• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 7 naar SSD installeren / kopiren / clonen / ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThomasvanDijk

Vaak hier
Lid geworden
1 jul 2009
Berichten
905
Waarderingsscore
0
Mijn bedoeling is om in mijn Acer x3470 een SSD voor Windows 7 en programma's te gaan gebruiken.
Nu is dat een PC met een kleine kast waar de SSD niet zomaar bijgeplaatst kan worden.
Ik zal daarvoor de bekabeling van f de HDD f de DVD-brander moeten gebruiken, simpelweg omdat er niet meer kabels beschikbaar zijn.
Nu kan ik in principe de DVD wel missen dus die kan er uit.
Maar ....
Ik zal dan eerst Windows 7 op die SSD moeten zien te krijgen.
Dan doet zich het volgende probleem voor:
- Ik heb geen installatie CD van Windows 7, alleen recovery DVD's voor Acer.

Wie weet hoe ik dit kan aanpakken?
 
Dan zal ik mijn huidige C: schijf toch grondig moeten opschonen. Ik heb nog maar 15,9 GB van 249 GB beschikbaar, op de C: schijf. Veel programma bestanden en data die niets met Windows te maken hebben denk ik.

Is het misschien mogelijk om Windows te "isoleren" en dan te kopiren?

Mijn voorkeur gaat uit naar een zo schoon mogelijke start met de SSD.
 
Het downloaden en installeren is gelukt!
Bedankt voor de link.

Nu nog er voor zorgen dat de programma's niet automatisch op C: worden genstalleerd als dat kan.
Anders zou het mooi zijn als tenminste documenten, foto's, muziek enzovoorts, niet op C: kunnen komen.

Als je daar ook nog tips voor hebt, graag.
 
Het downloaden en installeren is gelukt!
Bedankt voor de link.

Nu nog er voor zorgen dat de programma's niet automatisch op C: worden genstalleerd als dat kan.
Anders zou het mooi zijn als tenminste documenten, foto's, muziek enzovoorts, niet op C: kunnen komen.

Als je daar ook nog tips voor hebt, graag.

Elk programma laat of het installatietraject zien waar hij dat moet installeren en die kun je aanpassen of er wordt gevraagd of die locatie juist is die je ook aan kunt passen.
 
Lange Pier en AnjoZ, bedankt voor de tips en de uitleg.
Ik zal het allemaal eens doornemen en ga hiermee aan gang.
 
Ik heb voor mijn dochter een soortgelijke Acer "aangepast". CD/DVD heb ik ontkoppeld en in plaats daarvan een SSD gestoken/aangesloten. Vervolgens de HDD ontkoppeld en op de SSD meteen een cleane Windows 10 genstalleerd met de Windows 7 licentie van het stickertje. Nadien de HDD terug aangesloten en in het bios de opstartvolgorde aangepast naar de SSD. Dan van de HDD alle persoonlijke mappen/data naar een externe schijf gecopieerd en HDD geformateerd/leeg gemaakt. Vervolgens op de HDD een nieuwe map "mIjn documente" aangemaakt en alle data van de externe terug daaronder geplaatst.
Daarna alle persoonlijke mappen van windows afgeleid (in de eigenschappen van elke map de Locatie aangepast) naar die HDD zodat op de C (SSD) enkel de programma's en uiteraard windows staan en op de D (HDD) enkel data en backup. Uiteindelijk heeft zij nog een USB-CR/DVD aangeschaft en systeem draait nu als een raket.
 
De installatie van de SSD en Windows 7 is dus gelukt. Afgelopen nacht de computer laten werken en alle 204 updates, samen meer dan 1000 MB, genstalleerd. En alle ontbrekende drivers genstalleerd.
So far so good.

Totdat ik de HDD die eerst intern was, als externe schijf aansloot via USB. Daar stond natuurlijk nog een C: partitie op met een complete Windows installatie.
Om de een of andere reden vond het systeem dat niet goed en werd bij het opstarten een schijfcontrole gestart. Na die controle werd de computer automatisch afgesloten. Tenminste ik denk dat het na de controle was, ik was er niet bij.

Ik heb dus de computer weer aangezet.
Tot mijn schrik had ik geen beeld. Ook draaide de fan van de processor constant op volle toeren. Verder niets. Geen piepje, geen knipperend lampje op de PC.

Ik heb de computer weer uitgezet door de aan-uit knop lang ingedrukt te houden, en weer aangezet. Het resultaat was helaas hetzelfde.

Ook opstarten met de installatie cd, de DEL-knop of F12 heeft niet geholpen.

Iemand die hier nog een idee heeft?
 
Image en/of backup gemaakt voor het probleem?

Wordt eerst uitvinden wat het probleem is, kaal opstarten met alleen cd CPU en zijn koeler, systeemspeaker en voeding uiteraard, bios beeps? zo ja welke?
 
Bij opstarten, met alles ontkoppeld, begint direct de fan op volle toeren te draaien en de DVD speler geeft de bekende 'zoek' rateltjes.
Verder geen piep en geen systeemlampje.

Ik had nog geen image of backup gemaakt.

--- Update ---

Ik heb de SSD weer uitgebouwd en de HDD weer teruggezet in het systeem. Dat werkt weer gewoon.
Ik verdenk daarom de SSD van het veroorzaken van het probleem.
Wat dat probleem is weet ik (nog)niet.

Nu ga ik de SSD weer inbouwen, maar dan in plaats van de DVD.
Dat zal waarschijnlijk weer conflicten geven met de twee Windows installaties.
Ik hoop dat met F12, boot options, voor te blijven.

Dan wil ik de SSD formatteren en weer opnieuw beginnen met een schone installatie.
Kan ik werkend vanuit de oude installatie op de HDD, een schone installatie op de SSD zetten?

--- Update ---

Ik heb de SSD weer uitgebouwd en de HDD weer teruggezet in het systeem. Dat werkt weer gewoon.
Ik verdenk daarom de SSD van het veroorzaken van het probleem.
Wat dat probleem is weet ik (nog)niet.

Nu ga ik de SSD weer inbouwen, maar dan in plaats van de DVD.
Dat zal waarschijnlijk weer conflicten geven met de twee Windows installaties.
Ik hoop dat met F12, boot options, voor te blijven.

Dan wil ik de SSD formatteren en weer opnieuw beginnen met een schone installatie.
Kan ik werkend vanuit de oude installatie op de HDD, een schone installatie op de SSD zetten?
 
Heb je al eens geprobeerd de nieuwe SSD in zo'n behuizing (ongeveer 20.-- ) met USB-kabel te verbinden (schijf moet wel herkend worden in verkenner en een letter hebben) en dan - bijvoorbeeld met MiniToolPartitionWizard) een kloon maken? En dan de oude hd vervangen door de SSD.Dan hoef je je dvd-station niet aan te spreken.
 
Dat heeft TS toch al gedaan??


Thomas, heb je een USB Stick met daarop een iso van windows 7? Dan kun je misschien in de bios de usb als 1e bootdevice zetten en de SSD dan aanspreken.
Dan ga ik ervan uit dat je gewone HDD even weer verwijderd hebt.
Partities op de ssd verwijderen en op de vrijgekomen ruimte de windows installeren.

Ik weet uit het verleden dat er bepaalde merken ssd een losse driver nodig hadden om aanspreekbaar te zijn voordat windows oppakt, wat voor merk ssd heb je??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan