• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

te weinig opslag ruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Angel1977

Nieuw lid
Lid geworden
11 mrt 2017
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Ik heb voor mijn dochter voor school een mini laptop gekocht, een HC en is tegelijk een tablet.

Hier zit windows 10 op. Er zit 35 gb opslagruimte op, maar dat is bijna al verbruikt door windows 10.
Ik heb er zelf een antivirusprogramma opgekregen en nu wil ik er eigenlijk het officepakket op doen maar daar is te weinig ruimte voor. Ook alleen Word selecteren, dus geen powerpoint, excel etc gaat ook niet en geeft hij aan te weinig ruimte te hebben. We hebben een usb stick van 64 gb erbij en die kon ik selecteren bij het installeren maar heeft hij toch nog ruimte nodig op de C schijf wat er niet is.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Documenten, afbeeldingen etc heb ik al veranderd en worden opgeslagen op de usb stick. Dus daar kan ik geen ruimte aan winnen want behalve windows 10 en antivirus staat er niks op de C schijf.
 
Dit vraagt geen extra opslagruimte? En er is geen andere mogelijkheid zodat ik toch office kan installeren?
 
Dit soort laptops is eigenlijk bedoeld om online te werken, dus bijvoorbeeld office 365 of google docs.

Je kunt eens kijken of je wat kunt verwijderen. Standaard staat er vaak een hoop overbodige software van de fabrikant op.
https://www.pcdecrapifier.com/

Je kunt ook eens kijken of wise disk cleaner er wat onnodige bestanden af kan halen.
http://www.wisecleaner.com/wise-disk-cleaner.html

Je kunt hibernation uitzetten, mocht dat aan staan. Geeft je ongeveer de ruimte ter grootte van je ram geheugen terug.
http://www.isumsoft.com/windows-10/enable-disable-hibernate-in-windows-10.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je zei dus dat je deze nog maar pas gekocht heb ...was deze al voorzien van de Windows 10
*wellicht staat er dus op de C ook nog de Windows.old vermeld onder veronderstelling dus dat deze geupgraded werd ..
indien er een Windows.old aanwezig is dan zou je deze ook kunnen verwijderen en wellicht verkrijg je 14gb aan ruimte terug .
 
Hoeveel MB/GB is je Office, kun je de installatiemap wl nog naar de laptop kopiren, vanaf cdrom? Er is nl. bij Office 2010, 2013 en 2016 een zogenaamde "Microsoft Office Customization Tool". Daarmee kun je selecteren welke programma's je wil installeren en welke niet.

Kopieer eerst de map met alle Office installatiebestanden naar de laptop. Dit is (bij Office 2013 tenminste) minder dan 1 GB.

Nu moet je een commando vanaf de command line invoeren. Open Uitvoeren met de toetscombinatie: Windows toets+R en voer in: cmd

Klik op OK.

Nu opent de command line. Blader met cd (change directory) door je mappen totdat je de map bereikt met daarin het Office setup bestand (setup.exe).

Typ het volgende commando: setup.exe /admin

Tik op <ENTER>

Als het goed is opent nu een venster met de Microsoft Office Customization Tool.

Kies in de linkerkolom voor Features->Set feature installation states. In de rechterkolom kun je selecteren welke features je graag wilt installeren (dus Word, Excel etc.).

Als je daarmee klaar bent kies je in het File menu voor Save As..., zoek naar de installatiemap van Office waarin ook setup.exe staat en blader naar de map updates. Geef het bestand een naam, bijv. "features", en kies voor Opslaan of Save.

Dit customizationbestand wordt nu gebruikt als je setup.exe start. Dit kan gewoon weer vanuit Windows, dus klik op setup.exe.

Dit is afkomstig van: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc179043.aspx
 
Ik heb idd windows.old erop aanwezig. Net geprobeerd deze te verwijderen maar ik krijg de melding dat ik niet gemachtigd ben.
 
Die map zou moeten verdwijnen met gebruik van de uitgebreide schijfopruiming.
 
Schijfopruiming: Zoek in Configuratiescherm onder Systeembeheer naar Schijfruimte vrijmaken door onnodige bestanden te verwijderen. Hier op klikken en het systeem even laten zoeken. Dan klikken op Systeembestanden opschonen, weer even wachten, vink vorige installatie aan, klik dan OK. De vorige installatie is dan verwijderd.
 
hihi Maulem kan gedachten lezen... schijfopruiming.... ehh... hoe doe je dat....
Dank je wel, ik ga het nu proberen.

Via wisecleaner heb ik 930 mb kunnen opruimen.
 
Als jij Windows 10 hebt kun je ook veel overbodige apps verwijderen, zoals Dropbox, spelletjes, Onenote enz, loop de apps eens door via instellingen->systeem->apps en onderdelen, als je er 1 keer op klikt zie je of je die kunt verwijderen.
Ik zal je gelijk een extra tip geven, sommige apps laten zich niet zo maar verwijderen, maar als je Ccleaner download en dan Ccleaner opent ga je naar gereedschap->programma`s deinstalleren, daar kun je ze wel verwijderen, zoals bijvoorbeeld Xbox.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super bedankt voor al jullie tips. Schijfruimte vrijmaken is gelukt!! Bedankt voor de uitleg... Super!

Apps ga ik nog even nalopen!
 
Als je een hoop apps hebt verwijderd, kun je wisecleaner weer even laten lopen, dan ruim je de resten van de apps gelijk op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super bedankt voor al jullie tips. Schijfruimte vrijmaken is gelukt!! Bedankt voor de uitleg... Super!

Apps ga ik nog even nalopen!

heb je ook de Windows.old kunnen verwijderen nu ...zo ja hoeveel ruimte heb je nu verkregen ..
indien de Windows.old nog aanwezig is en je weet niet hoe je deze dient te verwijderen bekijk dan effe het filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=Dk_1Hqoqtq0
 
Het opruimen van de map Winsxs levert niks aan extra ruimte op. Na uitvoeren van Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup is de map nog steeds 7,3 GB. Dus laat dat maar zitte
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan