• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Domeinnaam kapen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Houthakker

Junior lid
Lid geworden
29 jan 2017
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van Webs Nederland (NOOIT van gehoord)

De persoon vertelde mij dat iemand een sterk op mijn domeinnaam lijkende domein had geprobeerd te registreren, met daarin ook mijn handelsnaam. Uiteraard zit ik daar niet op te wachten, alleen vraag ik me af hoe serieus ik dit telefoontje moet nemen?

De persoon vertelde dat Webs Nederland een bedrijf is dat nieuwe domeinregistraties checkt op sterk gelijkende reeds geregistreerde domeinnamen. Hij kon de aanvraag voor 16 euro p.j. tegenhouden en de betreffende domeinnaam op onze naam zetten.

Ik vertrouw het zaakje niet en heb gevraagd om mij morgen tussen 9 en 10 even terug te bellen omdat ik het nu zogenaamd eventjes te druk heb. (Dan heb ik even een dagje de tijd om uit te zoeken hoe het zit en kan ik die vent dat mooi om z'n oren counteren als hij probeert me een poot uit te draaien)

Dit is toch gewoon een poging om mij te laten denken: "shit, dat moet ik niet hebben, ik betaal die 16 euro wel en dan voorkom ik dat iemand een site opent met mijn handelsnaam erin" ?
Of klopt het wat die vent zegt?

Uiteraard ben ik direct even naar de site gegaan waar ik altijd mijn domeinnamen inkoop, en ik kon de door Webs Nederland genoemde domeinnaam nog gewoon registreren.

Het is toch ook niet zo dat wanneer iemand een domeinnaam aanschaft deze eerst op on-hold kan worden gezet? Ik ben gewend dat als ik een domeinnaam koop dat ik er 2 minuten later gewoon mee aan de slag kan.
 
Volgens SIDN is de betreffende domeinnaam momenteel vrij.
 
Controleer het telefoonnummer waarmee gebeld werd als het niet anoniem was natuurlijk. Google het bedrijf en bel ze op ter controle van deze actie.
 
Ze belden anoniem.

Net op Google dit gevonden: https://www.internedservices.nl/faq/fraude-met-domeinnamen/

Ik denk ondertussen wel zeker te weten dat het zaakje stinkt.
Zal morgen - als ze me bellen - eens proberen wat meer info te krijgen en er werk van maken.

--- Update ---

Is jouw domeinnaam dan ondertussen vrij gekomen omdat je geen verlenging ervan betaald hebt?

Nee mijn domeinnaam ligt nog voor jaren vast.
Het betreft een op mijn domeinnaam GELIJKENDE domeinnaam waarmee ze schermen mt mijn handelsnaam erin.

Dus, ik heb www.bedrijfsnaam.nl geregistreerd staan en Webs Nederland attendeert mij erop dat iemand www.bedrijfsnaam-branche.nl probeert te registreren.
 
Dat ga ik even (laten) doen.
 
Ik vraag me af hoe ze dat dan doen, dat controleren of iemand een domeinnaam probeert te registreren. Je registreert een domeinnaam, of je registreert hem niet. Een derde partij heeft daar geen zicht op, en kan ook geen invloed daarop uitoefenen. Best kans ook, dat als je erop ingaat, dat ze je meteen nog een stuk of twintig andere namen proberen aan te smeren.
 
Ik vraag me af hoe ze dat dan doen, dat controleren of iemand een domeinnaam probeert te registreren. Je registreert een domeinnaam, of je registreert hem niet. Een derde partij heeft daar geen zicht op, en kan ook geen invloed daarop uitoefenen. Best kans ook, dat als je erop ingaat, dat ze je meteen nog een stuk of twintig andere namen proberen aan te smeren.

Helemaal eens! Als je de bedrijven belt dan weten ze direct dat hun naam wordt misbruikt. Tevens kunnen ze daar dan tegen optreden.
 
Volgens SIDN is de betreffende domeinnaam momenteel vrij.


Nee mijn domeinnaam ligt nog voor jaren vast.
Het betreft een op mijn domeinnaam GELIJKENDE domeinnaam waarmee ze schermen mt mijn handelsnaam erin.

Dus, ik heb www.[I]bedrijfsnaam[/I].nl geregistreerd staan en Webs Nederland attendeert mij erop dat iemand www.bedrijfsnaam-branche.nl probeert te registreren.

Indien SIDN aangeeft wat jij hebt gepost kan ik zelfs, indien gewenst jouw bedrijfsdomein claimen - volkomen legaal.

Maar ik denk eerder dat er iets fout is gaan met de registrering indien je de domeinnaam niet alleen voor jaren hebt geclaimd maar ook betaald!
 
Indien SIDN aangeeft wat jij hebt gepost kan ik zelfs, indien gewenst jouw bedrijfsdomein claimen - volkomen legaal.

Maar ik denk eerder dat er iets fout is gaan met de registrering indien je de domeinnaam niet alleen voor jaren hebt geclaimd maar ook betaald!

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel.
Ik heb mijn domeinnaam al jaren in bezit n in gebruik, n het domein ligt ook nog voor een x-aantal jaren vast. Mijn domeinnaam valt dus niet te claimen, want ik heb deze al in bezit.

Waar ik het over heb is een GELIJKENDE domeinnaam, mt mijn handelsnaam daarin.

Dus, ik heb www.bedrijfsnaam.nl geregistreerd staan en Webs Nederland attendeert mij erop dat iemand www.bedrijfsnaam-branche.nl probeert te registreren.

--- Update ---

Dit is een bekende oplichting praktijk helaas. SIDN heeft hier ooit een verhaaltje over geschreven: https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/verkooptruc-met-domeinnamen-trap-er-niet-in

Bedankt voor je reactie. Ik heb de persoon deze ochtend weer gesproken en hem het alles nog eventjes laten uitleggen (want het gesprek werd opgenomen/ik wilde het complete verhaal wel eventjes op tape hebben) Daarna heb ik hem eventjes heel vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik dondersgoed door had dat 'ie ons probeert op te lichten en dat ik op zeker verdere actie zal ondernemen.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb de persoon deze ochtend weer gesproken en hem het alles nog eventjes laten uitleggen (want het gesprek werd opgenomen/ik wilde het complete verhaal wel eventjes op tape hebben) Daarna heb ik hem eventjes heel vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik dondersgoed door had dat 'ie ons probeert op te lichten en dat ik op zeker verdere actie zal ondernemen.

Dat heb je goed gedaan, je hoor zo vaak dat er mensen bellen dat jou naam wordt gekaapt, maar meestal gaat het alleen maar om het geld.
 
Ik moet wel zeggen, voor 16 euro p.j. valt me deze oplichting nog aardig mee... Dat is niet een hele gekke prijs voor een domeinnaam. Beetje aan de hoge kant, maar ook weer niet extreem.
 
Ik ben ook al eens op zo'n manier benaderd, maar niet op ingegaan. Op higherlevel staan meer van dit soort praktijken vermeld.
Zodra je bij de kvk staat ingeschreven werk je als een magneet voor dubieuze zaken. Zeg daarom ook nooit klakkeloos "ja" aan de telefoon. Gesprekken worden vaak opgenomen en zodanig gemonteerd dat je ja hebt gezegd op hun aanbod.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet wel zeggen, voor 16 euro p.j. valt me deze oplichting nog aardig mee... Dat is niet een hele gekke prijs voor een domeinnaam. Beetje aan de hoge kant, maar ook weer niet extreem.

Die 16 euro is wat ze je nu geven. Maar dan komt er later een brief of een E-mail met daarin de vraag of je nog even dit, en o ja, ook deze kosten kan betalen. Daar ben ik nagenoeg zeker van.
 
Volgens mij is het truukje dat ze het domein gelijk voor 10 jaar vast willen leggen. Dan is het opeens een heel wat groter bedrag namelijk. Maar ze verzinnen vast nog wel kosten die er bij komen :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan