• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[DualBoot] Win10 + WinXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remmy

Tick Tock, Cheater
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
9.291
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een HP EliteBook 8570W.
Deze kwam voorgenstalleerd met Windows 7, en inmiddels heb ik er Windows 10 Home op draaien door gebruik te hebben gemaakt van de gratis upgrade naar Windows 10 eerder dit jaar.

Recentelijk kwam ik wat oude games tegen die ik dolgraag weer wilde uitproberen.
Helaas zijn deze games zodanig oud dat ik ze met geen mogelijkheid meer aan de praat kreeg op Windows 10.
Ook waren de games niet beschikbaar op de website GOG.com, een website die oude games weer compitabel maakt met nieuwe Windows-versies en deze vervolgens aanbiedt.

Toen kwam ik op het idee om Windows XP als virtuele machine te draaien.
Dit ging aanvankelijk prima, ik heb momenteel Windows XP draaien op VMWare Workstation.
Echter, als het om gamen gaat is dit geen goede oplossing, 3D functies werken namelijk niet optimaal in een virtuele machine.

Vervolgens kwam ik op het idee om Windows XP op mijn notebook te installeren naast de al bestaande installatie van Windows 10.
Dit is waar ik hulp nodig heb, want ik kom er totaal niet uit.

Ik heb een opstartbare USB stick gemaakt (met behulp van Rufus) van Windows XP Professional SP3 (32-bits).
Echter, omdat mijn Windows 10 op UEFI is genstalleerd (Native UEFI (Without CSM), aldus hetgeen wat in mijn BIOS staat), kreeg ik in eerste instantie de USB stick niet aan de praat.
Nadat ik mijn BIOS op Legacy had gezet kon in wel vanaf USB stick opstarten, maar kreeg ik telkens binnen een minuut al een BSOD.

Na wat zoeken op internet denk ik dat de beste oplossing is om heel mijn Windows 10 opnieuw te installeren in Legacy modus, maar voor ik aan deze tijdklus ga beginnen wil ik hier toch graag wat advies vragen.
Het verhaal is namelijk nog ietstje ingewikkelder; ik heb een kleine SSD van 24GB in mijn notebook zitten die als cache dient voor mijn HDD.
Dit alles wordt gerealiseerd door Intel RST (Rapid Storage Technology).
Toen in een schone installatie deed van Windows 10 had ik al flinke problemen om dit aan de praat te krijgen.
In eerste instantie had ik toen ook Legacy modus gebruikt, maar de SSD verscheen toen als een aparte schijf in Windows Verkenner.
Pas nadat ik mijn BIOS op UEFI Native (Without CSM) had gezet lukte het wel.

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik het beste een dualboot van Windows 10 en Windows XP realiseren waarbij Intel RST correct werkt op Windows 10?
Ik heb al een partitie aangemaakt voor Windows XP op mijn HDD.

Wellicht helpt het als ik hier nog even de specificaties van mijn notebook zet:

HP EliteBook 8570w
CPU: Intel Core i7 3630QM @ 2.40Ghz
GPU: NVIDIA Quadro K1000M
RAM: 8GB RAM (PS: Ik heb bewust gekozen om niet de 64-bits versie van Windows XP te gebruiken omdat sommige games alleen werken op 32-bits, ik heb bijvoorbeeld een game met een installatieprogramma die alleen werkt met 16-bits en op een 64-bits systeem krijg ik daar een foutmelding van)
HDD: 1TB @ 5400rpm
SSD: 24GB (gebruikt voor cache met Intel RST)



Bij voorbaat dank!!!



Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Hallo Remmy, dat is lang gekeden - beste wensen voor jou.

Draait je notebook in UEfi-modus?
Zoja, daar kan Windows XP niet mee omgaan.

En de harddisk zal in GPT uitvoering zijn en ook daar kan Windows XP niet mee omgaan.

En nog iets: Windows XP en een hore Windows versie in dualboot: dan dien je meteen na installatie in Windows XP de systeembeveiliging uit te zetten.
Anders overschrijft windows XP bij het booten de systeemherstelpunten van de andere Windows - welk dan waardeloos worden.
 
Bedankt Abe voor de snelle reactie!
Jij ook de allerbeste wensen voor 2017! :D

Mijn notebook draait inderdaad in UEFI-modus.
Betekent dit dus dat ik de harddisk geheel moet formatteren en dan in Legacy-modus met MBR beide besturingssystemen weer moet installeren?
Of is er wellicht een scenario waarin ik mijn huidige Windows 10 installatie niet hoef te verwijderen?

Wat bedoel je verder precies met Windows XP systeembeveiliging?

Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Systeemherstel bedoel ik ermee.

Wil je inderdaad een dualboot opbouwen - je machine is nu gecertificeerd voor Windows 10, dan inderdaad naar Legacy en MBR gaan.

Dat betekent ook dat de harddisk van GPT naar MBR gezet moet worden.

Daarna installeer je eerst XP en daarna Windows 10.
 
Realiseer je wel dat Windows XP niet meer wordt ondersteund. Zorg er dus voor dat het XP gedeelte niet met het internet verbonden is!

Daarnaast zou je ook kunnen denken om ergens een oude pc vandaan te halen (kringloop) en daar XP en de game op te zetten. Want het is, en blijft, een verregaande actie om je hele pc opnieuw te installeren voor een spel.

(Maar ook wel weer een uitdaging om het werkend te krijgen.)
 
Bedankt voor de wederom snelle reacties!

Omdat ik dus ook met die Cache SSD zit (die voor Intel RST in een of andere RAID opstelling gezet moet worden), werkt dit dan ook met MBR/Legacy?

En ik snap dat een heel gedoe is, maar ik heb er geen moeite mee, sterker nog, ik sta te springen om te beginnen!
Ik ben namelijk gek op dit soort projecten :)

Los daarvan heb ik momenteel geen plek om een desktop PC kwijt te kunnen, en de XP installatie zal voor meerdere games gebruikt worden, ik heb inmiddels een lijstje gemaakt en ik kom uit op een stuk of 15 klassiekers die niet meer op Windows 10 werken.

Hoe zet ik precies de harddisk naar MBR? Is dat gewoon een kwestie van de opstartbare USB (via Rufus) in te stellen als MBR?
Of moet ik nog iets doen wat betreft formatteren?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Als je het leuk vind moet je het ook zeker doen. de schijf formatteren en dan eerst Windows XP installeren. Volgens mij gaan de instellingen dan vanzelf.

Haal nog wel even je belangrijke bestanden ervan af.
 
Bedankt voor de reactie!

Moet ik bij het installeren van Windows XP nog iets speciaals doen?
Aan het begin staat er namelijk iets over SATA-drivers, en dat je dan op F6 moet drukken om deze te laden, enzovoort enzovoort.
Ik heb hier verder geen enkel verstand van.


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
This download is valid for the product(s) listed below.
Intel Desktop Board DH55TC
Intel Desktop Board DH55HC

Werkt dit dan ook met mijn laptop?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Mijn notebook heeft uiteraard geen floppy, dus ik neem aan dat ik dit bestandje moet uitpakken op een USB stick en tijdens de installatie van Windows XP op F6 moet drukken om deze drivers te laden?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)

--- Update ---

UPDATE: Ik heb inmiddels een document gevonden waarin word uitgelegd hoe je de Intel drivers kunt 'slipstreamen' in een Windows XP installatie-USB met een programma genaamd nLite.

Link naar dit document: http://www.mediafire.com/file/t7sgfbekbqbo377/How+to+slipstream+the+Intel+Mobile+Express+Chipset+SATA+driver+into+a+Windows+XP+installation+disc..doc

Is dit een goede methode?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Gewoon op USB-stick zetten en tijdens F6 navigeer je naar die locatie!
 
Oke, hartelijk bedankt voor alle hulp!
Ik ga vanavond nog het een en ander op een backup zetten en ik zal hopelijk morgen laten horen of het is gelukt!! :D


Met vriendelijke groet,
Remmy :)

--- Update ---

Ik heb nog een paar vraagjes voordat ik begin:

- De USB stick waarop ik de SATA drivers zet; NTFS of FAT32?
- Als ik XP installeer, moet ik dan tijdens het installatieproces al de Windows 10 partitie al formatteren of moet dit pas tijdens de Win10 installatie?
- Waarschijnlijk heb ik tijdens de Win10 installatie ook SATA drivers nodig, waar kan ik deze vinden?

Wellicht nog nuttige informatie, mijn notebook heeft de Mobile Intel QM77 Express Chipset (vPro support15) chipset.


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Van de USB zal je FAT32 moeten maken. Ik zou het op de volgende manier aanpakken:

1 de gehele schijf formatteren.
2 Windows XP installeren

Mocht je bovenstaande goed werkend hebben dan pas stap 3 en 4 nemen.

3 een partitie maken voor Windows 10
4 Windows 10 installeren.
 
Dan is de de floppydriver goed.

Daarbinnenin heb je dan de mobile sata raid driver nodig.
 
Top, bedankt voor alle snelle reacties!! :D

Hoe kan ik het beste de schijf formatteren voor ik ga beginnen met de Windows XP installatie?
Momenteel staat er nog Windows 10 op.


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
De harddisk moet naar MBR omgezet en het bios naar Legacy (dus van Uefi af of de combinatie van beiden)

Door de hele harde schijf met Killdisk te behandelen, wordt de GPT partitie ook gewist en zal door het aanmaken en formatteren van de systeempartitie voor Windows XP de harde schijf naar MBR worden omgezet.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
 
Bedankt!

Is het dus de bedoeling dat ik een ISO op een schijfje brand en hiermee vervolgens opstart, zoals hieronder staat beschreven?
http://www.killdisk.com/bootablecd.htm


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Dat is inderdaad de bedoeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan