• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een vraag: heb jij Windows 7 onder Legacy genstalleerd en later weer in boot Uefi ingesteld?
Indien ja - dan kan Windows niet meer opstarten!

Andersom: heb jij Windows 7 onder Uefi genstalleerd en daarna het bios in boot op Legacy gezet.
Ook dan kan Windows niet meer opstarten.
 
Nadat ik de SSD heb gekocht heb ik het volgende gedaan:

- Naar BIOS gegaan en SATA Mode op AHCI gezet.
- BIOS ingesteld op UEFI Hybrid (With CSM).
- Zowel mijn SSD als HDD in MBR gezet via GParted Live CD.
- Zowel mijn SSD als HDD geformatteerd in NTFS via GParted Live CD.

En vervolgens Windows 7 genstalleerd.

--- Update ---

Is het wellicht beter om Windows (alweer :wall: ) opnieuw te installeren met UEFI Native (Without CSM)?
 
Waarom met GParted - mij is onbekend welke NTFS-versie G-parted gebruikt.

Bovendien: Windows herkent meteen de SSD en formatteert deze conform de regels!

Om Windows 7 te installeren mag het bios rustig op UEFI + Legacy ingesteld blijven staan en geen andere bootmogelijkheden zoals PXE enz. geactiveerd - nutteloos en verlengt het bootproces. Enkel Safeboot moet gedeactiveerd zijn, omdat Windows 7 dit niet kent

De laatste keer verleden jaar dat ik mijn Thinkpad T530 met Yvibridge i7 in UEFI/Legacy modus heb genstalleerd, heeft Win 7 de HD geformatteerd inclusief UEFI partitie!
Windows 7 met Uefi start iets sneller op dan wanneer via Legacy met MBR genstalleerd.
 
Bedankt voor de reactie!

Nu zit ik eraan te denken om een herinstallatie te doen in UEFI Native, moet ik hiervoor eerst nog de schijf naar GPT zetten of gebeurt dit automatisch als ik deze formatteer via de Windows installatie CD?
 
Waarom UEFI/Legacy? Daar staat ie nu al in, dan kan ik het toch net zo goed zo laten?

--- Update ---

Het enige verschil zou dan MRB naar GPT zijn.

--- Update ---

Oke, na wat geGoogle ben ik het ermee eens dat UEFI Hybrid beter is voor Windows 7 dan Native, dus dan rest de vraag:

Is het het waard om Windows 7 te herinstalleren simpelweg om MBR van mijn schijf te veranderen naar GPT?

--- Update ---

Ik heb even gekeken welke NTFS-versie er op mijn schijven (beiden geformatteerd met GParted Live CD) staat, en het gaat om NTFS versie 3.1.

--- Update ---

Na ng meer geGoogled te hebben heb ik besloten het zo te houden; ik ben al die herinstallaties spuugzat :fun:

Mijn Windows (UEFI/Legacy mode, MBR schijven, nieuwste versie van NTFS) loopt als een trein momenteel, en onder het motto "if it ain't broken, don't fix it" wil ik bij deze iedereen bedanken voor de hulp en moeite! :D

Dit topic is opgelost wat mij betreft :)


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Prima beslissing denk ik. Zeker ook omdat het nu stabiel draait zou ik het lekker zo laten.
 
NTFS versie 3 is de NTFS versie van Windows 2000.

Vanaf Windows 7 is NTFS efficinter en sneller dan de NTFS voorgangers.

Ik hoop dat je met GParted voor een clustergrootte van 4096 hebt gekozen.
 
Oef, dan komt toch weer de perfectionist in me naar boven, ik wil toch een herinstallatie doen :frusty:

Oke, ik wil dit even op een rijtje hebben voordat ik wat vergeet en alles wederom opnieuw moet:

- MBR or GPT?
- Legacy, UEFI/Legacy of UEFI?
- IDE, AHCI of RAID?
- Schijf formatteren via Windows 7 installatie?


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Ik begrijp deze move niet. Waarom zou je jezelf nog meer werk op de hals gaan halen als het nu zonder problemen draait?
 
Omdat ik een perfectionist ben :(
Zal ik het toch zo houden dan?

Over dit soort dingen kan ik dagenlang piekeren, om gek van te worden :wall:

Hij draait inderdaad supergoed momenteel, niks aan het handje.
 
Als alles momenteel goed draait, dan laat je het zo.
Want laten we wel eerlijk blijven, een schone herinstallatie is altijd mogelijk.
 
Zo is dat ja :)

Ik heb zojuist nog even een BIOS update gedaan (mijn BIOS versie kwam uit 2013!) en deze is nu bijgewerkt naar een versie uit 2016.
Vervolgens heb ik dingen als "Upgrade Bay Boot", "SD Card Boot", etc. allemaal uitgevinkt, en hij start nu zelfs ng sneller op!! :D

Bedankt allemaal!


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Heel graag gedaan en erg veel computerplezier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan