• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Data harde schijf vervangen problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thijs12345

Nieuw lid
Lid geworden
9 jan 2017
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik wil graag de harde schijf van mijn laptop vervangen (vervangen door een grotere), op deze harde schijf staat alleen data. Windows 10 staat op een SSD. Uiteraard wil ik de data van de oude naar de nieuwe harde schijf koperen, dit heb ik gedaan door de nieuwe 2tb harde schijf via een sata naar usb. De verbinding werkt super en ik kan de harde schijf gewoon benaderen en wijzigen. Ik heb tijdens het initialiseren GPT gekozen aangezien ik dit al gebruikte.

Vervolgens heb ik drie partities aangemaakt (die ook aanwezig waren op de oude), daarna heb ik alle data op deze drie partitie gezet. Alles was klaar dus heb ik de oude verwijderd en de nieuwe harde schijf erin gedaan. Ging allemaal eenvoudig, na het opstarten waren eerst de partities niet zichtbaar. Toen heb ik bij Schijfbeheer gekeken, daar stond 'Beschermende GPT-partitie', van deze term heb ik nog nooit gehoord. Wel weet ik dat GPT in combinatie met UEFI soorten beveiligingen heeft maar vindt het vreemd waarom dat er staat. Kort samengevat: nu is het niet mogelijk deze nieuwe harde schijf te benaderen (wijzigen, formatteren etc.). Ik weet dat het via het commando DISKPART mogelijk is deze alsnog te formatteren (maar was niet handig).

Poging 2

Heb een beetje op internet rondgezocht maar kon niets vinden. Toen kwam ik op het idee alles nog een keer te doen maar dan de harde schijf MBR te formatteren (in plaatst van GPT). Dit dus gedaan (alle data er weer opgezet enzovoort). En wr de nieuwe harde schijf erin. Maar nu herkent hij de partities niet en staat er RAW (onbekend bestandssysteem). Dit verbaasde me echt, aangezien dit gewoon standaard NTFS (met MBR) geformatteerd is (niets bijzonders).

Technische informatie:

Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64-bits

Processor: i7 6700hq

Geheugen: 16gb RAM

Videokaart: GTX960m

Oude harde schijf: ST500LM000-1EJ162 (500GB)

Nieuwe harde schijf: ST2000LX 001-1RG174 (2TB

UEFI is ingeschakeld (secure boot uit)

Mijn vraag is dus hoe ik dit alsnog klaar kan krijgen, ik vindt het zeer merkwaardig en ook echt heel vervelend. Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor.

Alvast bedankt
 
UEFI heeft als bootschijf een GPT indeling nodig maar bij mijn weten kan die ook MBR schijven benaderen als die niet de bootschijf is maar in dit geval dus niet.

Bij die GPT schijfindeling was de eerste partitie wel actief?
 
Hoe bedoel je precies met 'actief'? Na het vervangen niet
 
Waarom maak je er niet gewoon NTFS partities van? Dan zal het zeker werken. GPT heb je alleen nodig als je bijvoorbeeld Windows te installeren.
 
Dat heb ik. Het is al NTFS.

--- Update ---

Mijn data schijf was ook al GPT, dus waarom zou het nu niet werken?
 
Helaas lukt dit niet, de harde schijven hebben verschillende sector grootten. 500 en 4096
 
Voor een NTFS geformatteerd station is 4096 het meest gebruikt, die 500 kan eigenlijk helemaal niet, geen 8bit maatvoering, welk filesysteem is dat?
En bij klonen wordt de doelschijf eerst leeggemaakt, welke schijf heeft wat?
 
De oude is 500 en de nieuwe 4096

--- Update ---

Heb het probleem inmiddels opgelost; heb de data eerst op een andere computer gezet, vervolgens de nieuwe hdd erin geplaats (geformatteerd en partities aangemaakt) en toen alle data weer overgezet.

Heb op internet wel gevonden dat het klonen tussen een hdd met 512 sectoren (ik bedoelde 512 ;) en 4096 niet mogelijk is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan