• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

SSD Aanschaf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikos92

Bekend gezicht
Lid geworden
19 jan 2016
Berichten
153
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik ben rond aan het kijken geweest om mijn PC wat sneller te maken, en wat ik eigenlijk mis op het moment is een SSD. Ik game veel en het was mijn plan om Windows en een paar games die ik veel speel hierop te installeren om laadtijden etc. te verminderen.
Ik had een Samsung 840EVO 250gb op het oog..

Echter, wat ideaal zou zijn voor mij zou zijn dat ik de SSD plaats, hier Windows 10 opzet en via de BIOS hem hierop laat booten en vervolgens van mijn HDD (SAMSUNG HD103UJ) Windows 10 te verwijderen en deze gewoon te blijven gebruiken voor overige dingen.

Hoe kan ik dit het beste doen? Of raden jullie aan om mijn PC dan maar volledig opnieuw te installeren? <Dit zou voor mij het minst ideaal zijn omdat dat zou betekenen dat ik al mn games opnieuw moet installeren, maar goed, als dat moet, dan is dat zo.

Nog n laatste vraag trouwens, krijg ik 'automatisch' de legitieme Windows 10 versie weer als ik Windows installeer en vervolgens inlog, of is dit niet gekoppeld?
 
Het beste is opnieuw installeren. Het makkelijkste is de harddisk te klonen naar de ssd. Kan met de meeste image backup, en partitioneer software. In aomei partition assistant zit een wizard voor een dergelijke migratie ingebakken.

Als je al je games op de ssd wilt installeren, zou ik wel een wat grotere nemen. Nieuwere games zijn vele tientallen gigabytes groot, en dan is 250GB al snel vol.

Het kan zijn dat je windows opnieuw moet activeren, mogelijk telefonisch, maar ik denk dat het gewoon meteen werkt.
 
Ik wilde een aantal games naar de SSD toe zetten, dit zal 100/150gb samen zijn, en de rest wilde ik gewoon op de HDD laten staan, ik heb gemerkt dat een aantal games die SSD best hard nodig hebben. De volledige HDD klonen zal moeilijk worden, ik heb nu geloof ik 750gb in gebruik op mijn HDD, wat inderdaad zou betekenen dat ik een grotere SSD zou moeten kopen.
Is er ook een manier om alleen Windows te klonen met een dergelijk programma?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat mijn keuze inderdaad op die schijf gaat vallen! Qua prijs net iets aantrekkelijker dan de 500gb Samsung versie en hij komt eigenlijk net zo goed uit de bus. Toch maar besloten om ipv 256gb voor het dubbele te gaan.
Ik denk dan ook dat ik er voor ga kiezen om al mijn games die ik niet op de SSD wil hebben te verwijderen, mijn huidige schijf te klonen naar de SSD en als deze werkt, gooi ik de gehele HDD leeg en gebruik ik hem vanaf dan voor de 'extra' games.

Bedankt voor de tips zo ver!
 
Ik heb inmiddels de Crucial MX300 besteld in de 525gb uitvoering, deze zou morgen geleverd moeten worden! Uiteraard weet ik al waar ik mijn avond morgen dan aan kan besteden, alleen zit ik nog steeds met wat twijfels.. Voor het gemak zou ik mijn HDD graag klonen naar de SSD. Echter heb ik nu toch al een groot gedeelte van mijn games moeten verwijderen en twijfel ik er aan om toch maar gewoon alles opnieuw te installeren. Buiten mijn games om staat er niet gigantisch veel op mijn pc en de 'belangrijke' bestanden staan inmiddels ook al op een externe schijf.

Ik lees ook allemaal verhalen over verkeerde alignments met het klonen, en dit repareren schijnt meer tijd te kosten dan het klonen zelf of een schone installatie.
Of is er iemand die me gerust kan stellen en me kan 'verzekeren' dat ik dat probleem niet ga krijgen?


Maar goed, nu wil ik, als ik er toch voor ga kiezen Windows opnieuw te installeren dit via een USB doen omdat mijn DVD drive niet meer aangesloten is.
Werkt dit een beetje? Ik weet nog van de vorige keer dat hij er toen geen zin in had.. en ik uiteindelijk de DVD drive gebruikt heb, dit gaat nu alleen niet meer.
Kan iemand me helpen hoe ik dit het makkelijkste kan gaan doen?
Ik wil dus Windows 10 opnieuw installeren en heb een USB stick van 32gb, lijkt me genoeg toch!?
 
Die stick is meer dan groot genoeg.

En als alles weer draait, dan is het tijd hier even te kijken: http://www.********.nl/threads/crucial-ssd.406/#post-3471
 
en ik zie die MX300 ook voor iets meer dan 100.-- bij koelblauw en bij bol.
Zelf heb ik een BX 200, en ik zag vandaag die webpage van Crucial: lijkt me nuttig daar een tut of zo aan te besteden door een deskundige!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb die MX300 (275Gb) ook gezien voor 99,99 euro en gelijk besteld. Heb met Crucial nog nooit (even hout afkloppen) problemen gehad, wel nog maar enkel gebruikt in oudere laptops, nog niet in desktops. Gaat morgen al gelijk in een oudere HP ter vervanging van de klassieke 500Gb HD. Gelijk een nieuwe propere installatie en weer een oudere (nu ja, 4 jaar jong) pc wat peper in z'n gat gestrooid.
 
Ik heb de 525gb bij Megekko besteld, samen met een bracket was ik net iets meer dan 150 euro kwijt, was de goedkoopste optie, en het fijne was dat ik hem bij hen in het weekend kon bestellen en hij op maandag geleverd zou worden.
Inmiddels net bericht gehad dat hij dan ook binnen is!
Als ik straks thuis ben van het werk daar maar eens voor gaan zitten.

De windows 10 installatie is gewoon nog via microsoft.com te krijgen en op de usb te zetten, toch?
 
Via het Media Creation Tool van Microsoft, als ik mij niet vergis.
 
Ik heb uiteindelijk toch maar voor het klonen gekozen, Windows staat nog niet heel lang geinstalleerd, dus ik heb al het onnodige verwijderd via het configuratiescherm en nadat ik nog 'maar' 100gb over had, ben ik aan het klonen begonnen. Verliep heel soepel en was dus ook zo gebeurd..
De SSD doet het inmiddels en ik merk dat mijn pc stukken sneller opstart en programma's start. Hele opluchting dus!

Helaas heb ik nu 1 probleem, ik heb mijn 'oude' HDD laten zitten want die wil ik graag als extra schijf gebruiken, ik zie hem alleen niet via 'Deze Computer' en k niet in Schijfbeheer.. Beetje vreemd. Ik heb zelfs al een nieuwe SATA kabel ertussen gezet omdat ik dacht dat het dat misschien was, heb ik namelijk ook al eens eerder gehad.. Zelfs met die nieuwe kabel doet ie 't niet meer.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
 
Pc al eens helemaal uit gehad?
Mogelijk iets losgestoten bij het plaatsen van de ssd?
Kun je de schijf in een andere pc proberen?
 
Wordt die HD ook niet gezien via Schijfstations in Apparaatbeheer?
 
Nee, daar wordt hij ook al niet gezien.. Ik heb hem meerdere malen uit gehad.
Ik ga hem nu nog maar eens uitzetten, alle kabels los en opnieuw aansluiten.

--- Update ---

Ik ben even in de BIOS gaan kijken en zag dat ik in het Advanced menu van mijn BIOS beide schijven gewoon zag staan, hij gaf ook netjes aan in welke poort. Heb ze beide even op 'Enabled' gezet, maar ik zie nog steeds geen schijf in Schijfbeheer of Deze Computer.

Ook in Apparaatbeheer zie ik alleen een Crucial schijf staan, de SSD dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt in het bios meestal een delay instellen voor het herkennen van schijven. Staat normaliter op nul, maar zoek die eens op en verhoog hem eens.

Heb je de schijf ook al eens op een andere sata poort aangesloten? Kabel gewisseld?
 
Kan het misschien te maken hebben met mijn SATA Mode Selection die op AHCI staat? Anders opties zijn Disabled, IDE en RAID. Ik heb wat gegoogled maar ontdekte wel dat HDD's AHCI zouden moeten herkennen, toch zie ik mensen die hem op RAID hebben staan bij het gebruik van een SSD en HDD samen
 
--- Update ---

Ik heb mijn eigen vragen ondertussen al beantwoord..
1 Laatste vraag, ik heb de HDD dus geformatteerd, zijn er nu nog stappen die ik moet doorlopen om de alles optimaal te krijgen? Zo ja, wat nog?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan