• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

SSD in Lenovo laptop installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.197
Waarderingsscore
50
op deze laptop met W7van een kennis probeer ik een SSD schijf te installeren. Dat heb ik al vaker met succes gedaan met MTPW. Als ik dan de schijf aansluit en opstart zie ik alleen een letter j- (met streepje), wat ik ook doe. Via opstart met Enter kom ik in een eenvoudige Bios-menu met "Esc to resume normal starting""F1 to enter the Bios Setup Utility"en "F12 to choose a temprary startup device".
In die Bios zie ik wel de nieuwe Crucial schijf (CT), maar ook dan komt die letter j als resultaat. Voor wat meer gegevens heb ik hier nog een speccy:
http://speccy.piriform.com/results/HEB2OxvKsy3GMldSrH5VubD
Ik krijg de indruk dat de laptop wat oud is voor en SSD-schijf, of kan ik nog meer doen?
Ook bij een nieuwe actie met MTPW het zelfde resultaat.
 
Heb je op die schijf wel een partitie aangemaakt?
 
Voordien al van een schijfletter voorzien, en als ik (ingeplugd in eigen pc) schijfbeheer open zie ik daar: "door systeem gereserveerd G 225 MB" en: "N in orde (primaire partitie) 223 GB.
De SSD zelf is dus 240 GB. De HD in de laptop ik men 360 GB, maar ook in andere pc's heb ik kleinere SSD gezet, omdat ik daar vrijwel niets opsla.
 
Wil je de inhoud van de schijven klonen? Dan is het misschien een vreemde optie maar het proberen waard. Als je de mogelijkheid hebt om de SSD extern aan te sluiten en dan te klonen om dat eens te proberen.
 
ben nu bezig met Macrium een kloon te maken. Kost weer ren, en het blijft spannend.
 
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!
 
ik mag toch veronderstellen dat je van de SSD n niet toegewezen ruimte had gemaakt vooralleer je met Macrium begonnen zijt ...
m.a.w. de eerdere zelf aangemaakte partities mochten er niet aanwezig zijn ..
 
Macrium zal nog wel een uurtje duren, en anders zal ik de schijf formatteren en - als ik energie heb - opnieuw beginnen. Vorige keren had ik met kopie maken geen probleem, want MTPW neemt precies de indeling van de oude schijf over. Hoe Macrium dat doet is afwachten.
 
Macrium zal nog wel een uurtje duren, en anders zal ik de schijf formatteren en - als ik energie heb - opnieuw beginnen.
hier ben je wederom verkeerd .. je dient de SSD niet te formateren (this door het formateren dat er een indeling komt )
de SSD moet dus een niet toegewezen ruimte worden zoals je deze krijgt bij aankoop .
 
je zal - ook nu -wederom gelijk hebben. Nogmaals: ik wacht eerst even af wat macrium gebakken heeft. Staat op 77%.

--- Update ---

half uur later ( 13.35 u) Het is gelukt met die kloon. Start op in minder dan 30 " i.p.v. 2,5 minuut. (Firefox had ik ook al sneller gemaakt via about:config .
Als ik in schijfbeheer kijk zie ik (C is de enige schijf): 15 GB door systeem gereserveerd / 19 GB niet toegewezen en 181 GB NTFS in orde.
Eigenaar gebruikt deze laptop uitsluitend (!) om films van internet op TV-toestel te kunnen bekijken, dus het lijkt mij dat ik aan die indeling van C niet veel hoef te veranderen. Iedereen alweer hartelijk dank. Leve Macrium.
 
Fijn dat het gelukt is en je een goed werkende oplossing hebt gevonden. Wat verder nog nodig is zal je moeten bepalen aan de hand van de wensen der gebruiker zou ik zeggen.
 
ook al gebruikt de eigenaar deze maar enkel om films op te halen en om deze dan vervolgens langs de tv te bekijken dan nog is 15GB voor de C te weinig en gaat hij in de loop van tijd problemen ondervinden .. de C zou ik dan minstens 34GB maken door de C te vergroten met de 19 GB niet toegewezenruimte .
 
ook al gebruikt de eigenaar deze maar enkel om films op te halen en om deze dan vervolgens langs de tv te bekijken dan nog is 15GB voor de C te weinig en gaat hij in de loop van tijd problemen ondervinden .. de C zou ik dan minstens 34GB maken door de C te vergroten met de 19 GB niet toegewezenruimte .

Zie post #10 C = 181Gb ruim genoeg
 
Zie post #10 C = 181Gb ruim genoeg

zoals het hier"" Als ik in schijfbeheer kijk zie ik (C is de enige schijf): 15 GB door systeem gereserveerd / 19 GB niet toegewezen en 181 GB NTFS in orde"" staat neergeschreven kan ik er niet van uit gaan dat de C 181GB groot is ..*word er dan bedoeld dat de partitie voor de C 15GB groot is (dit kan toch niet en is zonde van de verloren GB's )



dat Najsnarf maar eens een afbeelding plaatst van schijfbeheer want er is volgens mij iets niet juist met deze indeling ...
indien er dus daadwerkelijk 15GB gereseveerd werd door het systeem !
en indien er 19GB niet toegewezen ruimte zou staan voor de C tenslotte vermelde hij de 181GB als laatste !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de laptop is al weer terug bij vriend, en er zit geen handig printscreenprogje op. Ik zal zien wat ik t.z.t. als ik hem weer zie regelen kan. Hij slaat die films niet op, maar bekijkt ze alleen maar. Ieder zijn meug. Mooi hoe zo'n simpele vraag van alles losweekt bij de deskundigen!
 
Mooi hoe zo'n simpele vraag van alles losweekt bij de deskundigen!

zou dit niet eerder aan u liggen met hetgene jij neerschrijft ...
zo zou de door het systeem gereserveerde partitie nooit groter dan 450mb kunnen zijn en jij schrijft dus dat deze bij u na het klonen 15GB groot is !
 
Zou ook een recovery partitie kunnen zijn, maar het blijft gissen.
 
ik krijg van hem de volgende mededeling:
(ik had er nog ietsa aan veranderd voor laptop opgehaald werd)
E: door systeem gereserveerd 7,9
Unallocated 27,5 GB
en
C:(NTFS) 188,2 GB (used 19%)
t.z.t. kan ik als ik bij hem ben nog wat in schuiven met MTPW?
en och, zolang de laptop maar werkt waar hij voor bedoeld is. Hij wild indertijd een nieuwe kopen, en ik raadde hem een 2e hands aan. vandaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het maakt niets uit dat het een 2e hands is .. feit is dat de door het systeem gereserveerde partitie nooit groter zou zijn dan 450mb en deze mag zeker geen letter toegewezen krijgen ... jij beweerd nu nog het een en ander aangepast te hebben voor je deze terug gaf ...en nog is de gereserveerde systeem partitie bij u 7,9GB
*waarom dat jij tevens ook nog 27,5GB niet toegewezenruimte behoud na de C begrijp ik niet deze ruimte had je tevens aan de C kunnen toevoegen .
***daar jij nu de letter E heb gegeven aan deze door het systeem gereserveerde ruimte bestaat het gevaar dat men ook hier data gaat wegschrijven en men deze partitie op een keer gaat formateren met het gevolg dat het opstartbeheer (wat een verborgen bestand is) verwijderd word .
 
Letter E kan je in windows gewoon weghalen via Schijfbeheer, zo kan er geen vergissing mogelijk zijn en ziet ie in de verkenner enkel nog C:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan