• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

safe met XP-pro x86 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy Nova

Just 4 today
Lid geworden
12 aug 2015
Berichten
263
Waarderingsscore
3
Hallo,

Is er een manier om een (bij gebrek aan beter) Acer aspire 5315 met daarop windows XP-pro 32bit en SP3 toch hacker-proof te kijgen/houden?

ik vraag dit omdat er (al heeeeeeeeeeeeeeeeel lang:wacko:) geen (security)-updates meer worden gegeven voor XP en ook niet voor programma's zoals Google-Chrome die draaien op XP.
Die melding krijg ik tenminste van de browser.

Ik heb nu als beveiliging AVAST-free, MBAM, ad-block+ en HTTPS-everywhere.

Ben ik iets vergeten??? Bepaalde configuraties miss.?
 
Verwissel Google Chrome voor Opera.
Dat is in ieder geval veiliger internetten.
Het zal overigens niet lang meer duren en dan houdt het op wat antivirusprogramma's betreft voor Windows XP.

Waar gebruik jij jouw computer voor, wat doe je er zoal mee?
 
Hy Abraham54,

Ik heb even nix beter aan laptops liggen. (compleet tenminste..:p)

Beetje huiswerk, foto's herbergen en wat surfen. Nix belangrijks of voor bankzaken in ieder geval.
Gebruik deze alleen nu even omdat ik ergens anders logeer.

Het geval is:

Na een mislukte sys-opfris en herinstalleer poging, heb ik XP wel moeten installeren omdat ik door een gebrek aan goede (linux) drivers (denk ik) puppy-linux weer heb moeten verwijderen.
(Hierbij viel de laptop simpelweg uit om het half uur. Hij stopte er gewoon mee zonder iets te melden of wat dan ook)
Na wat geknutsel krijg ik alleen windows XP 32bit normaal aan de gang zonder traag te worden of andere mankementen te hebben.
Beste orginele drivers verkrijgbaar zijn dan ook voor XP en Vista.

Systeem is te zwak voor windows 7 of hoger en overweeg op dit mement de CPU en RAM te upgraden.
Was van plan er zometeen nog even wat research naar te doen en te kijken of dat gaat lukken voor een 20-30eurie max.

Deze vraag was eigenlijk ook meer uit nieuwschierigheid gesteld dan uit nood!
Vroeg me zelfs af of het berhaupt wel een slim idee is om XP of Vista te gebruiken ivm safety-issues.

Volgens mij zou dan zelfs een overstap naar iets als Kubuntu nog veiliger zijn.

Wat denk jij?

--- Update ---

PS:

Dit is de laptop waar ik het over heb.

ACER aspire 5315

Intel Celeron M 530 1.73 GHz, FSB 533 MHz, L2 1 MB
Chipset: Intel GL960 Express
Front Side Bus: 533 MHz FSB
Installed memory: Up to 1GB
Maximum supported memory: 2GB
Memory type: Dual-channel SODIMM DDR2-533
Video card: Intel Graphics Media Accelerator X3100

Supported:

Operating System(s): Windows Vista Home Basic
Windows Vista Home Premium
Windows Vista Starter
Windows XP Home with SP2
Windows XP Professional with SP2
 
Ik gebruik naast Bitdefender en Mbam ook nog spywareblaster. Is toch weer een extra beveiling.
https://www.brightfort.com/spywareblaster.html
Maar gezien dat jij geen updates meer krijgt, wordt het wel lastig om het 100% veilig te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
GM aarie25,

Nog nooit van spywareblaster gehoord. Ga zo even proberen.

Mag ik weten wat voor systeem je dat op draaid?
 
Ik zelf op Windows 10, maar voorheen op Windows 7. Moet wel de handmatige update versie nemen, die is gratis, de automatsch update versie kost een tientje per jaar.
Je hoeft verder niets te doen dan 1 keer in de maand of zo te kijken of er nieuwe updates zijn,
zijn er dan nieuwe updates, dan updaten en dan te klikken op enable all protection.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je denken weballey?

Volgens de ACER website moet dat idd kunnen maar persoonlijk heb ik er weinig vertrouwen in.
Gelukkig heb ik nog een lege partitie over op de hardeschijf.
Even snel proberen kan geen kwaad denk ik.

Vraag me alleen af of een dualboot van twee verschillende windows versies berhaupt kan.
Heb dat nog nooit geprobeerd.

Zou dat lukken zonder dat ik de xp partitie beschadig?
 
Maak voor de zekerheid een image backup van je huidige installatie.
Windows 7 en xp zouden voorzover mij bekend zonder problemen in dual boot moeten kunnen draaien.
 
Ik zou het project met Windows 7 geheel vergeten.
Dat wordt strooplangzaam.

Een veel betere optie is terug te keren naar Linux en dan specifiek naar Linux Mint 17.3 "Rosa" - Cinnamon (32-bit).
Die zal goed draaien - heeft een menu waarin je vrijwel meteen je weg vindt, is met alle nodig software en media codecs uitgevoerd en wordt nog tot april 2019 ondersteund (gebaseerd op de Ubuntu LTS versie 1604).

Download: https://www.linuxmint.com/edition.php?id=203


4c95a4ae34977114267f72f78c011e4f.jpg
 
Daar had ik al een hard hoofd in Abraham54. Fijn dat je het met me eens bent.

Ik heb vanmiddag een geschikt doel bedacht voor de ACER (eigenlijk een afdankertje) dat mooi aansluit op een andere hobby van mij.
Bij dit experimentele project heb ik alleen wel een aantal specifieke stukken software zoals Audicaty(of iets soortgekijks) nodig die ik waarschijnlijk in de grote software-repository van Mint wel ga vinden.

Wat ik nog wel even met jullie wil delen:

Ik vond vanmiddag toevallig een verrekt handig programmatje "NDISwrapper" dat wel eens DE oplossing zou kunnen zijn voor eventuele driver problematiek.

https://sourceforge.net/projects/ndiswrapper/

Dit progje is bedoeld om windows-drivers bruikbaar (nativly te laten draaien) te maken voor Linux-OS.
Dit ondersteundt naast wireless-pci-e of usb kaartjes vaak ook andere hardware.
Succes is helaas niet gegarandeerd maar is zeker het proberen waard.

Ben benieuwd.
 
Niet nodig in Mint.
De kernel zelf zal alle hardware van die laptop ondersteune
Heb verleden jaar de zelfde Mint versie in een oudere HP zakelijke laptop met 768 MB genstalleerd en alles werkte - ook draadloos.
En niet onbelangrijk - redelijk snel zelfs.
 
Dat is fijn om te weten.

Ik moet nog even wat dingetjes online afronden en dan zetten we de handel direct in motion ;)

Krijg trouwens steeds meer het idee dat ik ,onbedoeld ,regelrecht op een complete migratie van windows naar linux af ga.
Hoe meer ik online leer, hoe meer ik de mogelijkheden van alternatieve besturingssytemen zoals linux begin te zien.

Ben eigenlijk best enthousiast :)

Zou U persoonlijk een complete overstap voor computer-Hobby en Werk omgeving naar opensource kunnen aanmoedigen?
 
@ Abraham54

Bedankt voor de link.. Je zet mij direct op het goede spoor!! Daar ga ik zeker wat aan hebben. Merkte wel dat idd een aantal zaken die op de site besproken worden (waarschijnlijk) verouderd zijn. Zo heeft Debian speciale driver pakketten speciafiek voor AMD Radeon GPU..
Ik denk wel dat als ik het maximale uit mijn linux-dozen wil halen dat ik er gerust een heuze studie van kan maken. En dan heb ik het niet alleen over het leren werken met de command-line..haha
Gelukkig zijn er zat gratis e-boeken te kriigen over het werken met en het eventuele aanpassen of hacken van Linux (apperaten) opzich en alles wat er zo een beetje bij komt kijken..

De Mint installatie draait trouwens als een zonnetje. Heb er een dual-boot van gemaakt. Een kleine partitie voor XP en de rest voor Mint. Probleem opgelost!

Ik merk dat je zelf ook erg te spreken bent over Linux. Ik denk toch dat ik ook langzaam aan maar ,de hier boven genoemde, kant op ga werken wat systeem betreft.
Bevalt het niet (wat ik betwijfel) dan kan ik zonder problemen weer (tijdelijk) overstappen.

Jij verteld dat je in je werk veel met linux te maken hebt. Ben je systeembeheerder ergens? Of zie ik dat verkeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan