• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Low budget GezinsPC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmmmaaahh

Vaak hier
Lid geworden
10 jan 2013
Berichten
710
Waarderingsscore
1
Goede middag allen!

Ik stel een nieuwe PC samen voor vrienden van me. Graag jullie ongezouten en zeer gewaardeerde mening :)

Mandje: https://azerty.nl/basket/?code=YTo3...2NDg7aToxO2k6MzcyNTg7aToxO2k6MTU4ODUwO2k6MTt9

  • Sharkoon VS4-W - Midtowermodel 31,13
  • Intel Core i3 7300 - 4 GHz 164,90
  • ASRock H110M-HDS - Moederbord 57,08
  • Kingston HyperX FURY - Solid state drive 99,99
  • Corsair VS Series VS350 - Voeding ( intern ) 43,90
  • Logitech Z213 - Luidsprekersysteem 29,95
  • Crucial Ballistix Sport LT - DDR4 73,99
  • Totaal: 500,94 (mooi gemikt, niet? :p)

Behalve een systeem om vlot te kunnen surfen en te Office'en zijn er geen speciale eisen. Snelheid en kwaliteit primeert. Budget is 500.
Met bovenstaande SSD heb ik geen ervaring (werk zelf al lang met Samsung), heb deze vooral prijsbewust gekozen, goede keuze?
Ik zou de harde schijf in de huidige PC hergebruiken, daarvoor is dus nog een vrije SATA nodig.

Alvast bedankt voor het advies!

edit: Software (OS) of andere externe hardware is niet nodig, dat is reeds voorzien. Enkel nieuwe luidsprekers, die zitten in het mandje en heb ik goede reviews over gelezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik zo de laatste tijd lees, is de hele i3 serie niet interessant meer. De pentium G4560 presteert praktisch gelijk aan je i3 7300 en kost een flink stuk minder.
https://azerty.nl/product/intel/2552143/pentium-g4560-processor-3-5-ghz\

De hyperx fury ssd is antiek en duur. Neem een vergelijkbare samsung 750 evo, of als je per se kington wilt, de UV400.
https://azerty.nl/product/samsung/925156/750-evo-mz-750250-solid-state-drive-gecodeerd
https://azerty.nl/product/kingston/935783/ssdnow-uv400-solid-state-drive-240-gb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, dat scheelt 90 en er zit een veel betere SSD in! Een kloksnelheid van 4GHz (i3) naar 3,5GHz (Pentium) lijk me toch behoorlijk veel, niet? Maar ja, het prijsverschil is nog veel meer.. Bedankt voor de tips!
 
Hij is wat trager, maar er gaat bijna tweederde van de prijs af. Voor de taken die je noemt, is ie volgens mij zonder meer ruim voldoende.

Voor de ssd kun je ook nog naar de crucial mx300 kijken, is voor een vergelijkbare prijs wat groter (275GB) en even goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor gamen zou ik zelf liever een 1050ti nemen, maar die is ook weer drie tientjes duurder.

Voeding zou voldoende zijn voor beide kaarten.
55W cpu, 75W video, moederbord/schijven/geheugen 50W, samen 180W. Met een beetje marge voor pieken, zou je dus aan 250W al genoeg hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor gamen zou ik zelf liever een 1050ti nemen, maar die is ook weer drie tientjes duurder.

Voeding zou voldoende zijn voor beide kaarten.
55W cpu, 75W video, moederbord/schijven/geheugen 50W, samen 180W. Met een beetje marge voor pieken, zou je dus aan 250W al genoeg hebben.
Hey weballey,
Bedankt alvast! Ik ga toch voor de goedkopere GTX 1050.
Huidig mandje.
MAAR
Ik had graag de "oude" harde schijf en de nieuwe (elk 1TB) in een RAID1 setup gestopt, het zal de eerste keer zijn dat ik dit doe (als het niet lukt, no big deal, dan zet ik wel backup software op). Ik lette er echter net op dat bij de nadelen van het huidig gekozen moederbord staat "Dit moederbord heeft geen RAID-ondersteuning.", dat zou dus geen slimme keuze zijn denk ik.

Er staat bij de andere mobo's niet vermeld als ze dat wel ondersteunen. Daarom heb ik gebeld naar azerty maar daar wisten ze niet meteen te antwoorden, ze gaan me waarschijnlijk morgen of maandag een alternatief bieden.
Zelfs op de officile website van pakweg de MSI H110 ECO staat nergens iets over RAID. Is het gewoon niet mogelijk in deze prijsklasse of kan het ook zonder hardware ondersteuning?
 
H110 is de budget chipset, dus raid is inderdaad niet aanwezig. Zit alleen in de wat duurdere chipsets.
http://www.tomshardware.com/news/intel-200-series-chipsets,33305.html

In de pricewatch is dit volgens mij de goedkoopste met raid:
https://tweakers.net/pricewatch/704205/gigabyte-ga-h270m-ds3h/specificaties/

Dus je zult of raid gedag moeten zeggen, of je budget verhogen.

EDIT:
Wellicht is dit ook nog een optie, maar wel met haken en ogen. Verouderd DDR3L geheugen bijvoorbeeld. Ook goed nagaan of de processor wel ondersteund wordt, al dan niet met nieuwe bios.
https://tweakers.net/pricewatch/463637/gigabyte-ga-h170m-hd3-ddr3.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, op azerty heb ik er ook een aantal gevonden waar het expliciet bij vermeld staat, allemaal een stuk duurder. Goedkoopste dat ik vind is de MSI H170M PRO-VDH voor 97,4. Had hier echt geen idee van, ik was in de veronderstelling dat dit gewoon een standaard onderdeel was van gelijk welk mobo. Zo leer ik nog iets bij. Voor 'haken en ogen' ga ik ook niet kiezen, dan heb ik liever DDR4.
Ik zou wel een soort 'fake' RAID kunnen opstellen met Windows Storage Spaces of iets dergelijk (denk ik) maar daarvoor ga ik wel eens het juiste deel van het forum bezoeken :)
Bedankt voor alle info!
 
Heb je echt raid nodig? Verder heb je nog het probleem, dat je een raid set waarschijnlijk niet zomaar kunt verhuizen naar een andere raid controller. Waardoor je dus de boel moet backupppen, dan een nieuwe raid set aanmaken, en dan de bestanden weer terug zetten.
 
Het is wel fijn om weten dat, wanneer de ene drive de geest geeft, de andere nog alle gegevens bezit. Maar nee, het is niet cht nodig.
 
Omdat dit topic al eerder bestond dan dat advies. Maar qua opzet ziet het er weinig anders uit.
 
Bedankt aan alle bijdragers, de computer presteert verbazend goed voor een relatief zachte prijs. Missie geslaag! Mini-review hier.

Heel toevallig heeft m'n schoonzus haar PC het nu begeven (of toch bijna) dus zou ik hetzelfde systeem opnieuw bestellen met enkele wijzigingen (op basis van de Tweakers suggesties). Ze hebben al een Samsung EVO740 120GB SSD en een 1TB WD Green HDD dus opslagmedia is niet nodig. Dit zou het dan worden:
img.scale.listerIpYlgq.1551021_g1-e9b00f13.jpeg

Ziet er goed uit?
 
Zou je niet liever een nieuw topic beginnen? Dit om verwarring te voorkomen.

Niks mis met deze opzet. Ik begrijp dat ze niet gaan gamen? Dan is onboard video voldoende. DVD zou ik alleen nemen als deze per se noodzakelijk is.
 
Zou je niet liever een nieuw topic beginnen? Dit om verwarring te voorkomen.

Niks mis met deze opzet. Ik begrijp dat ze niet gaan gamen? Dan is onboard video voldoende. DVD zou ik alleen nemen als deze per se noodzakelijk is.
Ik dacht dit net niet te doen om niet onnodig nieuwe topics te maken. Ik had alleen bevestiging nodig als de budget setup nog steeds geldt, bij deze heb je dat bevestigd, bedankt :)
Inderdaad, geen gaming. En ze staan er echt op dat er een DVD in gaat. Voor mij mag optische media helemaal verdwijnen! :frusty:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan