• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[DualBoot] Win10 + WinXP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Super, hartstikke bedankt!
Het is inmiddels te laat geworden om nog aan de slag te gaan, dus ik ga vanavond een backup maken en morgen proberen alles af te krijgen.
Ik zal morgen wel laten horen of het gelukt is! :D


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Ik kijk er naar uit. Ben heel benieuwd of dit project gaat slagen het is namelijk erg leuk!
 
Ik kom er niet uit :(


Mijn hele schijf is nu leeg, dankzij KillDisk.
Echter, als ik XP wil installeren kom ik in de problemen.
Ten eerste kan ik geen SATA drivers laden via USB stick, hij pakt alleen floppy of CD/DVD-rom.
Ten tweede, ik heb nu nLite gebruikt om de SATA drivers te 'slipstreamen' en alles op een schijfje gebrand.
Echter, ik kom precies op dezelfde foutmelding uit:

Setup did not find any hard disk drives installed in your computer.

Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running a manufacturer-supplied diagnostic or setup program.

Setup cannot continue. To quit Setup, press F3.

Ik heb dan geen andere keus dan F3 indrukken.


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
UEFI staat nog niet op CSM/legacy en secure boot staat aan en de schijf staat in een GPT indeling?
 
Schijf is compleet gewist met KillDisk, geen idee welke indeling deze nu heeft helaas.
In mijn BIOS staat ie ingesteld op Legacy.

--- Update ---

Oh, en Secure Boot staat uit.

--- Update ---

Ik heb het idee dat ik niet de juiste SATA drivers heb?

--- Update ---

Het gaat om een Intel QM77 Chipset.

--- Update ---

Ik heb nog een instelling gevonden:

SATA Device Mode:
IDE
AHCI
RAID

Deze staat momenteel op RAID.
Kan ik hier eventueel nog iets mee?
 
De chipset is Yvibridge en ik verzeker je - de drivers zijn goed - je had enkel de mobiele driver feitelijk nodig.

En het bios van RAID af naar AHCI zetten.
 
BIOS zojuist naar AHCI gezet en ik krijg weer dezelfde foutmelding helaas :(
 
Bedankt voor alle hulp tot dusver, ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij ik hier mee ben! :D

Het is inmiddels laat geworden, ik schrijf dit nu via een andere laptop omdat mijn eigen laptop nog steeds geen OS bevat, maar morgen ga ik vol goede moed verder!


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Even een update.

Ik heb na veel pijn en moeite Windows XP weten te installeren en deze draait nu perfect.
Echter, ik wilde zojuist Windows 10 installeren, en daar gaat het helaas weer mis.

Bij het scherm "Where do you want to install Windows?" verschijnt netjes de partitie van mijn schijf waarop ik Windows 10 wil installeren.
Maar als ik deze partitie kies krijg ik de volgende melding:

Windows cannot be installled to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu.

Wat ik al heb geprobeerd:
- De partitie formatteren via de optie "Format" in de Windows 10 installatie.
- Via "Load driver" deze (https://downloadcenter.intel.com/download/26361/Intel-Rapid-Storage-Technology-Intel-RST-RAID-Driver) SATA driver geladen.

Ik blijf echter met deze foutmelding zitten en kan dus niet verder :(


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben inderdaad in het bezit van een Windows 7 installatiedisk.

Is een upgrade van Win7 --> Win10 net zo goed als een schone installatie van Windows 10?
En dan meteen nog een vraag, heeft het zin om in plaats van Windows 10 gewoon Windows 7 te houden (dit is toch nog steeds een fijner OS dan Windows 10 naar mijn mening), of is dit te verouderd?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Welnu, Windows wordt nog tot medio 2020 van beveiligingsupdates voorzien.
In mijn Thinkpad T530 met i7 heb ik Windows 7 in de look van Windows 8 zitten.
 
Dat klinkt goed!

Ik denk dat ik dan bij Windows 7 blijf! :D

Nu maar hopen dat ik 'm door de installatie heen kan loodsen.
Ik heb de DVD er inmiddels ingestopt en ben nu bezig met de installatie!


Met vriendelijke groet,
Remmy :)

--- Update ---

Wat moet ik toch zonder jullie?! :D

Windows 7 is met succes door het pijnpunt van de installatie heengekomen (namelijk het selecteren van een partitie)!
Op dit moment is Windows bezig met installeren!!

Ontzettend bedankt allemaal tot nu toe, ik zal binnenkort weer een update geven! :D


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Fijn dat het je gelukt is Windows XP te installeren nu kan je lekker "gamen." ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas is het nog niet helemaal gelukt :(
Ik zit nu met een complex (denk ik) probleem.

Zoals in mijn eerste post vermeld staat beschikt mijn notebook over een 24GB Intel SSD schijf, die met behulp van Intel RST (Rapid Storage Technology) gebruikt kan worden om de primaire (1TB) HDD aanzienlijk te versnellen.
Hier wil ik uiteraard gebruik van maken, want de snelheid gaat hiermee ENORM omhoog.

Echter, ik heb Intel RST op Windows 7 genstalleerd en dit werkt perfect, maar er zit een groot nadeel aan.
Zolang Intel RST op "enabled" staat op Windows 7 geeft Windows XP bij het starten een BSOD (0x0000007a ofzoiets, ik heb het geprobeerd vast te leggen op film maar het scherm is in een flits alweer voorbij).

Ik schrijf dit bericht nu vanaf Windows XP, dit kan omdat ik net in Windows 7 de Intel RST op "disabled" heb gezet.

Ik zou het echter doodzonde vinden om deze schijf-acceleratie op te geven of om elke keer als ik Windows XP wil gebruiken deze procedure moet volgen.

Heeft iemand wellicht een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?



Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Wat je kan overwegen is die kleine M-SATA straks te vervangen door een grote versie.
En daar dan Windows 7 op te zetten (XP op de HD laten staan) en in het bios de Intel Rapid Start deactiveren.

https://www.alternate.nl/SSDs/mSATA
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik waardeer de gesuggereerde oplossing maar ik wil het liefst eerst kijken of er wellicht een softwarematige oplossing mogelijk is, zeker nu ik al deze moeite in dit projectje heb gestoken.


Met vriendelijke groet,
Remmy :)

--- Update ---

Even terugkomend op de suggestie om mijn huidige SSD te vervangen met een groter exemplaar, hoe werkt dit precies?

Wat dit onderwerp betreft ben ik een compleet leek.
Stel dat ik mijn huidige SSD vervang en de nieuwe SSD gebruik als opstartschijf voor Windows 7.
Ik heb momenteel een 120GB partitie toegewezen aan Windows 7, dus een SSD van 128GB zou perfect zijn.
Echter, moet ik dan nog een bepaalde RAID-configuratie maken of moet ik mijn BIOS juist van RAID afhalen en AHCI of IDE gebruiken?

Daarnaast neem ik aan dat ik mijn huidige Windows XP installatie opnieuw zal moeten doen, hetgeen ik verder geen enkel probleem vind overigens.
Tot slot, als ik Windows 7 op een SSD heb en Windows XP op een HDD, kan ik dan net als nu bij het opstarten een keuze krijgen tussen 7 en XP?
Ik snap namelijk niet goed hoe dit zou werken met 2 schijven, want de Boot MBR staat toch slechts op n schijf? Of praat ik nu onzin?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan