• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Datum in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rubensky

NCF Goeroe
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
17 okt 2011
Berichten
21.270
Waarderingsscore
418
Mensen,

Ik heb zelf weer eens een vraag. Dit keer over Excel:

Met de functie =VANDAAG() kan je in een cel automatisch de datum in laten vullen.

Maar hoe kan ik het volgende realiseren: Ik wil de functie met de datum voor een hele kolom. Maar dan op de volgende manier namelijk pas als ik de rij ga invullen.

Vandaag vul ik rij 1 in dan komt in veld D1 de datum van vandaag. Volgende week rij 2 dan komt in veld D2 de datum van die dag volgende week. Hoe kan ik dat realiseren?
 
Als je dat zo doet dan zul je zien dat iedere keer de datum aangepast gaat worden. In cel D1 staat vandaag de datum van vandaag, want dat moet volgens de functie =VANDAAG(). Als je volgende week kijkt zul je zien dat in cel D1 de datum van volgende week (want dat is op dat moment vandaag...) ingevuld staat, dat moet nog steeds volgens de functie.
Je zult dus een andere manier moeten zoeken.
 
Tot zover had ik het ook al begrepen. Want in cel D1 mag de datum na invullen niet meer verspringen maar ja, hoe regel je dat?
 
Stukje VBA code schrijven wat bij openen van de werkmap de huidige datum in de eerstvolgende lege D-cel schrijft en een stukje code wat bij afsluiten van de map controleert of de rest van de regel nog leeg is. Is de regel nog leeg dan dient de code de datum te verwijderen, als er op de regel wel andere data staat welke je hebt toegevoegd dan dient de code de datum te laten staan.
't Is maar een ideetje, leuk om mee te puzzelen...
 
Nou het idee is gewoon om erachter te komen of Excel de functie bezit. Zo niet, Dan niet. Ga daar toch echt geen VBA voor maken.
 
Met ctrl-; vul je de huidige datum in de huidige cel in.
 
Klopt maar ik wil een automatisch functie.
 
Je hebt dus niet echt een probleem? Je wilt alleen weten of Excel een bepaalde functie heeft? Beetje zonde van de tijd die ik hier aan besteed heb, ga ik dus ook niet meer doen...
 
Is niet zo moeilijk h,als je in de cel waar de datum moet komen het volgende:
=ALS(A1=0;" ";NU())
Met in de veronderstelling dat A1 de cel is die je gebruikt als eerste input voor nieuwe rij en in het veld waar de code dient te komen zet je de opgegeven functie, die kopieer je dan naar beneden in alle cellen die je wenst.
 
Bedankt voor je antwoord, ik kan er nu mee verder.
 
Ook dan zal de reeds ingevulde datum telkens aangepast worden als de systeemdatum verandert....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan