• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

CAT6 patch kabel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

1045642112

peysey
Lid geworden
11 jan 2007
Berichten
474
Waarderingsscore
4
Hallo allemaal,

Ik heb een paar cat6 rj45 connectoren gekocht en 30m cat6 stp kabel. De kabel heeft 4 volledig witte, een oranje, een groene, een blauwe en een bruine draad. Dus geen wit-oranje, wit-groen, wit-blauwe en wit-bruine draad. Wit bij mij is echt volledig wit.

Het probleem is dat ik niet weet welke witte ik waar moet gebruiken.

Ik heb 2x het onderstaande geprobeerd:
Wit-oranje-wit-blauw-wit-groen-wit-bruin, zoals origineel (en perongeluk ook niet andersom).

Maar allebei zonder resultaat. Mijn computer krijgt geen verbinding...

Heeft iemand enig idee waarom het me niet lukt? Ik heb trouwens de tang ook extra hard gedrukt de 2e keer, maar ook dat hielp niet.

De CAT6 connectoren die ik gekocht heb zien er ook goedkoop uit (transparant). Heeft iemand een merk/winkel voor mij waar ik goede CAT6 rj45 connectoren kan aanschaffen? En ligt het misschien aan mijn tang of doe ik iets verkeerd met de kleuren van de kabel? Bij mij zijn ze per twee aan elkaar gelust. Dus elke kleur is samen met een witte kleur in een dun manteltje gewikkeld. Ik ga ervan uit dat het witte bij de blauwe draad dan logischerwijze een wit-blauwe kabel is.

Dus mijn STP kabel eigenschappen: een witte + blauwe draad in een manteltje, witte + groene draad in een ander manteltje, witte + bruine draad in een ander manteltje en een witte + oranje draad in een ander manteltje. In totaal 8 draden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zat er geen boekje bij de connectors? Daar zou dan in moeten staan hoe je het moet aansluiten.
Heb je Google al eens geraadpleegd?
Zoek daar eens hoe je dat kunt aansluiten, ook kun je misschien betere connectoren vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een aantal video's op youtube bekeken. Ze hebben allemaal half gekleurde witte draden. Dat heb ik niet. Ik heb een STP kabel...

Ja, ik begrijp dat het misschien een goed idee is om andere connectoren te kopen, maar de vraag was echt waar en welke merk dan wordt aangeraden :)
 
De draden zijn als het goed is per paar getwist (in elkaar gedraaid). De witte die met oranje getwist is moet je zien als oranje-wit, de witte die met groen getwist is als groen-wit etc.
Dan is de correcte aansluiting:
1 oranje-wit
2 oranje
3 groen-wit
4 blauw
5 blauw-wit
6 groen
7 bruin-wit
8 bruin
Dit aan beide zijden van de kabel.
Het is belangrijk om de juiste aders als paar bij elkaar te zoeken.
Als je de verkeerde volgorde aanhoud willen sommige devices geen verbinding maken, andere maken verbinding op een lagere snelheid.
Ik heb met de plastic connectoren nooit problemen gehad, afgezien van het feit dat bij sommige het plastic lipje makkelijk afbreekt als je de kabel vaak uit de aansluiting haalt.
 
Ik denk dat ik dan nummertje 3 en 5 moet omwisselen.

Volgens jouw opsomming (en op internet) is het als volgt:
3 wit/groen - 4 blauw en 5 wit/blauw - 6 groen.

Bij mij zijn de draden dan waarschijnlijk per twee als volgt in een mantel gewikkeld:
3 wit/blauw - 4 blauw
en
5 wit/groen - 6 groen.

Ik zal het even proberen.
 
Mantel iets verder openpellen en je kunt zo zien welke aders er als paar in elkaar getwist zitten. KLIK
De witte die met de oranje een paar vormt heet in mijn schema dus oranje-wit en zo verder.
Let er op dat je voor een Gigabit netwerk alle vier de paren (correct) moet aansluiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik altijd connectoren waarbij een hulpstukje aanwezig is, zo kan je de draadjes mooi ordenen en correct aanbrengen in de connector, zonder dit hulpstukje heb ik ook al voorgehad dat ze niet correct in de connector zaten.
 
Het probleem is opgelost. Ik had inderdaad 3 en 5 moeten wisselen ;)
Volgende keer neem ik een hulpstukje Fredjeh. Zou echt fijn zijn.
 
De hulpstukjes zitten er bij sommige standaard bij, schuif je mee in de connector, zo voorkom je omwisseling van de draden, enorm handig als je nog nooit een utp kabel gemaakt hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan