• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HIPM+DIPM voor SSD schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remmy

Tick Tock, Cheater
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
9.291
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Ik ben sinds enkele weken de gelukkige bezitter van een Samsung EVO 850 mSata SSD schijf.
Deze werkt razendsnel en ik ben er ontzettend blij mee.

Echter, aangezien ik een totaal leek ben als het aankomt op SSD's, weet ik niet precies wat ik moet met het volgende:
https://www.sevenforums.com/tutorials/177819-ahci-link-power-management-enable-hipm-dipm.html

Ik kwam dit tegen tijdens een internetsessie en heb het vervolgens toegepast.
Op zich merk ik geen verschil, anders dan dat mijn schijf waarschijnlijk (dit heb ik niet getest) energiezuiniger draait als mijn notebook aanstaat maar niet gebruikt wordt (idle).

Nu hoorde ik vandaag weer iemand die beweerde dat het beter is om deze HIPM+DIPM functie uit te zetten omdat deze de SSD tijdens idle-momenten in een soort sluimerstand zet, en dit zou slecht zijn voor de schijf.

Ik weet nu niet precies waar ik goed aan doe, vandaar dat ik hier om advies wil vragen.
Zou iemand mij kunnen vertellen welke instelling ik het beste kan gebruiken als ik:

1. De beste prestaties uit mijn SSD wil halen.
2. De levensduur van mijn SSD niet aanzienlijk wil aantasten.

Mijn notebook staat altijd aan de netstroom, wellicht helpt dit nog bij het geven van advies.


Bij voorbaat dank!!


Met vriendelijke groet,
Remmy :)
 
Ik heb niet eerder hiervan gehoord maar heb de reg toegepast en na heropstarten voor mijn Crucial HIPM&DIPM geactiveerd.
 
EXAMPLE: "AHCI Link Power Management - Adaptive" Added
NOTE: This will let you set the period of AHCI link idle time before the link is put into a slumber state when you have HIPM or HIPM+DIPM set above.

Heeft dit geen invloed op de prestaties en levensduur van de SSD?
Ik hoor namelijk hele verschillende meningen omtrent het in sluimerstand zetten van een SSD, of een lagere energieconsumptiemodus in dit geval.
 
Slaapstand dien je uit te schakelen.
Want negatief voor de levensduur van de SSD vanwege vele schrijfbewerkingen.
 
Ik heb in mijn notebook zowel slaapstand als sluimerstand uitgeschakeld.

Kan het dan verder geen kwaad om HIPM + DIPM aan te hebben staan?
 
Nee hoor - ik merk niks geen verschil zij het dat mijn notebook er iets sneller op geworden is.
 
Top, bedankt!

Dan laat ik 'm met een gerust hart op deze instelling staan! :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan