• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kennismaken met Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

artstudiog

pc-aholic
Lid geworden
10 jul 2012
Berichten
2.967
Waarderingsscore
258
Ik heb even wat tijd vrij en wil (eindelijk) eens kennis maken met Linux.
Bedoeling is om in mijn testpc een blanco SSD (heb ik nog liggen) te steken, enkel voor Linux. Vandaar al mijn eerste vraag, kan je nadien die SSD via een extern station mekkelijk terug omzetten naar een bruikbare windows-partitie?
Dan: hoe begin ik hieraan, ik zou van een USB-stick willen installeren. Welke versie kan ik best downloaded en kan ik vanuit mijn windows-omgeving zo'n USB-opstart aanmaken voor Linux?
Veel vragen, ik weet het, maar ik hoor zoveel goeds over Linux dat ik zelf toch ook maar eens wil gaan testen.
Dank alleszins voor de snelle hulp en ben benieuwd naar het vervolg/resultaat.
Oeps nog vergeten, is een 64bit-systeem waarop Linux komt (Intel i3 - 8Gb Ram - AMD Radeon aparte video - SSD 256Gb)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Linuxdistributies
Meeste distro's die worden gebruikt zijn een derivaat van Debian, die is erg uitgebreid voor vele doeleinden.

Je kunt ook LIVE distro's op een stick gebruiken.

En de ext partitie met de swap zijn gewoon te verwijderen als je er vanaf wilt en de mbr/gpt ook weer te herstellen, er wordt met grub gewerkt als bootloader.
Indien je een uefi systeem gebruikt dan is het met een gpt schijf.
Anders op csm/legacy zetten met de secure boot uit, zal makkelijker installeren zijn.
 
Bedankt mannen, ik ga gelijk aan de slag. Met dit druilerig winter/herfstweertje toch niks beter te doen als "pensionado". Wordt een leuk experimentje en ik hou jullie op de hoogte.

--- Update ---

Moet de HDD (ik ga eerst testen met een klassieke HD ipv een SSD) op een bepaalde manier geformateerd worden alvorens te beginnen met installatie?
 
Zonder partities kan maar kun je ook tijdens de installatie doen of indien een LIVE gebruikt vanuit daar doen.
Je hebt ruimte voor de root nodig in een ext. bestandssysteem en eventueel andere mount points en een ruimte voor de swap.
 
Is ondertussen bezig met installeren, hoe zit het met antivirus? Zit daar eentje ingebakken of moet ik dat ook nog downloaden?
 
Antivirus heb je niet nodig in Linux - welke distributie ben jij nu aan het installeren?
 
Momenteel is de installatie volledig gedaan en ben ik de updates aan 't installeren. Het gaat over de versie die jij me aanraadde Linux Mint 18.1 Serena Cinnamon Edition, tenminste als het dat is wat je bedoeld met distributie. Had ook nog deze hulppagina gevonden: https://sites.google.com/site/computertip/mint-cinnamon-directdoen

Ziet er in ieder geval al heel fraai uit en is supersnel op een toch klassieke HDD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagt altijd wel een wachtwoord = momenteel irritant, kan dit uitgeschakeld worden?
 
Dat had je al tijdens de pre-installatie kunnen doen.

Ga naar het Mint Configuratiescherm en je zal het vinden.
 
Dat had je al tijdens de pre-installatie kunnen doen.

Ga naar het Mint Configuratiescherm en je zal het vinden.

Lukt mij alsnog niet, kan het wel wijzigen maar niet uitschakelen. Ook blanco laten wordt niet aangenomen.
Niet zo belangrijk.
Moet zeggen: Linux is zeer aangenaam in gebruik, beheer + ik herken ook veel dingen vanuit Windows. Het gebruik van de terminal vergt wel enige hulp van buitenaf, maar het lukt wel om sommige dingen te personaliseren. Zal straks ook eens de test doen met een SSD, zo kan ik het verschil zien met nu op HDD. Op mijn werk-pc zal het 'm niet worden wegens te veel aangekochte programma's maar op de testpc blijft ie voorlopig staan.
Besluit: ik ben aangenaam verrast door deze Linux!!
 
Ik zal zo even overschakelen naar Mint om je op weg te helpen.
 
Zo ik zit nu in Mint.

Ga wederom naar Systeeminstellingen en scrol naar beneden - links onder staat Aanmeldvenster.
Klik daarop en log in met jouw wachtwoord.

Klik nu in het nieuwe venster op Automatisch aanmelden en verander de instellingen daarnaar.
 
Heel raar, maar krijg Linux niet meer genstalleerd, noch op SSD nog op HDD (had de vorige installatie volledig verwijderd).
Ik krijg een error, iets met "...stolen region"
Zal het voorlopig maar even zo laten, heb teveel zitten prutsen, denk ik.
 
Das vreemd.
Wel dient er een live internetverbinding aanwezig te zijn.
Linux mint dien je eerst Live op te starten - heb je WLAN - maak dan eerst de WLAn verbinding in orde.

Daarna dubbelklikken op Install Mint.

Ken je overigens GParted?
 
Dan ga ik zo nog eens een poging wagen en neen, ik ken gparted niet. Ik veronderstel dat het iets te maken heeft met dualboot?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan