windows 10 Enterprise LTSB wel wil opdaten, heb ik nu deze versie genstalleerd - ondanks dat de Dell M6400 door Dell niet gecertificeerd is voor Windows 10.
De Intel Chipset driver voor Windows7 werd zondermeer geaccepteerd, via Apparaatbeheer heb ik de Quadro kaart genstalleerd (ook Win 7)
De nVidia Quadro driver kon niet door de Windows Update worden genstalleerd en diverse systeemupdates zijn inmiddels ook genstalleerd.
Tevens heb ik de nieuwste versie van ClassicShell al genstalleerd.

5863c8f375374-Update_geschiedenis.png


Op dit moment wordt de Nederlandse taal genstalleerd.
 
Ik heb met succes de nieuwste Quadro driver voor FX3700 kunnen installeren die voor Win 7 en 8 is uitgebracht.

Alleen zit ik nu met het gegeven dat de Windows Update stoer blijft volhouden om de mislukte driver alsnog weer te installeren.
 
Aha, nadat documenten klaar waren met kopiren de Windows update weer opgestart en foetsj was de mededeling over de nVidia update en wordt nu een update gedownload (KB3206632)
 
met deze cumulatieve update KB3206632 verkrijg je dus de laatste build versie 14393.576
deze heeft zijn tijd meer dan nodig dus laat alles gewoon op zijn beloop ...ook al krijg je de indruk dat deze hangt .. wat dus niet het geval is .
 
Het is momenteel versie 1607.
Denk eraan - dit de LTSB uitvoering, dus geen apps, geen Edge en geen Cortana.
 
De machine draait momenteel als nieuw; supersnel.
De kleurweergave is geoptimaliseerd dankzij TV-testbeelden.
Oorspronkelijk (vooral in Windows Vista en Windows 7 was de weergave blauwgelig; nu komen alle kleuren als natuurlijk over, ook wit en zwart.
 
ga eens via start >instellingen >systeem naar info ... welke build draait er nu ?
als alles goed is is dit dus versie 1607 build 14393.576
 
AS SSD Benchmarktest gedaan; de SSD is aangesloten op een SATA2 controller.


5867ade7f0998-AS_SSD_Benchmark.png




Ik heb de test nogmaals gedaan na installatie van de Crucial Storage Executive


5867b7eb22c0b-AS_SSD_Benchmark_na_activatie_Crucial_Storage_Executive.png


 
Laatst bewerkt:
Da's niet verkeerd, die Storage Executive is - denk ik - zowat hetzelfde als de Rapid Mode bij de recente Samsung SSD's.
Waarom gebruik je eigenlijk die LTSB-versie van Windows 10 en wat zijn daar de voordelen van?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor dat tooltje om de prestaties van een SSD te meten. Meteen gedownload en uitgevoerd. Dit was het resultaat voor mijn SSD:

5867ba9ea9b37-AS_SSD_Benchmark_1.9.5986.35387.png


De prestaties zijn bescheiden, vergeleken met jouw SSD. De oorzaak is mogelijk dat de SATA controller niet in AHCI modus, maar in IDE modus in ingesteld (zie daarvoor de rode pijl in de afbeelding)

Kan ik dat alsnog wijzigen, zonder daarvoor mijn OS opnieuw te moeten installeren?
Ik had daarvoor dit artikel gevonden: http://www.disk-partition.com/windows-10/ssd-optimization-windows-10-4348.html
Is dat de juiste werkwijze? En zou dat inderdaad een aanzienlijke verbetering opleveren?
 
Da's niet verkeerd, die Storage Executive is - denk ik - zowat hetzelfde als de Rapid Mode bij de recente Samsung SSD's.
Waarom gebruik je eigenlijk die LTSB-versie van Windows 10 en wat zijn daar de voordelen van?

Waarom de Enterprise LTSB versie:

a) geen Apps
b) geen Cortana
c) geen Edge


Bedankt voor dat tooltje om de prestaties van een SSD te meten. Meteen gedownload en uitgevoerd. Dit was het resultaat voor mijn SSD:

5867ba9ea9b37-AS_SSD_Benchmark_1.9.5986.35387.png


De prestaties zijn bescheiden, vergeleken met jouw SSD. De oorzaak is mogelijk dat de SATA controller niet in AHCI modus, maar in IDE modus in ingesteld (zie daarvoor de rode pijl in de afbeelding)

Kan ik dat alsnog wijzigen, zonder daarvoor mijn OS opnieuw te moeten installeren?
Ik had daarvoor dit artikel gevonden: http://www.disk-partition.com/windows-10/ssd-optimization-windows-10-4348.html
Is dat de juiste werkwijze? En zou dat inderdaad een aanzienlijke verbetering opleveren?

Het lijkt mij niet dat jouw HD in de IDE/PATA modus draait - die gaat maar tot 150 MB maximale doorgifte; vermoedelijk eerder SATA2 net zo als bij mij, waar waarschijnlijk bij jou SATA3 mogelijk is.

Heb je de juiste chipsetdrivers wel gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat ik de juiste chipsetdrivers heb gebruikt voor mijn Asus Essentio CM6870-BN003O.
Toen ik deze Crucial SSD had ingebouwd, heb ik Windows 7 opnieuw genstalleerd. (Pas 2 weken daarna heb ik de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd)
Op de Nederlandse support website van Asus kon ik toen mijn desktop pc vreemd genoeg niet vinden. Daarom de drivers opgehaald via de Amerikaanse website van Asus: https://www.asus.com/us/support/Download/14/11/6/19/kitfFCbsOpUyO2nz/30/
Ik koos toen vanzelfsprekend voor de Windows 7-64 bit drivers, waarvan ik de chipsetdriver als eerste heb genstalleerd.
Ik zie nu dat er geen Windows 10 drivers zijn; wel eventueel drivers voor Windows 8.1-64 bit.

Volgens dit artikel zou ik in apparaatbeheer een AHCI Controller moeten zien onder de IDE ATA/ATAPI controllers.
Nou, die AHCI Controller zie ik niet als ik nu in apparaatbeheer kijk:

5867d404ba51a-Mijn_apparaatbeheer.PNG


Wanneer ik dubbelklik op elk van die kanalen, dan zie ik steeds onder Details > Apparaatbeschrijving > Waarde: IDE-kanaal.
Dus neem ik aan dat ze dan toch op IDE staan, of zie ik dat verkeerd?
 
Ik zag het goed. Ik heb een kijkje genomen in het UEFI. Daar heb ik de ballen verstand van; nooit eerder in gezeten, maar ik klik gewoon her en der wat aan en bleek via de Advanced Mode te kunnen zien dat de SATA controller toch echt op IDE was ingesteld:

5867e9de34c2d-DSCF5620.JPG


Gewijzigd in AHCI en de wijzigingen opgeslagen. Ik zag trouwens dat zowel de SSD als de HDD op SATA 3 (6.0 GB/s) zijn aangesloten.
Daarna opnieuw gekeken in Apparaatbeheer. Aha, dat zag er nu heel anders uit:

5867ea29afcba-Mijn_apparaatbeheer_AHCI.PNG


En toen natuurlijk opnieuw de AS SSD Benchmark uitgevoerd:

5867ea7c66d3c-as-ssd-bench_CT240BX200SSD1_31-12-2016_18-07-40.png


Niet alleen staat nu aangegeven dat de SATA controller in AHCI modus staat, maar de resultaten zijn ook verbeterd. De totaalscore is gestegen van 266 naar 745.
Merk ik daar in de praktijk ook wat van? Nog niet echt. Het opstarten ging misschien 1 seconde sneller. Zo'n verschil vind ik te verwaarlozen. Maar ach, ik was weer even lekker bezig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan