• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Stuurprogramma Canon scanner Lide 110 werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jov

Vaak hier
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
701
Waarderingsscore
4
Na een storing en een noodgedwongen herinstallatie van W10 zijn er programma;s gewist. Ik zit stikvol vragen over herinstallatie en reparaties.
Dit keer gaat het over het stuurprogramma van mijn scanner. Na installatie ervan (op Google opgezocht) kan ik het bereiken in het startmenu, maar als ik het open komt er alleen een leesmij briefje met de volgende inhoud, waar ik niets mee kan:

Canon ScanGear versie 17.0.5 NL 64-bits editie
voor Microsoft(R) Windows
Instructies

____________________________________________________________________

< Inhoud >

Inleiding
Voorwoord
Onderdelen van de installatie

====================================================================
Inleiding
====================================================================

< Voorwoord >

Dit product is een 64-bits TWAIN-scannerstuurprogramma voor de
CanoScan LiDE 110-scanner.
Wanneer dit stuurprogramma wordt geselecteerd in een TWAIN-
toepassingsprogramma, kan deze scanner worden gebruikt voor het
scannen van afbeeldingsgegevens.

< Onderdelen van de installatie >

Het installatiepakket bestaat uit de volgende onderdelen:

- Installatieprogramma (Setup.exe)
Installeert het TWAIN-scannerstuurprogramma voor de
CanoScan LiDE 110-scanner op de computer.

- ScanGear 17.0.5 voor CanoScan LiDE 110 (hierna genoemd
"ScanGear")
De software waarmee u afbeeldingsgegevens kunt scannen.

- Verwijderprogramma
Hiermee kunt u ScanGear van de computer verwijderen.

- Leesmij (Readme_Dutch.txt)
Dit document. Dit bevat belangrijke informatie over ScanGear.
U kunt dit bestand na de installatie lezen door [Start]-
[Alle Programma's]-[CanoScan LiDE 110]-[Leesmij]
te kiezen.

Hoe moet ik nu verder?
 
Wat ik ook doe, ook met jouw link, hetzelfde installatieprogramma wordt gedownloaded en als je het gebruikt, komt er steeds hetzelfde resultaat. De naam Canoscan Lide 110 staat in het startmenu, maar als je er op klikt, kun je alleen dat Leesmij briefje openen.
Wat nu?
 
het zou een uitvoerend bestand moeten zijn .. je dient wel op de download button te klikken !
58c94d59db818-Ashampoo_Snap_2017.03.15_15h10m45s_002_.png


58c94d7478c00-Ashampoo_Snap_2017.03.15_15h15m59s_003_.png
 
Met welke browser doe jij dit?
Als het met Google Chrome is probeer eens een andere browser.
Het zou ook kunnen dat jou firewall of anti virus dit tegenhoudt, kijk bij jou anti virus eens of er een melding is als je hem opent.
 
Het is een .exe bestand. Ook met jouw link komt datzelfde scherm en onderaan staat 'Downloaden'.
In verkenner zijn de extensies niet meer te zien, die instelling is ook verloren gegaan. Weet jij hoe ik die in verkenner zichtbaar kan maken?
 
Dus ook niet onder downloads?

Als het een exe bestand is kan jou anti virus dit tegenhouden, daar nog naar gekeken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Jov haal deze op via Dropbox .... je dient deze wel effe uit te pakken ...
 
@Jov haal deze op via Dropbox .... je dient deze wel effe uit te pakken ...


Wat ik via Dropbox van je binnen krijg is hetzelfde setup programma met hetzelfde resultaat.
Terug naar de winkel (geen garantie)? Nieuwe scanner??
 
Kun je het niet op een andere computer proberen, dan weet je beter waar het probleem ligt.
 
Jov zei:
De naam Canoscan Lide 110 staat in het startmenu, maar als je er op klikt, kun je alleen dat Leesmij briefje openen.
Wat nu?

Je hebt toch wel eens eerder een scanner gebruikt, Jov? Het lijkt erop alsof jij die scanner wilt gaan gebruiken door te klikken op Start > Canoscan Lide 110. Nee, zo werkt dat niet.
Als Canoscan Lide 110 in de lijst met programma's staat, dan zal de scanner al genstalleerd zijn. Doe even een extra controle: Klik met de rechter muisknop op Start en kies dan Apparaatbeheer.
Klik in Apparaatbeheer op het pijltje voor Beeldapparaten en scanners. Als je Canon scanner is aangesloten op je computer n aan staat, dan moet hij daar getoond worden:

58ca625bba67d-2_scanners_in_apparaatbeheer.png


Ik heb dus twee scanners: een Canon en een HP Photosmart. Eigenlijk zijn het all-in-one apparaten, maar dan doet er nu verder niet toe.
Wanneer ik de Canon uit zou zetten, dan zou hij verdwijnen in Apparaatbeheer. Het ding moet dus wel aan staan en aangesloten zijn op de computer.

Als dat bij jou allemaal klopt, komen we bij de hamvraag: hoe gebruik je zo'n scanner?
Antwoord: door een fotobewerkingsprogramma op te starten. Gebruik daarvoor je favoriete fotobewerkingsprogramma. Als je zelf geen fotobewerkingsprogramma hebt genstalleerd, dan is er altijd nog Paint; dat is aanwezig op iedere Windows pc.
Ik laat het dus even zien via Paint:

Leg een foto of kassabon (met de tekst naar onderen) op de glasplaat van de scanner. Zorg ervoor dat de scanner is aangesloten en aan staat.
Klik op je computer op Start > Accessoires > Paint
Nadat Paint is geopend, klik je in de menubalk van Paint op Bestand > Van scanner of camera.
Als het goed is, dan krijg je daarna zo'n venstertje te zien:

58ca63f57eed1-Scannen_met_C5100.png


Ik gebruik hier mijn HP Photosmart C5180; dat kun je bovenaan in de afbeelding zien. Bij jou zou daar Canon Lide 110 moeten staan.
Klopt dat nog steeds? Dan klik je op de knop Scannen.
Even geduld nu... Als het goed is dan hoor je de wagen van de scanner lopen en zie je een zandloper in beeld.
Even later zou je de gescande afbeelding of nota in Paint moeten zien.
Daarna kun je via de menubalk van Paint (tabblad Start > Selecteren > Bijsnijden) de scan op maat snijden, zodat alleen de kassabon of foto erop staat.
 
in bericht #4 zie je dus daadwerkelijk dat de installatie op een Windows 10 gestart word ...aangezien ik niet over deze scanner beschikt kon ik vervolgens ook deze niet aansluiten om de installatie te voltrekken ... waarom dat jij dus een tekst bestand te zien krijgt is me dus een raadsel !
 
Je hebt toch wel eens eerder een scanner gebruikt, Jov? Het lijkt erop alsof jij die scanner wilt gaan gebruiken door te klikken op Start > Canoscan Lide 110. Nee, zo werkt dat niet.
Als Canoscan Lide 110 in de lijst met programma's staat, dan zal de scanner al genstalleerd zijn. Doe even een extra controle: Klik met de rechter muisknop op Start en kies dan Apparaatbeheer.
Klik in Apparaatbeheer op het pijltje voor Beeldapparaten en scanners. Als je Canon scanner is aangesloten op je computer n aan staat, dan moet hij daar getoond worden:

58ca625bba67d-2_scanners_in_apparaatbeheer.png


Ik heb dus twee scanners: een Canon en een HP Photosmart. Eigenlijk zijn het all-in-one apparaten, maar dan doet er nu verder niet toe.
Wanneer ik de Canon uit zou zetten, dan zou hij verdwijnen in Apparaatbeheer. Het ding moet dus wel aan staan en aangesloten zijn op de computer.

Als dat bij jou allemaal klopt, komen we bij de hamvraag: hoe gebruik je zo'n scanner?
Antwoord: door een fotobewerkingsprogramma op te starten. Gebruik daarvoor je favoriete fotobewerkingsprogramma. Als je zelf geen fotobewerkingsprogramma hebt genstalleerd, dan is er altijd nog Paint; dat is aanwezig op iedere Windows pc.
Ik laat het dus even zien via Paint:

Leg een foto of kassabon (met de tekst naar onderen) op de glasplaat van de scanner. Zorg ervoor dat de scanner is aangesloten en aan staat.
Klik op je computer op Start > Accessoires > Paint
Nadat Paint is geopend, klik je in de menubalk van Paint op Bestand > Van scanner of camera.
Als het goed is, dan krijg je daarna zo'n venstertje te zien:

58ca63f57eed1-Scannen_met_C5100.png


Ik gebruik hier mijn HP Photosmart C5180; dat kun je bovenaan in de afbeelding zien. Bij jou zou daar Canon Lide 110 moeten staan.
Klopt dat nog steeds? Dan klik je op de knop Scannen.
Even geduld nu... Als het goed is dan hoor je de wagen van de scanner lopen en zie je een zandloper in beeld.
Even later zou je de gescande afbeelding of nota in Paint moeten zien.
Daarna kun je via de menubalk van Paint (tabblad Start > Selecteren > Bijsnijden) de scan op maat snijden, zodat alleen de kassabon of foto erop staat.

Porrelaar,dat is merkwaardig. Zo heb ik het nog nooit gedaan, terwijl jij het de gewoonste zaak van de wereld vindt. Ik klikte altijd in het bureaublad op scannen. Dat was alles.
In ieder geval, wat jij adviseert heb ik allemaal gedaan en het werkt prima, alleen omslachtiger dan ik gewend was.
Wat een toestand. Een heleboel mensen hebben zich druk gemaakt over mijn mislukkingen en dan blijkt dit het te zijn. Jullie allemaal bedankt.
Ik hoop wel weer Windows Photo Gallery te kunnen gebruiken. Dat werkte goed, maar is door die ongewilde herinstallatie van W10 ook uit mijn PC weggevaagd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jov zei:
Porrelaar,dat is merkwaardig. Zo heb ik het nog nooit gedaan, terwijl jij het de gewoonste zaak van de wereld vindt. Ik klikte altijd in het bureaublad op scannen. Dat was alles.
In ieder geval, wat jij adviseert heb ik allemaal gedaan en het werkt prima, alleen omslachtiger dan ik gewend was.

Dit is de manier die je moet gebruiken wanneer je alleen een driver (= apparaatstuurprogramma) hebt genstalleerd voor de scanner.
Wanneer jij een snelkoppeling op het bureaublad wilt hebben waarmee je direct kunt scannen, dan zul je extra software moeten installeren. In jouw geval zal dat MP Navigator zijn.
Ga daarvoor naar deze website van Canon: http://www.canon.nl/support/consume...ype=download&language=&os=Windows 10 (64-bit)

Let op: ik heb gegokt dat jij een 64 bits versie van Windows 10 hebt. Dat is meestal het geval bij nieuwe computers. Je kunt dat controleren door de Verkenner te openen en dan met de rechter muisknop te klikken op Deze pc. In het contextmenu dat verschijnt klik je dan Eigenschappen.
In het volgende venster kijk je wat er achter Type systeem staat. Staat daar 32-bits besturingssysteem of 64-bits besturingssysteem?

Indien nodig op de pagina van Canon onder 'Uw operating system' de versie van Windows 10 wijzigen.

Daarna scrol je op die pagina wat naar beneden totdat je komt bij MP Navigator EX.
Download en installeer MP Navigator EX.
Daarna zal er hoogstwaarschijnlijk een snelkoppeling naar MP Navigator EX op je bureaublad verschijnen. En met die snelkoppeling kun je voortaan direct gaan scannen zonder eerst een fotobewerkingsprogramma te hoeven openen.
Probeer het maar en vertel of het je gelukt is.

--------------------------------

Dan over Photo Gallery. Dat programma was onderdeel van het pakket Windows Live Essentials 2012. Sinds 17 januari 2017 heeft Microsoft inderdaad de ondersteuning gestopt en het pakket is ook niet meer via de website van Microsoft te downloaden.
aarie25 merkt op dat het programma minder veilig is om te gebruiken omdat er geen beveiligingsupdates meer voor komen. Maar, als ik me niet vergis, dan kwamen er al jaren geen beveiligings- of andere updates meer voor Windows Live Essentials 2012. Het is dus niet opeens veel onveiliger geworden om Photo Gallery te gebruiken. Ik kan zat programma's bedenken waarbij het veel belangrijker is om de nieuwste updates te installeren. Ik denk dan aan Java, Adobe Reader en Adobe Flash. Via beveiligingsgaten in die programma's worden computers namelijk vaak aangevallen.
Microsoft wil dat iedereen de app Foto's gaat gebruiken. Zelf geef ik de voorkeur aan Windows Photo Viewer, dus ik heb van dat programma weer mijn standaard programma gemaakt om afbeeldingen mee te bekijken.
Jij zou graag Photo Gallery weer gaan gebruiken. Als jij met enig risico kunt leven (naar mijn persoonlijke mening is het risico niet erg groot bij dit programma), dan kun jij Photo Gallery nog steeds downloaden en installeren en blijven gebruiken.

Het volledige pakket Windows Live Essentials 2012 is te downloaden via deze link: http://g.live.com/1rewlive5-all/nl/wlsetup-all.exe
Zodra je op die link klikt, zie je dit venstertje verschijnen:

58cc34ff45dfc-wlsetup-all.exe_openen.png


Klik op de knop Bestand opslaan en dan wordt direct het bestand wlsetup-all.exe gedownload, met een grootte van 132 MB. Het is een flink groot bestand, omdat daar alle onderdelen van Windows Live Essentials in zitten. Het downloaden kan dus even duren, zeker wanneer je niet zo'n snelle internetverbinding hebt.
Nadat de download geheel voltooid is, moet je rechtsklikken op dat gedownloade bestand en dan kiezen voor 'Als administrator uitvoeren'.
Je krijgt een vraag van Gebruikersaccountbeheer: "Wilt u toestaan dat ..." Klik op Ja.
Daarna krijg je dit scherm:

58cc32af15cd9-welke_progs-Windows_Essentials_2012.png


Je kunt daar kiezen om alle onderdelen te installeren, maar het gaat jou enkel om Photo Gallery. Klik daarom op 'Zelf de programma's kiezen die genstalleerd moeten worden'.

In het volgende scherm zet je een vinkje voor "Photo Gallery en Movie Maker" (Ja, je kunt Photo Gallery niet apart installeren, want Movie Maker hoort erbij; ze gebruiken namelijk deels dezelfde onderdelen):

58cc3323c3118-selecteer_Photo_gallery_en_Movie_Maker.jpg


Klik daarna op Installeren.

Het installeren kan vrij lang duren. Even geduld oefenen, totdat je de melding krijgt dat deze programma's genstalleerd zijn.
Wanneer je daarna klikt op Start, dan hoor je Photo Gallery terug te vinden in de lijst met programma's onder de letter P.

P.S. ik heb dit allemaal zelf even geprobeerd en het werkt prima. Vorige week kwam mijn buurman naar me toe. Die wilde Movie Maker weer op zijn laptop hebben en kon het programma niet meer vinden. Ik heb het voor hem genstalleerd, precies zoals ik hierboven beschreef.

Succes, Jov!
 
MP Navigator had ik al op mijn computer staan, zo leek het, maar openen leverde alleen een scherm met al eerder gescande documenten. Ik heb het programma op jouw manier genstalleerd en toen zag het er allemaal ineens heel anders uit. De knoppen begrijp ik niet, maar ik heb ze al eens eerder gezien en als ik ze ga uitproberen zal het wel weer lukken. Bovenaan staat dat het programma is gekoppeld aan mijn scanner. Ik zit in ieder geval goed.

Ik heb Photo Gallery geprobeerd te installeren. Hij is inderdaad een tijd bezig. Als ik uit Windows Essentials alleen Photo Gallery installeer is hij weer een tijd bezig en dan breekt hij het proces ineens af met de mededeling dat het installeren niet lukt. Ik zal voor de gewone fotobewerkingshandelingen een ander (gratis) programma moeten kiezen. De keuze is heel groot.
Weer hartelijk bedankt in ieder geval.
 
@ lordlister: VueScan is een prima oplossing wanneer Canon geen Windows 10 driver zou leveren voor de scanner van Jov. Maar Canon levert wel een driver voor Windows 10 en die is al genstalleerd door Jov.
Bovendien is VueScan niet echt gratis. Je mag het programma wel een tijdje gratis proberen, maar daarna is het toch wel de bedoeling dat je er voor gaat betalen: https://www.hamrick.com/reg.html. Dat kost zo'n 30 tot 40 dollar.

@ Jov: Ik heb zelf een Canon all-in-one: de MP610. Ook voor die all-in-one heb ik naast de driver extra software genstalleerd. Als ik wil scannen gebruik ik van die extra software meestal Canon Solution Menu, maar het kan ook met MP Navigator EX.
Voor de Canon Lide 110 biedt Canon helaas geen Windows 10 versie van Canon Solution Menu aan, maar wel MP Navigator EX. Die laatste software heb jij nu dus genstalleerd.
Ga er gewoon even mee oefenen. Mocht het je toch niet lukken, geef dan aan waar je vast loopt. Dan kan ik eventueel wel een handleiding maken voor het gebruik van MP Navigator EX.
Omdat mijn Canon flink wat ouder is dan die van jou, heb ik ook een oudere versie van MP Navigator EX, namelijk versie 1.0, terwijl jij versie 4.03 hebt, maar voor het gebruik zal dat misschien niet veel uitmaken.
Dus laat maar weten of je er nog hulp bij nodig hebt.
 
Ik heb Photo Gallery geprobeerd te installeren. Hij is inderdaad een tijd bezig. Als ik uit Windows Essentials alleen Photo Gallery installeer is hij weer een tijd bezig en dan breekt hij het proces ineens af met de mededeling dat het installeren niet lukt. Ik zal voor de gewone fotobewerkingshandelingen een ander (gratis) programma moeten kiezen. De keuze is heel groot.
Weer hartelijk bedankt in ieder geval.

Het zou kunnen dat je Essentials helemaal moet installeren, maar volgens mij kun je wel de onderdelen ervan weer apart verwijderen.

Maar hier heb je een computer site die het over 20 foto programma`s heeft, misschien kun je daardoor beter jou keuze maken.
Want er zit goede uitleg bij.
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/de-beste-gratis-foto-programma-s-63434/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt. Daar ga ik eens in snuffelen

--- Update ---

@ Porrelaar: Het zal wel lukken met MP Navigator Ex. Ik heb het zo wel eens eerder gedaan. Maar toch houd ik mij aanbevolen voor een handleiding ervan, omdat er zo veel mogelijkheden zijn die ik niet ken en begrijp. Als het niet te veel moeite is.
Het belangrijkste is dat ik nu weer kan scannen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan