• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Waarschuwing over telefoontjes van "Microsoft"

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Een voormalige collega kwam gisteren naar me toe.
Hij was opgebeld door Microsoft met de mededeling dat zijn computers vol met virussen zitten.
Raar genoeg vertrouwde hij de opbellers, om dat het bedrijf waar hij voor werkt ook met een callcenter in India werkt.

Afijn, zowel zijn notebook als het notebook van het bedrijf zijn onderhanden genomen.

Pas op het moment dat de opbellers een betaling wilden ontvangen, ging bij hem een belletje rinkelen, want dat wist hij wel, Microsoft vraagt daar geen geld voor.

Omdat hij niet betalen wou, zo kreeg hij te horen, zouden zijn computers op slot gaan, zodat hij ze niet meer kon gebruiken.

Hij kwam bij me met zijn eigen notebook.
Meteen na opstarten kwam er een aanmeldvenstertje om een wachtwoord in te geven.
Dit was geen normaal Windows inlog venster.

Ik heb vijfmaal enter gegeven en de laptop startte op nieuw op.
Daarna gaf Windows 10 aan dat er een probleem was.
Mooi, door wat door te klikken heb ik Systeemherstel gekozen en de laptop terug te zetten naar de datum van 7 januari.
Systeemherstel duurde even en daarna startte het notebook weer normaal op.

Malwarebytes MBAM heeft daarna de computer opgeschoont en bijna duizend pups verwijderd.
Na een hernieuwde opstart vond de McAffee antivirus geen schadelijke bestanden meer.
 
Ze worden ook wel steeds geraffineerder die gasten het is echt bizar.

Maar mensen Microsoft zal u nooit bellen om te melden dat u een infectie hebt! En al helemaal niet vragen om je pc over te nemen.
 
Begin je eens af te vragen waar 'Microsoft' in hemelsnaam je telefoonnummer vandaan gehaald zou moeten hebben....
Als je daar geen plausibel antwoord op kunt geven dan klopt er van de rest van het verhaal ook niets.
 
Begin je eens af te vragen waar 'Microsoft' in hemelsnaam je telefoonnummer vandaan gehaald zou moeten hebben....
Als je daar geen plausibel antwoord op kunt geven dan klopt er van de rest van het verhaal ook niets.

Genoeg bestaande telefoonnummers die in een grijs circuit draaien, van waaruit getapt wordt.
 
Zo zie je maar dat ze nergens voor terugdeinzen
 
Nee maar ja, anders moet je zelf werken voor je geld. Het is veel makkelijker om geld uit te geven van een ander.
 
Genoeg bestaande telefoonnummers die in een grijs circuit draaien, van waaruit getapt wordt.

Dat begrijp ik, maar hoe zou Microsoft aan jouw telefoonnummer gekomen moeten zijn? Dat heb je nooit ergens opgegeven. Ik tenminste niet....
Waarschijnlijk pakken ze gewoon willekeurige nummers, het is immers niet belangrijk WIE ze bestelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kan inderdaad willekeurig. Dat doen ze ook. Want ze hebben echt geen idee wie ze aan de telefoon hebben.
 
Iedereen die in zo'n "Microsoft"-telefoontje trapt, denkt gewoon niet goed na. Hier is echt al vele duizenden malen voor gewaarschuwd.

Zeg gewoon "Have a nice day" tegen deze vriendelijke bellers.
 
Niet goed nadenken vind ik wel een beetje kort door de bocht. Er zijn veel mensen die niet echt vaardig zijn met computers. Dat soort mensen denken snel o, vervelend laat ze er maar wat aan doen. Wat fijn eigenlijk dat ze daar even voor bellen.

En 2 ik zal niet tegen die mensen zeggen have a nice day! I say: have not a nice day en stop hiermee! :biggrin:
 
Een Amerikaanse tip van langer geleden is dat je zegt een Linux gebruiker te zijn en niks met Microsoft hebt.
 
Vorige maand was bij Opgelicht special hoe ze zo,n bende in India oprolde. Die hadden dus ook meerdere nederlanders opgelicht.
Ik zou , als ze me belde, fake meewerken. Maar dan zolang dat ze zelf ophangen. :yahoo:
 
Soms weet je het ook niet: gisteren kreeg ik een mailtje van de 'Trombose Dienst' , iets uit Curacao, je moest op een button klicken, dan kwam je ergens terecht waar je je eigen trombose waarden o.i.d. kon meten o.i.d., ik schrijf het met opzet wat vaag want ik heb de mail al in MailWasher verwijderd. Gmail stopte 'm ook gelijk in de spambox. Meestal zijn het wat oudere mensen die last hebben van trombose, misschien een makkelijke doelgroep? Of was het toch gewoon OK? Adres en alle gegevens stonden erbij, ook met Google is een eerste hit de Nationale Trombose Dienst. Better safe than sorry, al zou je jezelf soms bijna een zekere paranoia aanpraten.
 
Een pc inrichten die ze zonder problemen kunnen overnemen. Vervolgens hun werkwijze vastleggen en publiceren op het internet. Dat is ook wel een goede manier denk ik.

@Sjobul, ik zou zo'n mail niet vertrouwen. Mocht je zo iets nodig hebben dan kan je beter zelf zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Amerikaanse tip van langer geleden is dat je zegt een Linux gebruiker te zijn en niks met Microsoft hebt.

Tja is een optie echter is mijn kennis zeer beperkt wat Linux aan gaat.
Alles is te leren uiteraard maar waarom veranderen als je ook gewoon logisch na kan denken en je niet laat bestelen.
 
Je hoeft ook geen Linux te gaan gebruiken. Abraham bedoelt als je dat zegt dan ben je van ze af. Want ja, ze zijn van Microsoft (Windows dus.) Dan kunnen ze dus niets met Linux.
 
Re: Waarschuwing over telefoontjes van "Microsoft"

Ik zal met volgende opmerking wel het nodige over me heen gaan krijgen, ( niet dat mij dat wat interesseert trouwens) , maar als je nu nog steeds intrapt in dit soort geintjes en ik lees hier nog steeds zoveel verontwaardiging erover dan is het niveau m.b.t. het internet niet bijster hoog.
En hoeveel spotjes moet de overheid hier nog over uitzenden of programma's er over het onderwerp uitgezonden worden

--- Update ---

Iedereen die in zo'n "Microsoft"-telefoontje trapt, denkt gewoon niet goed na. Hier is echt al vele duizenden malen voor gewaarschuwd.

Zeg gewoon "Have a nice day" tegen deze vriendelijke bellers.

Precies !!!
 
Re: Waarschuwing over telefoontjes van "Microsoft"

Ik zal met volgende opmerking wel het nodige over me heen gaan krijgen, ( niet dat mij dat wat interesseert trouwens) , maar als je nu nog steeds intrapt in dit soort geintjes en ik lees hier nog steeds zoveel verontwaardiging erover dan is het niveau m.b.t. het internet niet bijster hoog.
En hoeveel spotjes moet de overheid hier nog over uitzenden of programma's er over het onderwerp uitgezonden worden

--- Update ---






Precies !!!


Er gebeuren nu eenmaal tussen rugleuning van een stoel en toetsenbord dingen die vaak niet te begrijpen zijn voor de meer ingewijden.
Zo zit het nu eenmaal in elkaar.
 
Ook ik werd onlangs gebeld, en herkende het accent als van iemand uit India (die wat hoge en wat verontwaardigde ruzie-achtige toon noem ik het maar) . Toen ik hem daarmee confronteerde meldde hij dat hij uit Pakistan belde...Maar de mededeling over "Linux"is een goede tip.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan