• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies gevraagd voor upgrade Asus E402MA-WX0031T SSD of HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanessa

Vaak hier
Lid geworden
22 jan 2010
Berichten
546
Waarderingsscore
1
Voor mijn moeder haar verjaardag wil ik graag een SSD schijf aanschaffen zodat ze wat meer ruimte heeft in haar laptop. Ik wil daar graag meteen ook Windows 10 op installeren. Deze staat nu op de eMMC van maar 32 GB. Ze doet eigenlijk helemaal niets met de laptop, behalve dan af en toe een beetje Youtuben. Ze is allergisch voor dat ding lol. Hij was dan ook vooral voor administratieve zaken bedoeld, aangezien een hele hoop alleen nog via internet geregeld kan worden. Nu kan Windows inmiddels niet meer updaten dus het word toch tijd voor wat meer ruimte. De usb met de Windows 10 installatiebestanden ligt al klaar. Nu heb ik vooral ervaring met het opnieuw installeren van Windows 7 op mijn eigen desktops dus dit is enigszins nieuw voor me. Vandaar dat ik nog met enkele vragen zit. Ten eerste, is het wel mogelijk om Windows 10 te installeren op de nieuwe harddisk terwijl dit al op de eMMC staat, wat je er niet even kan uithalen? Zoja, hoe moet ik na de installatie te werk gaan? De drivers etc. staan natuurlijk op de eMMC. Als ik de eMMC direct formatteer zijn de drivers natuurlijk weg. Kan de laptop dan het formatteren berhaupt nog afmaken als alle onderdelen niet meer naar behoren werken? Met andere woorden, moet ik na het installeren van Windows op de nieuwe harddisk direct ook de drivers daarop installeren en dan pas de eMMC formatteren?


Klopt het dat Windows 10 automatisch geactiveerd word, ook als deze nog op de eMMC genstalleerd staat? Van Asus zelf heb ik vernomen dat in deze specifieke laptop een 2.5 harde schijf (7mm) met een SATA 2 aansluiting moet. Dit kan een standaard HDD zijn maar mag ook een SSD zijn, zolang hij maar wel via de SATA 2 aangesloten kan worden. Een HDD kan ik nog wel vinden met een SATA 2 aansluiting maar een SSD met SATA 2 lijkt niet (meer) te bestaan. Nu las ik dat volgens sommigen een SATA 3 ook op SATA 2 kan aangesloten worden maar dit zou ik graag zeker weten aangezien Asus zelf het specifiek over een SATA 2 aansluiting had. Heeft het voor deze laptop, met deze specificaties en gezien het sporadische gebruik ervan berhaupt wel nut om een dure SSD aan te schaffen? Of heeft dit naast dat hij wat schok bestendiger is weinig voordelen? Een hele trage laptop is natuurlijk ook niks dus ik ben benieuwd wat jullie aanraden. Qua grootte zat ik, wanneer het een SSD betreft te denken tussen de 120 en 240 GB. De laptop via USB opstarten lukt prima, dit heb ik al getest. Is de volgende stap zo simpel als ik denk? Nieuwe harddisk erin doen, opstarten vanaf USB, windows 10 installeren en klaar of moet ik eerst nog iets in de BIOS aanpassen?

Laptop: Asus E402MA-WX0031T
Processor: Intel Celeron N2840
Geheugentype: DDR3 (SODIMM) 2GB
Videokaart: Intel HD Graphics
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 32GB emmc schijf is niet te vervangen, maar er kan wel een extra 2.5" schijf in. Als je veel opslagcapaciteit wilt, zou ik daar een gewone harddisk in zetten. 500GB kost vanaf ruim veertig, 1TB ruim 50 euro. Een 256GB ssd kost vanaf een euro of 90.

Vraag me trouwens af of je er wel geld in moet steken, het is een zeer lichte processor, die vergeleken bij desktop processors van tien jaar geleden, al traag is. Ik snap eigenlijk niet dat men dit soort apparaten durft te verkopen, zelfs nu nog.
 
Bedankt weballey :)
Als ik het goed begrijp heeft een SSD in combinatie met deze specs heel weinig nut? De opslagcapaciteit maakt niet veel uit want ik heb al wat usb's voor haar gekocht die na een jaar nog steeds leeg zijn... Evenals de laptop zelf, daar is helemaal niets op opgeslagen. Het zou dus puur om Windows gaan, de drivers en antivirus. Omdat Windows regelmatig met grote updates komt zat ik aan een schijf van minimaal 120 GB te denken, misschien ietwat overdreven maar 60 GB lijkt me dan net weer aan de krappe kant. Ik wil het gelijk goed doen zodat ze er ff mee vooruit kan en dat zal best lukken aangezien ze vertelde hem sinds december niet meer te hebben aangeraakt.

Op zich valt deze laptop me trouwens nog mee qua snelheid, heb wel erger meegemaakt lol. In mijn vorige bericht vroeg ik me af of een HDD hem heel traag zou maken, in vergelijking met een SSD. Met de traagheid valt het momenteel dus wel mee. De reden dat we deze hebben aangeschaft is vanwege haar budget. Een goedkope laptop die in ieder geval zijn werk doet. Ze is op computercursus geweest maar kan zelfs de muis nog steeds amper bewegen... Het interesseert me ook niet zegt ze dan doodleuk terwijl in 2019 de acceptgiro's worden afgeschaft en ook nu al een heleboel online geregeld moet worden. Zelfs dit goedkope geval was in mijn ogen al een grote waste of money, aangezien het ding stof staat te vangen en ik straks zeer waarschijnlijk elke maand erheen kan om haar zaken te gaan regelen. Wat mij betreft heeft het dus zeker nut om er een nieuwe schijf in te steken. Als wij straks met internetbankieren, DIGI D etc gaan werken vind ik het wel belangrijk dat hij in ieder geval up to date is. De anniversary update past er bijvoorbeeld al niet meer op.
 
Dat is het punt, ze zal hem wel moeten gaan gebruiken en anders moet ik de administratieve zaken voor haar gaan regelen. Alleen woon ik niet naast de deur dus voor urgente zaken zou een ander af en toe moeten bij springen. Dan is het handig dat ze een eigen laptop heeft. Haar vriendinnen bijvoorbeeld vinden een antivirus niet belangrijk, evenals updaten. Ik moet er niet aan denken dat ze op zo'n laptop priv gegevens verstuurd.

Bedankt voor de links, daar heb ik wat aan. De prijzen vallen me mee dus dat is geen probleem. Als hij niet wil booten vanaf de ssd heb ik inderdaad wel een probleem. Is er een manier om hier van te voren al achter te kunnen komen? Natuurlijk kan ik Asus zelf hier over mailen en misschien de webshop. Geen idee ook of je hem dan nog mag terugsturen, wanneer de verpakking al geopend is.

--- Update ---

Net even gechat met een webshop en volgens hen zou de Kingston SSDNow UV400 120GB moeten kunnen. Mochten er toch problemen zijn dan mocht ik hem retourneren, ook wanneer hij al uit de verpakking gehaald is. Nu dus even afwachten tot hij binnen is. Word vervolgd.
 
De ssd is vandaag afgeleverd. Ik heb hem simpelweg aangesloten en de laptop opgestart. Wanneer ik in de laptop in "deze pc" kijk zie ik enkel de eMMC schijf staan, zelfs na meerdere malen opnieuw opstarten. Vervolgens heb ik software van Kingston zelf genstalleerd, die de ssd wel gewoon vind. Hierna ben ik eens in het bios gaan kijken, ook daar staat de ssd er gewoon tussen. Ik heb deze bij Boot option 1 gezet en de usb met Windows 10 in de laptop gedaan. Vervolgens kreeg ik de volgende melding: "Kan de licentievoorwaarden voor Microsoft-software niet vinden. Zorg ervoor dat de installatiebronnen geldig zijn en start vervolgens de installatie opnieuw." Verder dan dat kom ik dus niet, ik kan de boel niet eens installeren. Natuurlijk heb ik naar de versie gekeken die genstalleerd is op de laptop. Dat is Windows 10 Home 64 bits en de taal is Nederlands. Deze versie heb ik op de usb gezet.

De licentie zelf zou automatisch geactiveerd moeten worden zodra er een internetverbinding is. Een code krijg je niet meer meegeleverd. De usb heb ik op mijn eigen pc gemaakt, gezien er een optie is de usb voor een andere computer te maken. Via de mediacreationtool van Windows zelf lukte het niet om de usb te maken. Ik heb wel 4 verschillende usb sticks erbij gepakt waarbij ik telkens weer dezelfde melding krijg; kan geen usb flashstation vinden. Vandaar dat ik de "moeilijke" weg heb gekozen en de usb op deze manier heb gemaakt: https://www.windows-helpdesk.nl/installeren-usb-stick/2/

Zou het kunnen dat ik de melding over de licentie krijg omdat die al geactiveerd is op de eMMC?
 
Kloon gewoon de emmc schijf naar de ssd, dan bootvolgorde aanpassen.
 
Klonen heb ik nog nooit eerder gedaan, wel over gelezen en ik kwam veel verhalen tegen waarbij het finaal de mist in was gegaan. Gezien dit niet mijn laptop is vind ik dat nogal een risico. Daarnaast vind de laptop de ssd wel in het bios maar dus niet in "deze pc".
 
dat je de SSD niet te zien krijgt in de verkenner is normaal aangezien deze SSD een niet toegewezenruimte is ..
ga je deze formateren dan zal deze te zien zijn in de verkenner maar dit Mag je zeker Niet doen !
*de SSD moet een niet toegewezenruimte blijven ..
klik maar eens rechts op start en kies schijfbeheer ... de SSD zal ook in schijfbeheer vermeld worden als een niet toegewezenruimte..
klonen doe je bijvoorbeeld met macrium reflect free
 
Klonen kan ook met de meeste partitioneer software, bijvoorbeeld aomei partition assistant. Gewoon even opletten dat je de goede kant uit kloont, maar dat zal met het verschil in grootte van de schijven geen probleem zijn. Je kunt voor de zekerheid ook even een image backup maken naar een externe schijf.
http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html
 
Een late reactie terug. Vanwege omstandigheden kon ik pas vandaag weer verder met de laptop. Het is toch gelukt een schone installatie via usb te doen. Dankzij Rufus werkte de usb ineens wel perfect. Windows is inmiddels druk aan het updaten. Daarna wil ik de laptop drivers installeren. Alleen vroeg ik me af, moet ik echt alles downloaden en installeren? Bijvoorbeeld bij EMI and Safety staan wel 6 opties, bij BIOS 3 en Utilities maar liefst 7. https://www.asus.com/Notebooks/E402MA/HelpDesk_Download/
 
Bios hoeft alleen als het noodzakelijk is, dus al het een bepaald hardwareprobleem oplost.

Emi en safety zijn zo te zien alleen documenten. Kun je downloaden en eens doorkijken, als je tijd teveel hebt.

Drivers hoef je in principe alleen te downloaden, als windows de boel niet herkent. Komt wel eens voor bij touchpad of andere specifieke notebook dingen. Verder kun je downloaden vaak beter bij de fabrikant van de chips doen, notebookfabrikanten lopen vrijwel altijd achter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan