• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nogmaals Image/backup van een Windows 7 laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Geachte heren computer experts!
Ik wil nogmaals dat eindeloze verhaal van een Windows Image/backup aankaarten.
Het is tot nu toe duidelijk dat een emage maken van een systeem partitie een eindeloze zaak is: het wegschrijven van een image is niet vooruit te branden! Het duurt op zijn minst een dag om een C: partitie van 100 GB weg te schrijven naar een image. Ik heb al antwoorden gehad dat dat lang duurt maar als tegenwerping heb ik gesteld dat, als ik de HD eruit haal, in een craddle stop en aansluit op een oude en trage WinXP laptop, de file in een 2-3 uur wordt weggeschreven. Ik vind dit te gek voor woorden!!
Maar zie: Win7 heeft ook de mogelijkheid om een backup te maken. Grote verbazing: binnen een paar uurtjes was de backup gemaakt. How about that!! Dus ik dacht, probleem opgelost, voortaan een backup maken.
Nu staat er in "Control Panel/Backup and Restore" een item: "Create a systen repair disk", want ik wilde ook de mogelijkheid hebben om een backup eventueel teriug te schrijven. Dus schone DVD erin en hup, gestart maar..... er was gelijk een foutmelding en die persisteerde! Ook via Internet geen oplossing kunnen vinden ondnaks diverse sites met hulp, dat niet werkte.
Uiteindelikjk heb ik een Disk Repair Disk ISO gedownload en de ISO op een DVD gebrand.
Ook nu weer teleurstelling, het duurt eindeloos voor dat de diskl is opgestart maar ik heb geen mogelijkheid kunnen ontdekken om de BACKUP terug te kunnen zetten.
Je kunt er van alles mee, maar ik wil alleen maar die backup terug zetten.
Hoe doe je dat??
perloc
 
Geen idee wat je allemaal hebt gefreubeld, want het is o zo simpel: idd. naar configuratiescherm gaan, backup, systeemkopie maken.
Aan het eind van het proces vraagt de tool of je een systeemdisk wil maken. Je stopt een DVD in de CD/DVD-player en antwoordt "Ja". Simpeler is het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
quandor09: Kijk eens meneer, ik ben allang door dat hele proces heen. Ik heb gemeld "nogmaals" dus daar is wel het een en ander, om niet te zeggen veel.... aan vooraf gegaan.
Ik wil best een reactie op wat ik heb geschreven maar ik wil eigenlijk alleen maar weten hoe je een backup terug kunt zetten. Dus die systeem disk maken is bij mij niet van een leie dakje gegaan.
Moet ik nu nogmaals een backup maken om die systeem disk te maken? Ik wed dat het ook voor de 2de keer niet lukt, maar ik zal het doen. Ik kom terug.....
Dank voor antwoord! perloc
 
Die systeemcd heb je in principe niet nodig als je over een Windows DVD beschikt, heb je die niet, dan ontkom je er idd. niet aan om die schijf (aan het eind van het backupproces) te maken. Met n van deze 2 schijven kun je de machine dan opstarten om de backup terug te kunnen zetten.
 
de systeemherstelschijf is altijd te maken m.a.w. het is niet nodig om eerst een backup aan te maken .
de systeemherstelschijf heeft dezelfde opties als de recovery cd die men zelf kan aanmaken.
d.w.z. er zijn 6 opties beschikbaar ... zie afbeelding .
58afed9abf65f-Ashampoo_Snap_2017.02.24_09h20m09s_001_.png


om dus een eerdere backup terug te plaatsen dien je de externe schijf waarop de backup zich bevind aangesloten te hebben ..
vervolgens start je op vanaf de systeemherstelschijf (of hoe je deze ook wilt noemen ) en je kiest dus de optie "Herstellen met Installatiekopie " vervolgens word er een zoektocht gestart naar de eerdere aangemaakte backup op je externe schijf .. en indien deze benaderd kan worden dan zal deze terug geplaatst worden ..
 
of (zonder systeemschijf) op deze wijze voor Win 7 :

Je kan de reparatieopties van Windows 7 ook bereiken door op F8 te drukken tijdens het opstarten van je computer (druk meerdere keren op F8 voordat het logo van windows verschijnt). Kies daarna Uw computer herstellen en bevestig met enter.
Nu krijgt u de wizard met een menu (Startup Repair, System Restore, System image recovery, ...). Kies System Image Recovery en daarna wordt op de aangesloten externe harde schijven naar je backup gezocht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt deze manier kun je ook in de Windows 10 gebruiken echter de optie F8 is dan enkel te gebruiken indien dus de Windows ook op te starten is (al dan niet via de veilige modus ) indien er iets scheelt in de opstartsektor van Windows dan is dus de F8 optie niet te gebruiken en in dat geval is dus het opstarten via een opstart cd ( systeemherstelschijf ) noodzakelijk .
 
Heb je al eens overwogen om als test een andere progje te gebruiken? Zelf gebruik ik probleemloos: Macrium Reflect free http://www.macrium.com/
Over mijn systeempartie van 50 GB doet hij een minuut of 15 - 20. De betaalde versies van zulke progs zijn volgens mij nog sneller.
Vergeet niet een herstelmedium te maken.
Als deze ook traag is weet je dat er iets met je OS aan de hand is en kun je mss gerichter zoeken.
 
@Veng, kijk eens naar berichtje 3 in dit topic : Klik

@perloc : als het mijn machine was dan deed ik het volgende : data veilig stellen op externe disk en vervolgens Windows 7 weer eens 'fris' installeren. Ik ben er (bijna) zeker van dat je daarna geen problemen meer zal ondervinden met de Windows Backup maken software.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
EMI (1): iK heb alles in het Engels. Ik snap niet dat het gros van de Nederlanders hun taal op de computer willen hebben. ALLES is in het Engels beschiknaar, Nederlands maar beperkt en zeker niet als je Internet opgaat. Dat moet ik even kwijt. Anderzijds voor mij wel min of meer noodzaak: mijn vrouw, noch mijn (jongste 17) zoon spreken Nederlands.
Ik zal nogmaals zoeken op die repair disk.

quandor09: Ik heb dus die systeem repair disk. Maar ik zoek een veel eenvoudiger oplossing. Macrium Reflect is een schitterende oplossing maar zoals geschreven: het duurt eeuwen voor een image is weggeschreven. (Typisch dat niemand meer reageert op de trage win7 wat betreft een image!)

Veng: zie hierboven. Prima programma MR, maar met Win7......

quandor09: n.a.v. dat berichtje 3: ik heb nogmaals een backup gemaakt. Op het eind dus een system repair disk maken. Ook aan een BU maken kleven een paar problemen:
1. je kunt niet zelf kiezen wat je wilt backuppen. De hokjes (bij mij) zijn grijs. De BU maken van in totaal (meer dan ik wilde, ook de waardeloze restore partitie werd meegenomen) 145GB deed dat imn 1h15m.
2. Een nieuwe BU schrijft over de vorige heen, tenzij je vantevoren er een andere naam aangeeft. Aan de vorige dan want 3:
3. Je kunt niet zelf kiezen welke naam je je BU wilt geven.

Quandior09: Ik heb overwogen om win7 opnieuw te installeren. n voordeel: ik raak een hele hoop HP rotzooi kwijt. Maar mijn zoon heeft deze laptop nodig voor zijn studie (Cambridge AS level) en ik vind een nieuwe installtie op dit moment te riskant. Ik zet alle data op de D: partitie, maar hij.....
Ik heb een goede BU gemaakt met Macrium Reflect. Als ik die wil terugzetten zal ik de HD eruit moeten nemen en aan mijn oude, maar onvolprezen WinXP moeten hangen.

Iedereen bedankt, maar wat mij betreft gaat de discussie door.
Perloc.

--- Update ---

EMI (1): iK heb alles in het Engels. Ik snap niet dat het gros van de Nederlanders hun taal op de computer willen hebben. ALLES is in het Engels beschiknaar, Nederlands maar beperkt en zeker niet als je Internet opgaat. Dat moet ik even kwijt. Anderzijds voor mij wel min of meer noodzaak: mijn vrouw, noch mijn (jongste 17) zoon spreken Nederlands.
Ik zal nogmaals zoeken op die repair disk.

quandor09: Ik heb dus die systeem repair disk. Maar ik zoek een veel eenvoudiger oplossing. Macrium Reflect is een schitterende oplossing maar zoals geschreven: het duurt eeuwen voor een image is weggeschreven. (Typisch dat niemand meer reageert op de trage win7 wat betreft een image!)

Veng: zie hierboven. Prima programma MR, maar met Win7......

quandor09: n.a.v. dat berichtje 3: ik heb nogmaals een backup gemaakt. Op het eind dus een system repair disk maken. Ook aan een BU maken kleven een paar problemen:
1. je kunt niet zelf kiezen wat je wilt backuppen. De hokjes (bij mij) zijn grijs. De BU maken van in totaal (meer dan ik wilde, ook de waardeloze restore partitie werd meegenomen) 145GB deed dat imn 1h15m.
2. Een nieuwe BU schrijft over de vorige heen, tenzij je vantevoren er een andere naam aangeeft. Aan de vorige dan want 3:
3. Je kunt niet zelf kiezen welke naam je je BU wilt geven.

Quandior09: Ik heb overwogen om win7 opnieuw te installeren. n voordeel: ik raak een hele hoop HP rotzooi kwijt. Maar mijn zoon heeft deze laptop nodig voor zijn studie (Cambridge AS level) en ik vind een nieuwe installtie op dit moment te riskant. Ik zet alle data op de D: partitie, maar hij.....
Ik heb een goede BU gemaakt met Macrium Reflect. Als ik die wil terugzetten zal ik de HD eruit moeten nemen en aan mijn oude, maar onvolprezen WinXP moeten hangen.

Iedereen bedankt, maar wat mij betreft gaat de discussie door.
Perloc.
 
Wat zegt Apparaatbeheer over de USB-connectors in dat Windows 7 notebook?
 
Abraham54: Niets bizonders. Device manager is zonder een enkel vraagteken of uitroepteken.

USB.png

Een van de USB poorten bezet door de Internet key (Mass storage device).
MVG perloc
 
Haal via HP de Chipsetdriver op voor jouw notebook en installeer die met adminrechten opnieuw.
 
Abraham54: Op de HP site kreeg ik de mededeling dat de huidige chipset recenter is dan degene die ik kon downloaden. Wel een beetje vreemd maar toch! Dus dat heb ik maar nagelaten.
perloc
 
Dus hier eindigt het?
perloc
 
Ik denk het wel want er zit iets duidelijk niet goed (meer) in jouw Windowsinstallatie.
Ik blijf bij mijn advies zoals in bericht 9 door mij gegeven.
Kost een paar uurtjes, maar dan is alles weer fris.

Toevallig op 1 maart weer systeemkopietjes gemaakt van mijn beide Windows machines en zoals al sinds het eind van de vorige eeuw,........ probleemloos verlopen.

Misschien kun je wat met de volgende informatie en die afzetten tegen jouw systeem:

- ik heb geen partitiemanagers in gebruik,
- ik heb geen software van SSD fabrikanten genstalleerd (waarmee je allerlei leuke, maar imho 'nutteloze' instellingen / versnellingen mee kunt instellen)

Het zou 'zomaar' kunnen dat een partitiemanager en / of ssd software 'ergens' het maken van een Windows systeemkopie frustreert. Vraag mij niet hoe of waarom, het is slechts een gedachtengang.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus hier eindigt het?
perloc

Weet je, jouw probleem is in mijn ogen uniek.
Niemand van ons heeft dezelfde ervaringen opgedaan die jij hebt.

Ik heb als proef via Windows een systeemkopie gemaakt en die laten plaatsen op een per USB2 aangesloten HD.
De HD draait welliswaar op 7200 t.p.m., het maken duurde echter 40 minuten.

Wat ik nu van jou wil weten is het volgende:

als je de externe HD hebt aangesloten en je start de systeemkopie maken, dan krijg je een eerste venster waarin het windows tool naar een backup mogelijkheid zoekt.
Als de HD is gevonden en geselekteerd, kan je naar het volgende venster.
Wat wordt daar bij jou aangeven door middel van de gezette vinkjes, waarvan een systeemkopie gemaakt gaat worden en hoeveel ruimte Windows daarvoor nodig heeft.

Graag al die gegevens in jouw volgende bericht posten.
 
Dag Abtaham54!
Oei..... dat is een beetje te kort door de bocht.
Laat ik voorop stellen: Dit systeem werkt perfect (Win7). Het enige is.....

als je de externe HD hebt aangesloten en je start de systeemkopie maken,
De vraag is: waarmee? en wat, een image of backup?
Ik heb Macrium Reflect voor de image (sterke voorkeur) of gewoon de Windows backup mogelijkheid.
MVG perloc
 
Wat geeft Macrium Reflect aan wat betreft de grootte van de te maken backups?
 
De C: partitie is 100GB. Aan data 87 GB
perloc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan