• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Versleutelde foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

autron

Gevestigd lid
Lid geworden
3 aug 2016
Berichten
378
Waarderingsscore
2
Met het overzetten van foto bestanden zijn er twee mappen, waarvan ik foto's niet meer kan zien. Deze zijn versleuteld, er staat een slotje op.
Dit was eerst niet in windows 7. Dit is waarschijnlijk vorige week gebeurd, toen alles is overgezet naar Windows 10. In de d schijf is de map zelfs compleet leeg waar de bestanden zijn neergezet en in de de k schijf zit er een slotje op.
De foto mappen heb ik ook op een usb stick gezet en ook daar is het versleuteld, was eerst ook niet. Overigens om het nog gekker te maken, dit geld voor slechts twee mappen, de overige kan ik wel gewoon alle foto's zien. RARA hoe kan dit?
 
Heb je in een van beide computers mogelijk een melding gehad dat er iets gedaan is in jouw Windows en dat tegen betaling dit weer ongedaan gemaakt kan worden?

En wat betreft jouw oudere computer - zijn daar de bestanden wel of niet versleuteld?
 
Ik heb zelf niks gedaan, dat is door iemand anders allemaal erop gezet.
Ik weet dat er wel foto bestanden waren die groene letters hadden, maar die kon ik toen wel blijkbaar ontsleutelen en heb ik een andere bestandsnaam gegeven en in een andere map gezet. In de originele map kon ik ze toen altijd gewoon zien. Maar nu is er toch iets vreemd gebeurt met het kopiren, want er zijn twee mappen versleuteld.
Het heeft niks met betalen te maken. Je bedoelt toch niet dat Politievirus? Daar trap ik niet in.
 
Nee, ik bedoel niet het Politievirus - da is inmiddels antiek.
Ik doel op moderne ransomware, die alles wat opgeslagen bestanden betreft versleuteld en tegen betaling van 1 bitcoin weer ontsleuteld.
 
Nee, is mij niet bekent en bovendien zijn het maar twee mappen en is er naar de K schijf helemaal niet gekopieerd.
Die had ik losgekoppeld toen ik de pc wegbracht. Toch zijn er twee mappen versleuteld op de k schijf.
Dit zijn volgens mij wel mappen die ooit versleuteld waren en nu dus weer.
Moet ik weer ergens wat vinkjes aanvinken?
 
Dan zal in de originele mappen de versleuteling ongedaan moeten maken - vermits je het wachtwoord nog weet.
Anders heb je het probleem dat je die mappen niet meer kan gebruiken.
 
Een wachtwoord heb ik nooit gehad, iemand stuurde een link, de bestandsnamen waren groen, weet ik nog. Toen kon ik ze wel zien, gelukkig heb ik 90% toch opgeslagen in een andere map, letters werden toen ook zwart.
 
Dan hebben die foto's van derden waarschijnlijk in de foto zelf ingesloten instructies!
Mogelijk ook waarom jij zulke rare problemen in jouw Windows hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan