• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Fan snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

RFeXite

Bekend gezicht
Lid geworden
8 nov 2013
Berichten
195
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

ik heb een Corsair 460x RGB kast gekregen. Daar zitten in totaal 6 fans bij.
Deze zijn aangesloten op een hub (nzxt grid). Nu draaien deze constant op 100% en dat vind ik gewoon veel te luid. ( PC is wel mooi koel, dat wel).

Wat is de beste manier om deze fans minder snel te laten draaien? Zal ik bij elke fan een volt adaptertje erbij moeten doen, zo ja waar kan ik die vinden? Of kan ik de molex voltage (zonder zelf te modden) omzetten naar 7v o.i.d?



Alvast bedankt voor de hulp.
 
Kun je het ding niet aansluiten op een (geregelde) fan header van je moederbord?
 
Nee helaas niet.

De input loopt van molex (vanaf PSU) naar 3 pin fan (ingang van fan hub).
 
Nee. helaas ben ik daar niet echt thuis in.

Wat ik eventueel zat te denken is toch maar een 4 pins splitter gebruiken op een moederbord aansluiting. Klopt het dan, dat ik dan wel de snelheid nog kan regelen?
 
Beter om er meerdere dan te gebruiken anders wordt die ene wel erg zwaar belast en in de uefi/bios bij de systeem monitor kun je dan dingen instellen, max. temp en langzaam laten draaien b.v. afhankelijk van het merk en type moederbord.
 
Ja wil dan bijv 3 splitters van 2 gebruiken.

Gebruik een Msi gaming 5 moederbord.
 
Als je de snelheid verlaagt zal het stroomgebruik natuurlijk ook afnemen, waardoor het geen probleem meer is voor het moederbord om het op dezelfde te doen, maar als je hem max laat draaien misschien wel.

Pas op dat je geen 7V mod gebruikt zonder andere componenten aan te sluiten. Ik heb een keer een PSU gemold door een fan te testen op 7V met een verder defect moederbord wat ik alleen daarvoor gebruikte; maar de PSU overleefde het niet.

:(.

Hij begon te stinken ook. Gebruik dus niet de 5V lijn voor terugvoer van stroom (er mag geen positief voltage op staan) (ik bedoel 12V -> 5V betekent dat de stroom de kant van de 5V op gaat lopen) tenzij je een volledig systeem hebt draaien, dus gebruik het maar gewoon helemaal niet ;-). Als je kunt solderen kun je ook een zener diode van X volt gebruiken waarbij X de voltage drop is vanaf 12 V. Of je gebruikt een 78L09 (bijvoorbeeld) maar dat is nog meer werk (een voltage verlager naar een vast voltage).

Maar goed, daar heb je dus fancontrollers voor dus dat hoeft niet. Wat ik hier boven zeg klopt misschien niet. Zo'n verlager trekt nog steeds dezelfde hoeveelheid stroom (ampere) ook al is het nu voor een lager voltage; dat betekent dat de verlager doorgaans het "extra volage" afvoert in de vorm van warmte. Voor je moederbord is het dus nog steeds 4x de oude hoeveelheid stroom (bij 4 fans) op 12V, dus het stroomverbruik wordt niet daadwerkelijk minder door het verlagen.

Een zener diode zet ook het verlaagde voltage feitelijk om in warmte... Dus misschien heeft Pier daar gelijk, maar ik weet niet of je het verschil gaat merken. Ik draai max 2 fans op 1 header geloof ik op dit moment. Groetjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan