• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Game pc bouwen, 1400,-

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronshapper

Junior lid
Lid geworden
24 mrt 2012
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Beste leden van het Nationaal Computer Forum,

Na jaren op een laptop te hebben gegamed wil ik de overstap naar pc maken. Hoewel ik op youtube redelijk wat tech kijk vind ik een computer samenstellen lastig.

(Nuttige) info:
Budget:
max 1400,-
de volgende dingen zitten niet in dit budget: monitor, beeldsherm, invoer apperatuur, geluid systeem, Windows10 license.

Doel:
Voornamelijk gamen, bf1, witcher3, minesweeper. Ook moet Solidworks (3d-cad programma) er op kunnen runnen maar dat hoeft niet snel te gaan. Het aangelosten beeldscherm moet n ultrawide 1080p worden.

Overklocken:
ja. Alleen de CPU en niet veel.

Extra eisen:
Als er maar geen raampje in de case zit of rgb wat niet uit kan.
wil mijn surround systeem er op aan kunnen sluiten.
Zelf in elkaar zetten is prima.
Aangezien ik een shield tablet heb wil ik graag een nvidia kaart.
In Duitsland bestellen is volgensmij een stukje goedkoper en lijkt me dus handig. volgensmij is mindfactory.de goedkoop en redelijk goed. Aangezien ik zelf in enschede woon is het ook niet zo ver weg.

Heb zelf een samenstelling gemaakt die mij redelijk lijkt: Winkelmandje
Heb geen idee of dit een goed moederbord is, alles echt past.

Ik hoop dat jullie me willen helpen en dat ik genoeg info heb gegeven.

Alvast bedankt,
Rens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je gebruikt een vorige generatie processor, neem een 7600k.

Voor overklokken heb je een Z270 gebaseerd bord nodig.

Budgetvoeding in een dure pc? Kijk eens naar een corsair RM650x.

Heb je gecheckt of het geheugen onder de koeler past?

Videokaart is wat overdreven voor je resolutie.
 
Bedankt voor de snelle reactie Weballey!

Je gebruikt een vorige generatie processor, neem een 7600k.

Voor overklokken heb je een Z270 gebaseerd bord nodig.

Budgetvoeding in een dure pc? Kijk eens naar een corsair RM650x.

Heb je gecheckt of het geheugen onder de koeler past?

Videokaart is wat overdreven voor je resolutie.

Oo die nieuwe generatie processor is niet eens duurder, thx.

Zou je me uit kunnen leggen waarom de PSU: 650 Watt Corsair VS Series VS650 Non-Modular en budgetvoeding is maar de Corsair RM650x niet? Ze zijn van het zelfde merk, zelfde capaciteit alleen niet modular vs full modular. Modulair leek me overbodig als je een case hebt waar een soort afscherming voor je PSU hebt. de RM650x is wel een stuk duurder dan de VS60 dus er moet toch een reden zijn lijkt me.

is overkill het zelfde als future proof of is dat iets anders?

denk dat de koeling sowieso geen slimme keus is, de mugen4 heeft veel betere reviews mugen 4 op Tweakers.net Hoe kom ik er achter of het past?

Z270, dat is een chipset als ik me goed in heb gelezen? zou je me een moederbord aan kunnen adviseren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De RM650x is gewoon een veel betere voeding, ga maar eens wat reviews lezen. Betere kwaliteit onderdelen, hoger rendement en erg stil. Als je toch 1400 euro gaat uitgeven, zou ik vooral niet op de voeding besparen.

Voor jouw resolutie is de videokaart gewoon aan de zware kant. Als je deze monitor blijft gebruiken, kun je beter een gtx1060 (of eventueel 1070) nemen en dan over een jaar of twee, drie weer eens kijken. Futureproof bestaat niet echt, zeker met alle ontwikkelingen tegenwoordig. Een gtx1060 is even snel als een gtx980, en ik vermoed dat dat met de volgende generaties weer net zo gaat. Zeker nu amd weer meedoet.

Als je een andere koeler wilt, zou ik de scythe fuma nemen, die is nog weer een slag beter. Of het past, zult je ook even google moeten raadplegen. De hoogte is wel bekend en de kast is niet smal. Normaal geheugen past er altijd onder, grotere heatsinks kunnen soms problemen geven. Tenzij je vreselijk gaat overklokken, kun je trouwens net zo goed kaal standaard geheugen nemen, zolang het maar van een fatsoenlijk merk is.

Als moederbord kun je de z270 variant van jouw keuze nemen: https://tweakers.net/pricewatch/701527/gigabyte-ga-z270-hd3p.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sneller geheugen is alleen sneller als je overklokt. Zolang je niet overklokt, draait alles op exact dezelfde snelheid. Verder is dit geheugen al een slag sneller dan nodig, maar er is nauwelijks prijsverschil. Geheugensnelheid is verder geen bottleneck. Alleen geheugen (asynchroon) overklokken heeft dus geen zin.

Een M.2 pcie ssd klinkt leuk, maar heeft in een normale pc geen winst boven een standaard sata exemplaar.

Je blijft vasthouden aan de gtx1080?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De m.2 klinkt inderdaad leuk! Maar ik dacht dat het velen malen beter was. 32 Gb/s = 5,3 6Gb/s dus ging er vanuit dat het 5x zo goed was. Bedankt voor het er op wijzen dat dat niet zo werkt.

Aangezien ik mijn monitor nog niet heb blijf ik bij de gtx1080. De kans dat ik over ga op 1440p ultrawide is zeer groot.

Is het de moeite waard om een duurder moederbord te nemen aangezien deze geen Digitaal Optisch (S/PDIF) uitgang heeft. Met die 5 aux kleurtjes kan ik nog steeds mijn surround systeem aansluiten dus lijkt me niet erg nuttig. Of zit ik hier net zo als bij de PSU & ram fout?

zit er nog verschil in moederborden of er in een later stadium wel of geen extra GPU en/of wifi kaart in kan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PCI-e ssd's leveren voor een normale gebruiker geen enkele snelheidswinst op. Eigenlijk alleen in hoogbelaste servers interessant.

Duur/goedkoop heeft weinig met optisch te maken, je zoekt dan een vergelijkbaar bord uit waar dat wel op zit. Weet je zeker dat je je speakers optisch kunt aansluiten? Verder is er praktisch geen verschil in geluidskwaliteit, iig niets wat je met een pc speakerset kunt horen.

In een later stadium SLI toepassen gebeurt in de praktijk nooit. Een nieuwe betere enkele kaart is dan vrijwel altijd een betere keuze. Verder is het de vraag of je tzt nog wel een identieke kaart kunt vinden. Een wat luxer moederbord kan wel, maar de prijs zit vaak meer in toeters en bellen, dan in kwaliteit. Kijk gewoon naar welke functionaliteit je nodig hebt, en neem niet het allergoedkoopste.
 
PCI-e ssd's leveren voor een normale gebruiker geen enkele snelheidswinst op. Eigenlijk alleen in hoogbelaste servers interessant

Dit kan ik volledig beamen. Zelf heb ik wel zo'n ding in mijn nieuwe pc (enkele maanden oud) gestoken. Ik was ook van bovenstaande informatie op de hoogte maar heb het gedaan "gewoon omdat het kan". Snelheidswinst is niks kan ik nu als ervaringsdeskundige zeggen. Dat geld kan je beter op zak houden en in iets anders steken.
 
Ben blij met de hulp die ik nu krijg. Hoewel ik het verhaal van de PSU niet helemaal snap blijkt ook dat simepelweg naar een nummertje kijken niet genoeg is.

Momenteel is er een soort aanbieding met 30,- cashback voor asus moederborden + gratis spel https://www.mindfactory.de/product_...So-1151-Dual-Channel-DDR4-ATX-Re_1136458.html is dus niet veel duurder als het spel 25,- waard is. (civ6)

mandje ziet er dan zo uit: mandje

k blijf bij de 1080 omdat ik me een beetje bedacht heb na wat meer benchmarks te hebben gezien. Blijf nog even bij 1080p en stap over 2 maanden ongeveer over naar 1440p ultrawide.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan