• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Oude pc ombouwen naar GamePC

Status
Niet open voor verdere reacties.

CanonNL3

Junior lid
Lid geworden
15 feb 2017
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Ik heb een PC die ik graag wat wil upgraden. Hij is te traag om de nieuwere spellen te doen, en daarom wil ik er wat nieuws in doen. Ik heb er geen verstand van, maar vind het wel leuk om wat uit te zoeken. Ik hoop dat jullie wat meer weten dan ik!
Dus hoe bouw ik dit om naar een game computer. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel zo goed mogelijk. Ik heb geen geld bedrag in mijn hoofd, omdat ik niet weet wat ik moet vervangen.
Dus de vraag is, moet ik het vervangen, of kan ik ook gewoon dingen bewaren die nog redelijk goed zijn? Alles in 1 keer wordt een beetje duur denk ik... (SSD kaart kan natuurlijk, maar is niet nodig, over zulke dingen twijfel ik bijvoorbeeld)


Voeding: Antec high current gamer 520watt
1. - Wat is je maximale Budget?
Heb ik niet echt. Liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel goed. 500 ofzo?
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren, games, mediacenter, muziekbewerking,...)
Nieuwe Games doen

- Welke software/games wil je gebruiken?
The Witcher 3

- Moeten we rekening houden met opties voor overklokken?
Nee. Gewoon vol op, zolang de boel maar niet in brand vliegt

- Heb je zelf al onderdelen in gedachte of bepaalde voorkeuren voor de betreffende upgrade?
Is dit wat? MSI Radeon RX 480 GAMING X 8G
Ik vraag mij af waarom die even duur is als veel kaarten die 6GB hebben. GTX 1060 bijvoorbeeld is even duur.
3. De Aankoop
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)shop of heb je liever dat wij de goedkoopste uitzoeken?
Ik heb geen voorkeur. Ik kijk na alle suggesties nog even met een goede kennis van mij, en dan bestellen we.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal nogal oud, het is dus een beetje goed geld naar kwaad geld gooien.

Het zwakste onderdeel is de videokaart, zou ik vervangen door minimaal een gtx1050ti. Vanaf een euro of 160. Kun je ook meenemen naar een nieuwe pc, mocht de pc alsnog te licht blijken.

Voeding zou wel voldoende moeten zijn, de 7850/70 is ook geen lichte kaart qua stroomverbruik.

Voor de rest is alles verouderd, dus niet te hergebruiken in een nieuwe pc. Mogelijk kun je nog tweedehands kijken naar een processor of 8GB DDR3 geheugen.
 
Dit zit er in mijn computer:

Besturingssysteem
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1

Processor
Intel Core i5 3350P @ 3.10GHz 25 C
Ivy Bridge 22nm Technologie

RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Moederbord
ASRock B75 Pro3-M (CPUSocket) 21 C

Grafisch
D2343 (1920x1080@60Hz)
2048MBATI AMD Radeon HD 7800 Series (ATI AIB) 37 C

Opslag
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00KUWA0 ATA Device (SATA) 23 C
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00BN5A0 ATA Device (SATA) 24 C
246MB USB FLASH DRIVE USB Device (USB)

Optische schijven
MagicISO Virtual DVD-ROM0000

Geluid
High Definition Audio-apparaat

--- Update ---

Het is inderdaad wat aan de oude kant ja.

Wat betreft de videokaart.
Wat is het verschil tussen een GTX1060 en MSI Radeon RX 480 GAMING X 8G

Die RX480 heeft 8GB geheugen
Die GTX 1060 heeft 6GB
Ze zijn wel even duur.

Dan zou je zeggen dat die GTX toch iets heeft wat die RX480 niet heeft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, wat is het verschil. De ene is amd, de andere nvidia. De gtx1060 is wat sneller en zuiniger, de rx480 heeft wat meer geheugen. Per game kunnen de prestaties ook nog verschillen per kaart. Maar je kunt je afvragen wat je aan dat extra geheugen hebt. De gtx1060 3GB is op dit moment voldoende voor alle games. Zeker met een processor als deze, waarmee je toch vast niet op de hoogste settings kunt spelen. Meer dan een fullhd scherm zal er vast ook niet aan hangen? Denk trouwens dat beide kaarten al overkill zijn bij dit systeem, vandaar ook mijn suggestie gtx1050ti.
 
Eventueel vervang ik alles. Zoals ik al aangaf heb ik er niet zo veel verstand van, maar als het nodig is koop ik ook een nieuwe processor.
Ik wil alleen niet wat kopen, wat over 1 jaar weer afgedaan is, dus lijkt me goed om nu even iets meer te spenderen zodat ik weer 5 jaar vooruit kan. (ik snap dat ik over 5 jaar dan niet alles op ultra kan spelen :) ).

Ik kwam deze link tegen: https://tweakers.net/reviews/4967/desktop-best-buy-guide-november-2016.html
Ik wil overwegen spullen van die 900,- PC te kopen.

De behuizing heb ik, en die moet prima zijn. Evenals de voeding, die zal ook wel goed zijn toch? Of is het nodig om die vervangen na een aantal jaar? (als hij het doet is het toch goed?)

Ik denk ook dat ik een SSD kaart ga kopen. Maar direct van 500GB, want die is maar iets duurder dan de 250GB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als dat bedrag geen probleem is, zou ik inderdaad niet meer aan upgraden van je oude bak beginnen.

Ik zou er zelf zoals gezegd wel een gtx1060 in zetten, maar een rx480 kan eventueel ook wel.
Ik zou nog wel een generatie nieuwer gaan, dus een i5 7400 op een BX250 moederbord. Zou qua prijs weinig uit moeten maken.
Vraag je ook even af of je aan die ssd alleen genoeg hebt. Anders is een 250GB ssd en een harddisk erbij mogelijk beter.
Voeding zou ik vervangen door een corsair vengeance (beter en nieuwer).
 
Ik wil dus of niet upgraden, of goed upgraden. En het liefst dus maar een aantal dingen, want in 1 klap alles wordt erg duur (maar wat moet dat moet). Als bijvoorbeeld de voeding alleen beter is en nieuwer, terwijl ik er niets van merk, dan liever niet.

Even elk ding bij langs:
Processor
Intel Core i5 3350P @ 3.10GHz 25 C
Ivy Bridge 22nm Technologie

Dit kan dus blijven volgens Lange pier. Als dat zo is scheelt weer.


RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Nog geen idee?

Moederbord
ASRock B75 Pro3-M (CPUSocket) 21 C

Nog geen idee?

Grafisch
D2343 (1920x1080@60Hz)
2048MBATI AMD Radeon HD 7800 Series (ATI AIB) 37 C

GTX 1060

Opslag
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00KUWA0 ATA Device (SATA) 23 C
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00BN5A0 ATA Device (SATA) 24 C
246MB USB FLASH DRIVE USB Device (USB)

Hier komt nog een SSD 500GB bij. 1 schijf (de D schijf op dit moment) gaat weg

Nu zie ik als ik GTX 1060 invoer bij google, allemaal verschillende kaarten en prijzen en namen.
Het zegt me niet zo heel veel. Gewoon voor de 6GB gaan?
Die is 50,- meer en heb ik een verdubbeling van aantal GB's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de huidige pc wilt houden:

- 8GB geheugen erbij (liefst zelfde merk en type)
- moederbord mooi laten zitten
- gtx 1060 3GB (goedkoopste met een fatsoenlijke koeler)
 
Ik heb maar 1 monitor en hoef niet een spel te doen op 4k. (volgens mij kan mijn monitor het wel aan).

Lijkt er op neer te komen dat ik met 2 nieuwe dingen een heel eind kom:
dus met een GTX 1060 6GB en een SSD 500GB schijf, kan ik probleemloos een nieuw spel op hogere settings doen?

Zit me vandaag me een beetje in te lezen wat wat is.


Dingen waar ik over twijfel:
Hoeveel zin heeft het om mijn RAM naar 16GB te brengen?
 
Er zijn enkele nieuwere games, die aan 8GB niet genoeg hebben. Mogelijk omdat het slechte consoleports zijn, maar dat verandert er weinig aan.

Je zegt dat je zo goedkoop mogelijk wilt, maar neemt toch een 6GB videokaart en een 500GB ssd?
 
Je zegt dat je zo goedkoop mogelijk wilt, maar neemt toch een 6GB videokaart en een 500GB ssd?
Ik wil niet dingen vervangen die nog redelijk goed zijn. Dus in die zin wil ik het zo goedkoop mogelijk.
Maar als het niet meer goed is, ga ik niet wat kopen wat maar 'ietsje' beter is. Dan koop ik gewoon een flink betere.

Als mijn RAM-geheugen nog voldoende is, dan is het goed. Dan ga ik niet wat nieuws kopen. Als het toch moet, ga ik wel een flinke spong maken. Anders zit ik over 2 jaar weer.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
RAM geheugen kun je ook later nog uitbreiden.
 
Meestal bemoei ik mij niet met hardware zaken. Dit keer ga ik toch even een bericht plaatsen.

Je wilt eigenlijk een veel betere pc. De onderdelen die je nu gebruikt zijn niet echt nieuw meer. Waarom begin je niet gewoon opnieuw door een compleet nieuwe pc te bouwen? Eventueel in je oude behuizing. Nu is het zoals Weballey al heeft aangegeven "goed geld naar kwaad geld gooien."

Ik zou echt zeggen koop een geheel nieuwe. Dan kan je direct weer jaren vooruit.
 
Meestal bemoei ik mij niet met hardware zaken. Dit keer ga ik toch even een bericht plaatsen.

Je wilt eigenlijk een veel betere pc. De onderdelen die je nu gebruikt zijn niet echt nieuw meer. Waarom begin je niet gewoon opnieuw door een compleet nieuwe pc te bouwen? Eventueel in je oude behuizing. Nu is het zoals Weballey al heeft aangegeven "goed geld naar kwaad geld gooien."

Ik zou echt zeggen koop een geheel nieuwe. Dan kan je direct weer jaren vooruit.

Hier volmondig hetzelfde advies !!!
 
En wat is het voordeel om een nieuwe cpu met mobo en geheugen te kopen wat niet echt veel sneller is wat er nu wordt gebruikt?

Graka en SSD zal wel een verbetering geven.
 
Hoe ouder de onderdelen hoe groter de kans op defecten zeker met het inbouwen van nieuwere onderdelen.
 
Werk al zo'n 30 jaar met computers en dat is echt nieuw voor mij, defecten door het inbouwen van nieuwe onderdelen.......hoe kom je erop.

Onderdelen werken of werken niet en de niet werkende kun je gewoon vervangen.

De TS geeft aan zo min mogelijk uit te willen geven en dan wordt er een nieuw systeem geadviseerd van pak 'm beet 1000,= terwijl je er qua snelheid geen ruk mee op schiet uitgezonderd de graka en SSD.
 
Ja, beetje verwarrend misschien om te lezen wat ik wil, mede omdat ik geen verstand van de spullen heb.
Toch ben ik mij afgelopen 2 dagen flink aan het inlezen, en snap een beetje wat voor spul ik heb.

Best oud spul :), in combinatie met een GTX1060.

Ik wist dus niets. Ook niet wat GHz van een processor zeiden. Nu wat beter.
Zoals aangegeven wil ik The Witcher 3 doen. Niet alleen omdat het spel mij leuk lijkt, maar dat spel is direct een mooie maatstaf. Als ik die kan draaien, kan ik meer spellen doen.

Ik heb dus een 3.1 GHz processor. Het minimale voor The Witcher is 3.3GHz lees ik. Dus ik moet vervangen.
Als ik ga vervangen, wil ik niet hebben dat ik volgend jaar weer een nieuwe moet hebben.

Als ik dan zie dat een i5 7700K 250,- is. en de 7600 215. Dan betaal ik liever 15% meer, zodat ik waarschijnlijk veel langer mee kan doen. Zo redeneer ik.

Dus van het 1 komt het ander. Ik moet ook nog een nieuw moederbord hebben... Daar ga ik mij nu in verdiep.


Financieel ben ik misschien onduidelijk: Ik woon nog thuis en heb niet erg veel vaste lasten. Probeer wat te sparen.
Maar goed, wil ook geen troep kopen, dus zo weeg ik het af. Het is bij mij alles of niets :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan