• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Veilige manier voor remote acces naar thuismodem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cougar014

Gevestigd lid
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
255
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb een paar vragen.

Sinds kort heb ik thuis een ESXi server draaien. Met Vmware (uiteraard), windows en Freenas.
Al deze machines kan ik allemaal benaderen met een IP-adres binnen mijn thuisnetwerk.

Nu zou ik graag willen dat ik al deze machines ook vanaf afstand kan benaderen.
Ik heb rond gezocht op internet en is het een mogelijkheid om remote acces op mijn modem te activeren.
Het nadeel is, dat de enige beveiliging van mijn thuisnetwerk het wachtwoord van mijn modem is.
Dit vind ik veelste weinig en niet wenselijk.

Nu heb ik begrepen dat SSH tunneling ook een optie is. Dit is naar wat ik er van begrijp redelijk veilig(?).
Nu vroeg ik mij dus af:
1)
Moet ik nu voor iedere apparaat een SSH tunnel maken? Of is 1 SSH tunnel naar mijn modem genoeg. Om vervolgens met de ip-adressen alles te benaderen zoals ik ook binnen m'n LAN doe?

2)
Zijn er nog andere (eventueel makkelijkere) veilige! manieren om dit op te lossen? Ik moet zeggen dat ik het niet super goed begrijp, maar met een goede guide moet het lukken....

3)
Is het nou met SSH tunneling zo dat iedere PC waarvan ik probeer in te loggen een certificaat/sleutel moet bezitten??
Dat zou dan betekenen dat ik niet vanaf de PC's vanaf m'n werk zou kunnen inloggen? Of mis ik iets?

Graag hoor ik jullie ideen,
Alvast bedankt!
 
Het simpelst is het om een VPN server in je netwerk op te nemen. Dan kun je alle devices in je netwerk benaderen alsof je lokaal werkt, dus op basis van IP adres. Het vergt n keer het instellen van de portforwarding voor de VPN verbinding en het nstellen van je VPN server.
Ik vermoed trouwens dat de instelling 'Remote acces toestaan' alleen geldt voor het remote benaderen en configureren van je modem, niet je hele netwerk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het simpelst is het om een VPN server in je netwerk op te nemen. Dan kun je alle devices in je netwerk benaderen alsof je lokaal werkt, dus op basis van IP adres. Het vergt n keer het instellen van de portforwarding voor de VPN verbinding en het nstellen van je VPN server.
Ik vermoed trouwens dat de instelling 'Remote acces toestaan' alleen geldt voor het remote benaderen en configureren van je modem, niet je hele netwerk.

Bedankt voor je reactie!
Ik had daar ook al even voor gezocht ja, alleen het enige dat ik kon vinden daar over is dat VPN gebruikt word om via verschillende proxys veilig/anoniem te kunnen internetten....

Over of ik met dat remote acces alleen het modem of al m'n devices zou kunnen benaderen durf ik niet te zeggen.
Ik zal even kijken of ik er wat over kan vinden op google...

--- Update ---

Het simpelst is het om een VPN server in je netwerk op te nemen. Dan kun je alle devices in je netwerk benaderen alsof je lokaal werkt, dus op basis van IP adres. Het vergt n keer het instellen van de portforwarding voor de VPN verbinding en het nstellen van je VPN server.
Ik vermoed trouwens dat de instelling 'Remote acces toestaan' alleen geldt voor het remote benaderen en configureren van je modem, niet je hele netwerk.

Nog een kleine vraag,
Ik heb even rond zitten neuzen en ik ben tot deze tutorial gekomen:
https://youtu.be/6ZCiXx6KYtA

Dit is echter alleen een vpn naar Windows 10.

Hoe kan ik een VPN opzetten zodat ik alle devices binnen m'n thuis netwerk kan bereiken?
(Ik kan inderdaad als ik eenmaal in 1 Windows pc zit via het LAN netwerk de rest bereiken, maar dat terzijde. Of was dat wat je bedoelde?)

Ook vraag ik me af wat nou her verschil is tussen een VPN zoals die wordt opgezet in de hierboven genoemde video.
En van die betaal VPN servers...
Of zijn deze alleen voor het surfen over internet?

Alvast bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan